De som "gör något"?
De som "gör något"?
Urban Anjar och CryingFreeman har båda idéer om att de som gör något ska få bestämma vad som händer här, alltså att folk (tydligen som jag) med fler idéer än antal uppkavlade ärmar bör dra sig tillbaka (eller lära oss administrera Drupal/skriva texter/ge support på de program vi använder dagligen) om vi ska kunna se något produktivt hända här den närmste tiden.
Det är dock lite svårt att ta ställning till det här, för vi har inte fått veta vad för insatser som räknas och hur detta ska hållas reda på? Urban vill införa arbetsgrupper för LoCots olika uppgifter, men vad är det som hindrar att jag söker till webbgruppen och "bara" kommer med förslag, eller blir jag utkastad då?
Har egentligen ingenting emot resonemanget alls, problemet är att det bildas en exkluderad elit(?) av folk med tekniska kunskaper och tid att använda dem för att genomföra projekt och idéer som de tycker verkar vettiga. Ska man inte längre få kritisera dessa beslut, och hur kommer dem vanliga förslagen i forumet till administratörer att hanteras i det här tankesättet?
@Grön Göling: Hoppas du inser nyttan med mina kritiska och utredande frågeställningar, jag vill bara inte att vi drar igång det här vi jobbat på ganska länge nu innan vi rett ut eventuella knutar som kan trassla till saker senare.
Det är dock lite svårt att ta ställning till det här, för vi har inte fått veta vad för insatser som räknas och hur detta ska hållas reda på? Urban vill införa arbetsgrupper för LoCots olika uppgifter, men vad är det som hindrar att jag söker till webbgruppen och "bara" kommer med förslag, eller blir jag utkastad då?
Har egentligen ingenting emot resonemanget alls, problemet är att det bildas en exkluderad elit(?) av folk med tekniska kunskaper och tid att använda dem för att genomföra projekt och idéer som de tycker verkar vettiga. Ska man inte längre få kritisera dessa beslut, och hur kommer dem vanliga förslagen i forumet till administratörer att hanteras i det här tankesättet?
@Grön Göling: Hoppas du inser nyttan med mina kritiska och utredande frågeställningar, jag vill bara inte att vi drar igång det här vi jobbat på ganska länge nu innan vi rett ut eventuella knutar som kan trassla till saker senare.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: De som "gör något"?
Nu talar jag för mig, det är möjligt att CF tänker annorlunda, vi har inte pratat ihop oss om detta.upnorth skrev:Urban Anjar och CryingFreeman har båda idéer om att de som gör något ska få bestämma vad som händer här, alltså att folk (tydligen som jag) med fler idéer än antal uppkavlade ärmar bör dra sig tillbaka (eller lära oss administrera Drupal/skriva texter/ge support på de program vi använder dagligen) om vi ska kunna se något produktivt hända här den närmste tiden.
Till att börja med kommer du att ha rätt att delta i val av ledning (kontaktpersonet/TeamLeaders/styrelse eller vad det nu blir) det är vad vi kallar representativ demokrati.
Om du går med i webgruppen och bara kläcker idéer, är det mycket möjligt att du är mer än välkommen, det är upp till de andra medlemmarna i gruppen. Om du spammar gruppens forumtavla, är jobbig och inte ger dig fast de andra inte gillar dina idéer eller prioriterar andra uppgifter hoppas jag du åker ut ur gruppen, för den behöver kunna jobba effektivt och ostört och det underlättar om de har det trevlig tillsammans.
Om du inte går med i gruppen (eller åker ut) har du fortfarande möjligheter att framföra idéer eller rapportera buggar, men det är gruppen som beslutar om vad som ska göras och i vilken ordning. Är du missnöjd kan du vända dig till ledningen, som kan ta gruppen i örat. Händer inte det du vill så får du rösta på en annan ledning nästa gång.
När vi har valt ny ledning kommer jag kanske att vilja vara med i marknadsgruppen. Rimligen kommer jag att fortsätta blogga en del, även om jag nog inte kommer att hinna eller orka vara tillnärmelsevis så aktiv som innan. Det ger mig inflytande i marknadsföringsfrågor, men det ger mig ingen speciell rätt att lägga mig i hur supporten bedrivs eller hur vi organiserar dokumentationen i wikin.
Det kommer nog att finnas en hel del grupper av icketeknisk karaktär också så småningom, men även där lär det krävas en viss arbetsinsats och ett visst kunnande och inte bara snack.
Man behöver nog ofta inte heller vara jätteexpert för att komma med i en mer teknisk grupp, låt oss säga webbgruppen, men man måste vara intresserad och motiverad att lära sig jobbet och att lära sig förstå terminologin. Plöja några böcker, pilla lite på egen hand och fråga sina kolleger lite lagom. Det kan vara lärorikt och kunskaperna kommer med tiden.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Nu har jag kunskaper inom både webbproduktion och textförfattande för att kunna göra ett OK jobb i sådana grupper, men jag tenderar ju att tänka mer än att göra.
Nu tycker jag iofs inte om tanken på att isolerade(?) grupper ska få sköta var sin bit av verksamheten utan insyn eller påverkan av resterande gemenskapen. Därför har jag alltså föreslagit huvudansvariga som kommunicerar direkt med alla medlemmarna som i sin tur kan bilda spontana arbetsgrupper för enskilda eller långsiktiga mål men där grupperna är ganska informella och diskussionerna förs öppet i forumet som vanligt.
Men det du just skrivit handlar ju mer om att arbeta i projektform än att isolera "doers" i grupper för att stänga ute bruset från kritikerna. Så om jag nu lyckas komma överens med min grupp även om jag faktiskt genomför ganska lite av de idéer som kläcks och fortfarande spammar forumet med mina resonemang, spelar det då någon roll för dig?
Låt mig dra till med en vild gissning: att bilda arbetsgrupper har ingenting med att belöna arbetare att göra, du vill egentligen bara tysta skränandet från kritiker som inte vill ge sig? Eller för att formulera det lite smidigare; undvika evighetsdebatter med mer och mindre genomtänkta och/eller relevanta argument som får projekt att rinna ut i sanden?
För det har ju ingenting med vem som kommer med förslag och vem som genomför dem att göra, utan bara med när och hur besluten tas.
Nu tycker jag iofs inte om tanken på att isolerade(?) grupper ska få sköta var sin bit av verksamheten utan insyn eller påverkan av resterande gemenskapen. Därför har jag alltså föreslagit huvudansvariga som kommunicerar direkt med alla medlemmarna som i sin tur kan bilda spontana arbetsgrupper för enskilda eller långsiktiga mål men där grupperna är ganska informella och diskussionerna förs öppet i forumet som vanligt.
Men det du just skrivit handlar ju mer om att arbeta i projektform än att isolera "doers" i grupper för att stänga ute bruset från kritikerna. Så om jag nu lyckas komma överens med min grupp även om jag faktiskt genomför ganska lite av de idéer som kläcks och fortfarande spammar forumet med mina resonemang, spelar det då någon roll för dig?
Låt mig dra till med en vild gissning: att bilda arbetsgrupper har ingenting med att belöna arbetare att göra, du vill egentligen bara tysta skränandet från kritiker som inte vill ge sig? Eller för att formulera det lite smidigare; undvika evighetsdebatter med mer och mindre genomtänkta och/eller relevanta argument som får projekt att rinna ut i sanden?
För det har ju ingenting med vem som kommer med förslag och vem som genomför dem att göra, utan bara med när och hur besluten tas.
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Vi har en historia av lite väl många projekt som aldrig blir något av, och några som blivit av men som därefter sönderdebatteras på grund av att de gjorts med fel teknik och därför straffas ut som ideologiskt svajiga. Bara som exempel.
Jag vill absolut inte förbjuda folk att komma med idéer, tvärtom. Ju fler som är aktiva i brainstormingaktiviteter desto bättre. Det jag vill undvika är debatt om de sista 20 procenten funktionalitet som hotar att krascha projekten. Ofta räcker det med ett projekt som uppfyller 80 procent av det man vill uppnå, istället för att fila på en 100-procentig lösning som tar tre gånger så lång tid.
Framför allt vill jag undvika debatter om "fel nyans", "533 pixels bredd tycker jag är finare" och "jag vill ha cykelskjulet till kärnkraftverket vi bygger i kornblått". Mandat att stämma i bäcken, det är vad jag vill ge. Att det är okej för de som gör arbetet att säga att "nu räcker det, nu kör vi på det här".
Ett bra exempel på menlös dialog var på kdenlive-listan jag är med på, där det debatterades om en ny ikon i 30 inlägg, när programmet i fråga inte ens har möjlighet att zooma och panorera i stillbilder. Det gäller att prioritera.
Och att ha isolerade grupper, det är helt emot allt jag står för.
@upnorth: Att du skulle söka till webbgruppen och "bara komma med idéer" kan vara hur lyckat som helst. Och jag har svårt att tro att du inte kan komma med en hel del konkret arbete också. Formulera texter, korrekturläsa, ge förslag på färgteman, beta-testa, etc. Det är också viktigt, inte bara att svänga ihop CSSer och PHP-slingor. Och man behöver inte vara medlem i några grupper för att komma med idéer heller, för den delen. Åtminstone inte i min värld.
Jag vill absolut inte förbjuda folk att komma med idéer, tvärtom. Ju fler som är aktiva i brainstormingaktiviteter desto bättre. Det jag vill undvika är debatt om de sista 20 procenten funktionalitet som hotar att krascha projekten. Ofta räcker det med ett projekt som uppfyller 80 procent av det man vill uppnå, istället för att fila på en 100-procentig lösning som tar tre gånger så lång tid.
Framför allt vill jag undvika debatter om "fel nyans", "533 pixels bredd tycker jag är finare" och "jag vill ha cykelskjulet till kärnkraftverket vi bygger i kornblått". Mandat att stämma i bäcken, det är vad jag vill ge. Att det är okej för de som gör arbetet att säga att "nu räcker det, nu kör vi på det här".
Ett bra exempel på menlös dialog var på kdenlive-listan jag är med på, där det debatterades om en ny ikon i 30 inlägg, när programmet i fråga inte ens har möjlighet att zooma och panorera i stillbilder. Det gäller att prioritera.
Och att ha isolerade grupper, det är helt emot allt jag står för.
@upnorth: Att du skulle söka till webbgruppen och "bara komma med idéer" kan vara hur lyckat som helst. Och jag har svårt att tro att du inte kan komma med en hel del konkret arbete också. Formulera texter, korrekturläsa, ge förslag på färgteman, beta-testa, etc. Det är också viktigt, inte bara att svänga ihop CSSer och PHP-slingor. Och man behöver inte vara medlem i några grupper för att komma med idéer heller, för den delen. Åtminstone inte i min värld.
- vulfgar
- ung forumnörd
Det ligger oerhört mycket i ovanstående. Det är någon som sagt "det perfekta är det godas fiende", det stämmer väldigt bra in på detta resonemang.CryingFreeman skrev:Vi har en historia av lite väl många projekt som aldrig blir något av, och några som blivit av men som därefter sönderdebatteras på grund av att de gjorts med fel teknik och därför straffas ut som ideologiskt svajiga. Bara som exempel.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Om du med "kommer med förslag" menar att kräva att andra ska göra det du föreslår, och samtidigt komma med allehanda ursäkter för att du själv inte kan hjälpa till att genomföra idéerna, så är du nog inte välkommen i någon grupp.upnorth skrev:..., men vad är det som hindrar att jag söker till webbgruppen och "bara" kommer med förslag, eller blir jag utkastad då?
Menar du på fullt allvar att folk, som har tid och kunskap, inte ska få genomföra sina idéer och att du anser att de är en exkluderad elit?upnorth skrev:Har egentligen ingenting emot resonemanget alls, problemet är att det bildas en exkluderad elit(?) av folk med tekniska kunskaper och tid att använda dem för att genomföra projekt och idéer som de tycker verkar vettiga. Ska man inte längre få kritisera dessa beslut, och hur kommer dem vanliga förslagen i forumet till administratörer att hanteras i det här tankesättet?
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Kontakt:
Håller med HakanS och inväntar svaret.HakanS skrev:Om du med "kommer med förslag" menar att kräva att andra ska göra det du föreslår, och samtidigt komma med allehanda ursäkter för att du själv inte kan hjälpa till att genomföra idéerna, så är du nog inte välkommen i någon grupp.upnorth skrev:..., men vad är det som hindrar att jag söker till webbgruppen och "bara" kommer med förslag, eller blir jag utkastad då?
Menar du på fullt allvar att folk, som har tid och kunskap, inte ska få genomföra sina idéer och att du anser att de är en exkluderad elit?upnorth skrev:Har egentligen ingenting emot resonemanget alls, problemet är att det bildas en exkluderad elit(?) av folk med tekniska kunskaper och tid att använda dem för att genomföra projekt och idéer som de tycker verkar vettiga. Ska man inte längre få kritisera dessa beslut, och hur kommer dem vanliga förslagen i forumet till administratörer att hanteras i det här tankesättet?
LJ
- vulfgar
- ung forumnörd
Dito.Little John skrev: Håller med HakanS och inväntar svaret.
LJ
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Jag säger det nu och jag har sagt det hela tiden, man ska inte behöva kräva av idékläckaren att själv genomföra sin idé. Nu är jag rätt gammal i gemenskapen och det vore väl rätt arrogant av mig att inte kavla upp ärmarna vid det här laget, men det är det här tänket kring RTFM och att ge nytt folk administrationsrättigheter till höger och vänster som skrämmer migLittle John skrev:Håller med HakanS och inväntar svaret.HakanS skrev:Om du med "kommer med förslag" menar att kräva att andra ska göra det du föreslår, och samtidigt komma med allehanda ursäkter för att du själv inte kan hjälpa till att genomföra idéerna, så är du nog inte välkommen i någon grupp.upnorth skrev:..., men vad är det som hindrar att jag söker till webbgruppen och "bara" kommer med förslag, eller blir jag utkastad då?
LJ
Det naturliga borde vara att någon tar på sig huvudansvaret för att samordna men också genomföra idéer, dessa ansvar kan man ju välja själv hur länge man vill ha, men då kan vi i alla fall garantera att denne kommer att få saker gjorda även om det inte är så många som hjälper till. Det önskvärda är så klart att vi engagerar flest möjligt att faktiskt delta i genomförandet, men som en säkerthetslina bör vi alltså ha en huvudansvarig som gör det om ingen annan kan.
Jag menar på fullt allvar att alla idéer och beslut måste kunna bli föremål för kritik och diskussion. Grupperna verkar gå ut på att ge nån slags vetorätt till medlemmarna som inte övriga gemenskapen kan göra något åt.
Alla mina motioner gick ju ut på att det skulle fungera även när det krisade med folk. Det som förhoppningsvis snart blir normalfallet är väl att det inte är några problem att hitta nyfiket folk som vill hälpa till, men blir det för få personer i grupper med varsit carte blanche för vad de kan tänkas hitta på har vi en tickande bomb.
-
- Global Moderator
Jo. Om ingen annan påtar sig att genomföra idén, så måste faktiskt idékläckaren göra jobbet själv.upnorth skrev:Jag säger det nu och jag har sagt det hela tiden, man ska inte behöva kräva av idékläckaren att själv genomföra sin idé.
Du har väl varit med tillräckligt länge för att veta att det inte är naturligt att någon tar på sig ansvaret att genomföra någon annans idéer.upnorth skrev:Det naturliga borde vara att någon tar på sig huvudansvaret för att samordna men också genomföra idéer
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Så om jag har en ide som skulle kunna förbättra sidan får jag inte säga den eftersom jag själv inte kan göra det jobbet och det finns risk för att ingen annan har lust/orkar?HakanS skrev:Jo. Om ingen annan påtar sig att genomföra idén, så måste faktiskt idékläckaren göra jobbet själv.upnorth skrev:Jag säger det nu och jag har sagt det hela tiden, man ska inte behöva kräva av idékläckaren att själv genomföra sin idé.
Du har väl varit med tillräckligt länge för att veta att det inte är naturligt att någon tar på sig ansvaret att genomföra någon annans idéer.upnorth skrev:Det naturliga borde vara att någon tar på sig huvudansvaret för att samordna men också genomföra idéer
Då får vi väl ta och lösa det då. Kan vi ha en TeamContact med ansvar för att skicka pressmeddelanden och agera intern diplomat kan vi väl ha en Webbutvecklare med ansvar för att implementera av medlemmarna önskad funktionalitet?HakanS skrev:Jo. Om ingen annan påtar sig att genomföra idén, så måste faktiskt idékläckaren göra jobbet själv.upnorth skrev:Jag säger det nu och jag har sagt det hela tiden, man ska inte behöva kräva av idékläckaren att själv genomföra sin idé.
Givetvis ska man fortfarande kunna delegera, men inget ska behöva rinna ut i sanden för att det inte finns någon att delegera till. Beklagar om jag varit otydlig med det här, men min idé med ansvariga är att de ska ansvara för själva genomförandet, oavsett om de själv gör det eller klarar att delegera jobbet.
-
- Global Moderator
Självklart får alla komma med förslag och idéer. Men man kan inte kräva att de genomförs.Rasmus skrev:Så om jag har en ide som skulle kunna förbättra sidan får jag inte säga den eftersom jag själv inte kan göra det jobbet och det finns risk för att ingen annan har lust/orkar?
-
- Global Moderator
Ja, hittar du en sådan person så är det ju bara bra.upnorth skrev:Då får vi väl ta och lösa det då. Kan vi ha en TeamContact med ansvar för att skicka pressmeddelanden och agera intern diplomat kan vi väl ha en Webbutvecklare med ansvar för att implementera av medlemmarna önskad funktionalitet?
Utanför ämnet: Oj, nu krävde jag visst att förslagställaren skulle göra något själv

-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Det känns som om ideen med grupper och hur de ska fungera har blivit ett missuppfattat kapitel.upnorth skrev:Nu tycker jag iofs inte om tanken på att isolerade(?) grupper ska få sköta var sin bit av verksamheten utan insyn eller påverkan av resterande gemenskapen. Därför har jag alltså föreslagit huvudansvariga som kommunicerar direkt med alla medlemmarna som i sin tur kan bilda spontana arbetsgrupper för enskilda eller långsiktiga mål men där grupperna är ganska informella och diskussionerna förs öppet i forumet som vanligt.
Den som vill gå med i en grupp av intresse för just den gruppens arbete ska givetvis få vara med där, ingen ska exkluderas av nån outgrundlig orsak.
Alla grupper ska få varsin egen dold arbetstavla där de kan brainstorma, ta beslut och snabbt komma igång.
Desutom så anser jag att varje grupp ska ha en publik tavla med, där alla medlemmar kan vara delaktiga, komma med ideer och förslag för att därefter kanske ansluta sig till gruppen och sjäolv aktivt arbeta med sin ide.
Varje grupp ska ha en gruppansvarig som ansvarar dels för sin grupp men även inför ledningen. Den gruppansvariga hanterar även kommunikation t.ex. med andra grupper om så behövs. Men inget hindrar gruppmedlemmar att direkt ha kontakt med övriga grupper heller.
Vill man då starta en grupp för ett kort eller långsiktigt projekt ska ju inte vara några problem heller. Finns bara initiativet så är det bara att köra igång. Vill man arbeta publikt i en egen tavla eller befintlig, så får man göra det. Eller om man vill ha en dold tavla för lite mera fokus och arbetsro så gör man så istället.
Allt är ju upp till personen med iden, eller den grupp som vill starta upp sin ide som ett projekt eller dylikt. Finns inget som ska hindra där.
Finns ingen anledning att sätta käppar i någons hjul och hindra den från att realisera sina ideer, eller hur?
Jag lägger ner. Ämnet har hamnat på en så abstrakt nivå att det är ointressant, men jag hatar att höra termen "gör något" för det insinuerar att vissa bidrag stör snarare än hjälper oavsett avsikt.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Det är väl snarare så att det börjar bli konkret.upnorth skrev:Jag lägger ner. Ämnet har hamnat på en så abstrakt nivå att det är ointressant, men jag hatar att höra termen "gör något" för det insinuerar att vissa bidrag stör snarare än hjälper oavsett avsikt.
Det är abstrakt för att vi fortfande bara kan spekulera i resultatet, vi vet ju inte ens hur många aktiva vi har att placera i grupper, kan ju bli 1-2 personer bara. Vi har iofs ett exempel på en grupp vars uppgifter verkar lösas rätt, snabbt och effektivt och det är serverunderhåll.Urban Anjar skrev:Det är väl snarare så att det börjar bli konkret.upnorth skrev:Jag lägger ner. Ämnet har hamnat på en så abstrakt nivå att det är ointressant, men jag hatar att höra termen "gör något" för det insinuerar att vissa bidrag stör snarare än hjälper oavsett avsikt.
Någon input från er om hur ni arbetar?
- Urban Anjar
- Kontakt:
Att komma med en idé är väl kanske aldrig fel, men när man tjatar om att andra ska genomföra idén men inte är beredd att själv röra en fena för att det ska bli gjort kanske det faktiskt stör och förstör mer än det gör nytta.
Fundera på den hypotetiska situationen att alla bara kommer med idéer och ingen utför något. Skulle det funka?
Rimligtvis har de som utför saker oftast också rätt gott om egna idéer. Idéer som de vill genomföra. Det är kanske just för att genomföra sina idéer som de gör något.
Alla här har ett ändligt mått av tid och uppmärksamhet. den tid som går åt att diskutera idéer som i alla fall ingen vill genomföra kunde kanske användas effektivare. Till exempel till att diskutera idéer där det i alla fall finns en som är beredd att göra något för att realisera idén.
Fundera på den hypotetiska situationen att alla bara kommer med idéer och ingen utför något. Skulle det funka?
Rimligtvis har de som utför saker oftast också rätt gott om egna idéer. Idéer som de vill genomföra. Det är kanske just för att genomföra sina idéer som de gör något.
Alla här har ett ändligt mått av tid och uppmärksamhet. den tid som går åt att diskutera idéer som i alla fall ingen vill genomföra kunde kanske användas effektivare. Till exempel till att diskutera idéer där det i alla fall finns en som är beredd att göra något för att realisera idén.
Varför ska tavlan vara dold?Kattskrället skrev: Alla grupper ska få varsin egen dold arbetstavla där de kan brainstorma, ta beslut och snabbt komma igång.
Desutom så anser jag att varje grupp ska ha en publik tavla med, där alla medlemmar kan vara delaktiga, komma med ideer och förslag för att därefter kanske ansluta sig till gruppen och sjäolv aktivt arbeta med sin ide.