Hög processorbelastning
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hög processorbelastning
Jag har Ubuntu 8.04 och jag har märkt att processorn ofta jobbar mycket fast jag inte gör nånting.. Ibland kan datorn ha stått oanvänd i 20 minuter och när jag kommer tillbaka är processorn uppe i 100% på systemövervakaren.
Firefox tar ganska mycket, men lägger jag ihop det jag ser under "processer" så kommer jag ändå inte upp i det som "resurser" visar.
Varför används processorn så mycket när jag inget gör?
Problemet med detta (tror det har med det att göra) är att datorn hänger sig ibland under korta stunder så att den inte reagerar på musklick eller tangenttryckningar.. Ska det vara så?
Processorn är enligt systemövervakaren: Intel(R) Celeron(R) D CPU 3.46 GHz
Minne 1,2 GiB (vad står i för?)
Firefox tar ganska mycket, men lägger jag ihop det jag ser under "processer" så kommer jag ändå inte upp i det som "resurser" visar.
Varför används processorn så mycket när jag inget gör?
Problemet med detta (tror det har med det att göra) är att datorn hänger sig ibland under korta stunder så att den inte reagerar på musklick eller tangenttryckningar.. Ska det vara så?
Processorn är enligt systemövervakaren: Intel(R) Celeron(R) D CPU 3.46 GHz
Minne 1,2 GiB (vad står i för?)
- Ulsak
Re: Hög processorbelastning
det låter väldigt udda. har du en server ( eftersom du sitter på LTS)?
GiB står för gigabyte
GiB står för gigabyte
-
Nej jag har ingen server.
( vad står då i:et i MiB för?..)
Jag märkte nu också att när skärmsläckaren "molecule" drar igång så går processorn upp på 100%.. underligt.
Testade även att stänga av alla program utom firefox, och där bara ha en tom sida, ändå jobbar processorn mycket, ibland upp mot 100%.
Kanske nåt fel i 8.04 som inte finns i 9.04?
En bug jag har märkt med skärmsläckaren är att om man håller musknappen intryckt länge på rullningslisten och flyttar listen så startar ändå skärmsläckaren (tiden är satt till en minut) Jag måste då släppa musknappen och röra musen för att häva skärmsläckaren.
Ska testa att stänga firefox också.
Jag märkte nu också att när skärmsläckaren "molecule" drar igång så går processorn upp på 100%.. underligt.
Testade även att stänga av alla program utom firefox, och där bara ha en tom sida, ändå jobbar processorn mycket, ibland upp mot 100%.
Kanske nåt fel i 8.04 som inte finns i 9.04?
En bug jag har märkt med skärmsläckaren är att om man håller musknappen intryckt länge på rullningslisten och flyttar listen så startar ändå skärmsläckaren (tiden är satt till en minut) Jag måste då släppa musknappen och röra musen för att häva skärmsläckaren.
Ska testa att stänga firefox också.
-
Med endast Systemövervkaren igång går processorn biland upp till 50%, och 100% när skärmsläckaren drar igång.. (den som ingick i ubuntu från början med molekyler på skärmen)
Under "processer" visar systemövervakaren med alla andra program avstängda endast ca 3-6% på gnome-system-monitor, ändå går processorn ibland upp på 50%.
Finns program som inte finns med på systemövervakaren?
Under "processer" visar systemövervakaren med alla andra program avstängda endast ca 3-6% på gnome-system-monitor, ändå går processorn ibland upp på 50%.
Finns program som inte finns med på systemövervakaren?
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
GiB står för gibibyte vilket är 1024 MiB, som i sin tur är 1024 KiB, som är 1024 byte, vilket är 8192 bitar. (IEC)Henrik Jansson skrev:Nej jag har ingen server.
GB står för gigabyte som är 1000MB, som är 1000KB, som är 1000 byte. vilket är 8000 bitar. (SI)
Ibland sägs även gigabyte (GB) vara 1024 megabyte (MB) (JEDEC) dock brukar man inte använda den standarden längre.
http://en.wikipedia.org/wiki/GiB
- janne-5011
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Henrik jag tror övervakaren gör att det går upp till 50 ibland med inget annat igång. Jag har samma sak.
Inget att oroa sig för.
Inget att oroa sig för.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Ge kommandot top i terminalen.
Troligen är det grafikdrivaren som är ditt problem, dvs att processen Xorg lastar.
Troligen är det grafikdrivaren som är ditt problem, dvs att processen Xorg lastar.
-
Ja, du hade rätt.Bowmore skrev:Ge kommandot top i terminalen.
Xorg tog en del kraft som inte visas av systemövervakaren tydligen?
Med terminalen och "top" framme provade jag att testa skärmsläckaren "molecule" i fönstret i "skärmsläckarinställningar" och då gick Xorg upp till 67%.
beror det här på att jag har ett dåligt grafikkort eller vad?
Grafikkortet heter ATI Radeon Xpress, sen en siffra som jag har två uppgifter på.. på datorburken står ett klistermärke där det står 200, nån annanstans fick jag fram en annan siffra som jag inte kommer ihåg nu.
- Rasmus
Kör
Kod: Markera allt
lspci | grep "vga"
-
ok... vad ska hända då?
- Rasmus
lcpci talar om vad du har för hårdvara, | skickar vidare, grep "vga" söker efter vga och visar raderna den hittar.Henrik Jansson skrev:ok... vad ska hända då?
Detta kommer tala om för dig vad du har för grafikkrets och vi kan kanske hjälpa dig att hitta bättre drivrutiner.
-
ok.. det står ingenting i terminalen efter att jag har skrivit så iallafall..
Kopiera in detta i terminalen
Enligt denna tråd verkar det som du har ett Xpress 200. Frågan är om du kör den öppna eller stängda AMD/ATI drivrutinen?
lspci | grep -i vga
- Rasmus
Bowmore rättade mig 

-
lspci | grep -i vga
01:05.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RC410 [Radeon Xpress 200]
hmm ok.. ja det va en bra fråga.. öppna eller stängda AMD/ATI drivrutinen? hur kan man ta reda på det?
Hittade detta under "Hårdvarudrivrutiner"
Accelererad grafikdrivrutin för ATI
Status: Används inte
01:05.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RC410 [Radeon Xpress 200]
hmm ok.. ja det va en bra fråga.. öppna eller stängda AMD/ATI drivrutinen? hur kan man ta reda på det?
Hittade detta under "Hårdvarudrivrutiner"
Senast redigerad av 1 Henrik Jansson, redigerad totalt 22 gånger.
- Ulsak
Ständigt denna Radeon Xpress 200, den har jag också på min andra laptop..jag får ta mig en titt på den och återkomma.01:05.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc RC410 [Radeon Xpress 200]
Jag använder de fria drivisarna och då går datorn stabilt, det blev tvärstopp bara man luktade på ATI:s egna..
- Rasmus
Henrik Jansson skrev: hmm ok.. ja det va en bra fråga.. öppna eller stängda AMD/ATI drivrutinen? hur kan man ta reda på det?
cat /etc/X11/xorg.conf | grep -i fglrx
Det betyder att den AMD/ATIs proprietära drivrutin inte är aktiverad.Henrik Jansson skrev:Hittade detta under "Hårdvarudrivrutiner"
Det var vad jag misstänkte. Orsaken till den höga lasten är att den öppna versionen inte utnyttjar DP (device processor) på grafikkortet utan får istället göra en stor del att processeringen i datorns CPU.
Du borde kunna aktivera den men det finns en liten risk att du inte kommer in igen efter en återstart. Det går att fixa i så fall, men vi inväntar vad Ulsak har att säga först

-
Ok!
tack alla för hjälpen hittils!
cat /etc/X11/xorg.conf | grep -i fglrx ger inget svar.
- Rasmus
Nej, återigen listade bowmore ut det.Henrik Jansson skrev:Ok!
Jag får ta en revansch någon annan gång