Bug på skrivbordet?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Bug på skrivbordet?
Jag har upptäckt ett litet störande fel(?) på skrivbordet, samma fel finns på ubuntu 8.04 och 9.04.
Om man t.ex. har ett firefoxfönster öppet så ser man en ikon för att det är öppet i panellisten nere i kanten. Runt denna ikon är det en ram.
Men om man ändrar färgen på panellisten så försvinner ramen. Så ska det väl inte vara? Hur får man tillbaka ramen?
Om man t.ex. har ett firefoxfönster öppet så ser man en ikon för att det är öppet i panellisten nere i kanten. Runt denna ikon är det en ram.
Men om man ändrar färgen på panellisten så försvinner ramen. Så ska det väl inte vara? Hur får man tillbaka ramen?
Re: Bug på skrivbordet?
kan du bifoga en bild på vad du menar?
-
Jag vet inte riktigt hur man ordnar en bild på problemet..
Men om du använder firefox nu så har du väl en liten avlång ruta nere på skärmen på panellisten längst ner som det står "Ubuntu Sverige....." i med en firefoxsymbol först?
Runt denna ruta har du en liten ram eller hur? (Om du kör med originalinställningar för utseendet på skrivbordet)
Om du nu högerklickar på panellisten och väljer egenskaper så får du upp "Panelegenskaper". Välj "Bakgrund" och byt från "ingen" till "enfärgad" Välj sedan en färg. Stäng.
Nu syns inte ramen runt rutan på panellisten som det står "Ubuntu Sverige..." i. Bara texten "Ubuntu Sverige..." syns och Firefoxsymbolen.
Inget allvarligt, men det skulle se lite snyggare och mer ordnat ut om ramen fanns kvar.
(felet märks bara om du har flera program igång, och därmed flera rutor på panellisten, eftersom det program du använder är markerat på panellisten och därmed får en ram.)
Men om du använder firefox nu så har du väl en liten avlång ruta nere på skärmen på panellisten längst ner som det står "Ubuntu Sverige....." i med en firefoxsymbol först?
Runt denna ruta har du en liten ram eller hur? (Om du kör med originalinställningar för utseendet på skrivbordet)
Om du nu högerklickar på panellisten och väljer egenskaper så får du upp "Panelegenskaper". Välj "Bakgrund" och byt från "ingen" till "enfärgad" Välj sedan en färg. Stäng.
Nu syns inte ramen runt rutan på panellisten som det står "Ubuntu Sverige..." i. Bara texten "Ubuntu Sverige..." syns och Firefoxsymbolen.
Inget allvarligt, men det skulle se lite snyggare och mer ordnat ut om ramen fanns kvar.
(felet märks bara om du har flera program igång, och därmed flera rutor på panellisten, eftersom det program du använder är markerat på panellisten och därmed får en ram.)
-
Finns problemet kvar i ubuntu 9.10?
Jag är inte säker på vad du menar, vore enklare dom du ordnar en bild på problemet (Program / Tillbehör / "Ta en skärmbild" (Eller vad det nu heter på svenska?). Men utan att veta säker vad du menar är det säkerligen temat i sig du har problem med.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Jag provkörde 9.10 och felet finns med där också.. hur rapporterar man det vidare så att det rättas till i 10.04?
Jag skulle vilja se en bild eller två på problemet.
-
ok, vart ska jag skicka bilderna då?
Annars kan du bara göra så här.. ha flera fönster uppe samtidigt, t.ex 2 firefox fönster.
I ubuntu har man 2 "paneler", i originalläge en längst upp och en längst ner på skärmen. I den ena panelen ser du vilka fönster du har uppe. Det fönster du har aktivt för tillfället är markerad i panelen på något sätt. Runt alla fönster i panelen är det en ram, i originallläge.
Men om du högerklickar på panelen får du upp ett fönster som heter "panelegenskaper" klicka där på "bakgrund.
Växla där mellan "Ingen" och "Enfärgad" så ser du att ramarna i panelen försvinner när du väljer "Enfärgad"
Kanske lyckas få med bilder här..
Annars kan du bara göra så här.. ha flera fönster uppe samtidigt, t.ex 2 firefox fönster.
I ubuntu har man 2 "paneler", i originalläge en längst upp och en längst ner på skärmen. I den ena panelen ser du vilka fönster du har uppe. Det fönster du har aktivt för tillfället är markerad i panelen på något sätt. Runt alla fönster i panelen är det en ram, i originallläge.
Men om du högerklickar på panelen får du upp ett fönster som heter "panelegenskaper" klicka där på "bakgrund.
Växla där mellan "Ingen" och "Enfärgad" så ser du att ramarna i panelen försvinner när du väljer "Enfärgad"
Kanske lyckas få med bilder här..
- Bilagor
-
- Skärmbild-2.png (212.5 KiB) Visad 2484 gånger
-
- Skärmbild-1.png (210.6 KiB) Visad 2493 gånger
Ah! Nu föll poletten ner. It's not a bug, it's a feature!
Det ska helt enkelt vara så.
Om du vill ha en annan panel får du modda temat. Vilket kan vara en utmanining innan man får kläm på det.

Om du vill ha en annan panel får du modda temat. Vilket kan vara en utmanining innan man får kläm på det.

Utanför ämnet: It's not a but

-
öö? det kan väl inte vara meningen att det ska vara så??
Jag ser det som ett konstruktionsfel när en ram försvinner bara för att man ändrar färgen..
Hur får man dit ramen igen då, om det är möjligt?
Jag ser det som ett konstruktionsfel när en ram försvinner bara för att man ändrar färgen..
Jag får skylla på att jag satt på laptopen, som jag inte riktigt vant mig med än.TweekiE skrev:Utanför ämnet: It's not a but![]()
![]()

Edit:
Jopp.Henrik Jansson skrev:öö? det kan väl inte vara meningen att det ska vara så??

Eller om det är ett standardtema ligger den förmodligen här:~/.themes/<Ditt tema>
Om den ligger i sistnämnda mappen kan du kopiera över den till din hemmapp så att du enkelt kan göra ev. ändringar. Kika i mappen om du har en bild med panelen, om du har det är det bara att byta ut den. Om inte får du ändra lite i koden, det kan jag kika närmare på imorgon./usr/share/themes/<Ditt tema>
Men.... Du använder antagligen ett pixmap tema... och ramen är en bild.
Genom att byta färg så tar du bort bilden och då blir det endast en färg. är det så svårt att förstå
Genom att byta färg så tar du bort bilden och då blir det endast en färg. är det så svårt att förstå

Höhö!Hund skrev:Jag får skylla på att jag satt på laptopen, som jag inte riktigt vant mig med än.TweekiE skrev:Utanför ämnet: It's not a but![]()
![]()

-
ja, det är det.TweekiE skrev:Men.... Du använder antagligen ett pixmap tema... och ramen är en bild.
Det ena är originalinställningen, och det andra har jag bytt bakgrundsfärg.. Om inställningsmöjligheterna va genomtänkta skulle det gå att byta färg utan att ramen försvinner.. det ser ganska fult ut utan ram.. Ikonen för firefox eller aMSN försvinner ju inte när jag byter färg, så varför gör ramen det?
Glömde svara på din fråga, se min edit: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 42#p373142
Men... vad i, använd inte pixmap om det inte passar dig. använd murrine, aurora eller något annat.
I windows kan man inte ens byta färg.
Edit: Gör som Hunden sa, och sluta klaga.
I windows kan man inte ens byta färg.
Edit: Gör som Hunden sa, och sluta klaga.
-
vad är pixmap, murrine och aurora?
Jag har bara installerat ubuntu och sen ändrat färgen på panellisten. Tycker inte att ramen ska försvinna för det.. det är ju ett konstruktionsfel.
Jag har bara installerat ubuntu och sen ändrat färgen på panellisten. Tycker inte att ramen ska försvinna för det.. det är ju ett konstruktionsfel.
Du, har ju bytt tema?
Då är det ju inte så konstigt eller hur?
Hur skulle ubuntu kunna vara anpassat till flera tusen teman, och alla teman har olika paneler.
pixmap, murrine och aurora är theme engines.
Då är det ju inte så konstigt eller hur?
Hur skulle ubuntu kunna vara anpassat till flera tusen teman, och alla teman har olika paneler.
pixmap, murrine och aurora är theme engines.
-
I mitt tema finns det bara en grej.. och det är ingen mapp står det när jag ska öppna den.. den går inte att öppna alltså..Hund skrev:TweekiE skrev:Utanför ämnet: It's not a but![]()
![]()
Jopp.Kika i mappen:
Eller om det är ett standardtema ligger den förmodligen här:~/.themes/<Ditt tema>
Om den ligger i sistnämnda mappen kan du kopiera över den till din hemmapp så att du enkelt kan göra ev. ändringar. Kika i mappen om du har en bild med panelen, om du har det är det bara att byta ut den. Om inte får du ändra lite i koden, det kan jag kika närmare på imorgon./usr/share/themes/<Ditt tema>