Bit inte er själva i svansen

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Bit inte er själva i svansen

Inlägg av Grön Göling »

Debatternas vågor går höga i forumet. Med rätta eller mindre lyckat får ni själva tycka och avgöra.
Det alltför få verkar inse är att allting har två sidor. Minst!

Okej, så ni kräver högljutt och vildsint en ny forumledning och ser bara fel och brister hos den nuvarande.
Har ni då tagit i betänkande vad den nuvarande ledningen har gjort för forumet?
Vi tar och koncentrerar oss på Urban, eftersom det är honom de flesta vänder sig emot med sitt rödglödgade hat (eller vad det nu är).
Han kom, tillsammans med den s.k. Fredsstyrkan in och lyckades skapa struktur i det kaos som var.
Ska han ha skit för det?
Han valdes enhälligt, tillsammans med Bossieman som kontaktperson for LoCot.
Ska han ha skit för det?
Inse att han var exakt den som behövdes i det skedet och att vi fick precis vad vi ville ha - fred, arbetsro och början på dagens forum och medlemsantal.
(Och det växer stadigt. Visst är det konstigt??)

Betänk att forumet då var ca 1/10 av vad det är idag. Ta hänsyn till att många fler viljor och tankar tillkommit och att saker och ting förändras varefter de växer.
Inte alltid till det bättre, tyvärr.
Ingen skugga på forumets många duktiga och idoga medlemmar härvidlag. Det är bara tidens gång och tingens ordning. En naturlag, om man så vill.

Urban - eftersom vi(jag) nu koncentrerar oss på dig:
Du skall ha all heder av det du gjorde då du inträdde som kontakperson och som du har fått Ubuntu-se att framtona.
Du är kunnig, erfaren, välformulerad och sansad i de flesta fall och har som sådan gett Ubuntu ett mycket positivt ansikte utåt.
Dock, du kom in i ett forum där vågorna gick höga och där lugn och besinning behövdes. Det är lättare att lägga lock på andras vågor än sina egna kanske.
Då forumet nu förändrats och medlemmarna kräver förändringar, så känns det inte riktigt rätt att du sitter och pluggar din egen linje så stenhårt som du gör.
Du är tillsatt av medlemmarna (okej, vi var inte så många då, men likafullt medlemmarna!) för att dels vara kontaktperson gentemot Ubuntu.com, dels för att se till att vi håller oss inom Ubuntus gemensamma ramar och dels för att genomföra det medlemmarna vill i samråd med desamma. I det sista har det då börjat brista litet.
Kanske är det dags att göra en snyggare och tidigare sorti, med huvudet hållet högt och med ett eftermäle som är positivt?
Kanske är det dags att rucka litet på prestigen och inse att en mans idéer sällan är saliggörande? Jag syftar på lobbningen av din linje i bloggen bl.a. Inte så snyggt måhända?
Kanske är det dags att inse att det är de som skall komma efter som skall arbeta tillsammans och få till Locot framöver - inte den som frånträder sin post.
Det går aldrig att förutse vilka misstag de som kommer skall komma att göra, men du kan heller inte bolstra i förväg för att "mildra stötarna".
De efterkommande får helt enkelt lov att ta sina egna beslut och göra sina egna misstag.
Och i sin tur bli påhoppade av dem som kommer ytterligare därefter. För det kommer att ske, sanna mina ord!

Till alla dem som ropar om förändring och gör det enbart genom att klandra andra - Skulle ni klara det bättre själva?
Om ni ser med nyktra och sansade ögon.
Javisst, låt det framkomma kritik då så är befogat, men låt den vara konstruktiv och inte bara anklagande.
Låt den inte vara personlig, för det är knappast en enda person som lett fram till att det ser ut som det gör idag. Det är allas vår skuld!
Ska Urban få bära hundhuvudet för alla fel och misstag som begåtts av andra?
Räcker det inte om han får förklara sina egna handlanden? Han är bara en!

Angående Vofflan/Vulfgar:

Inte en skugga på henne!
Hon har varit en klippa genom hela sin tid här i LoCot. Lugn, sansad, klarsynt och en arbetsmyra av mått.
Ge henne rätt att bli litet trött ibland, eller blir ni aldrig det själva kanske?
Med tanke på att hon är tonårsförälder, så kan jag tänka mig att hon ser rätt många av oss härinne som likar till hennes egna telningar.
Jag minns mina egna tonårsbarn och jag ser stora likheter mellan varven. Humöret, skitsnacket, osakligheten, oförmågan att se egna brister.....
Stå på dig, Vofflan! Mig har du alltid bakom ryggen!

En sista liten bön:

CF - ställ upp i valet som kontaktperson. Snälla!
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Re: Bit inte er själva i svansen

Inlägg av CryingFreeman »

Jag tror inte att någon har något negativt att säga om det som Urban gjorde under och efter förra debaclet. All heder ska han ha för det jobb han uträttat med att få Ubuntu Sverige att växa, inklusive men inte begränsat till det oerhörda PR-värde som hans blogg tillfört.

@GG: jo, jag hade tänkt att ställa upp för valet till kontaktperson. Så det är dags att hitta en bättre kandidat fort. ;)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;D
@GG: jo, jag hade tänkt att ställa upp för valet till kontaktperson. Så det är dags att hitta en bättre kandidat fort. ;)
Bättre (?) eller lika bra, det må så vara. Men det är inte utan, att jag drar en stor suck av lättnad över att få se ditt ställningstagande. Tukken håller tummarna och ser tiden an, med STOR tillförsikt.

Synd att det inte sker med det snaraste, men nu är det en gång så. Lite finputsning av forumet, sommarstädning kanske, sker för tillfället och konstigt nog. Det hindrar iofs inte, att den/de som kommer in nya i ledarposition (sent omsider), får städa ännu en gång, men denna gång efter sitt eget huvud, tycke och smak. Med många medlemmars bidrag till detta. ;D

Som sagt, jag håller tummarna för dig och att du skall vara en av dem (den), som skall föra oss vidare.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

GG, du är helt underbar! :-*
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Jag tar naturligtvis på mig en stor portion av kritiken GG, men låt mig förklara.

Jag kritiserar inte Urban för vad han gjorde under och efter DSK. Jag kritiserar honom för hur han agerat som Kontaktperson de senaste månaderna. Personligen har jag väl inte anklagat vulfgar för så väldigt mycket, även om jag tycker att hon bits lite för sällan numera ;)

Hade jag tagit hänsyn till tidigare bedrifter och kvittat det mot de senare misstagen hade jag varit betydligt tystare, men hur bra skulle någon organisation fungera om man bara får kritisera folk som hamnar på "minus" totalt?

Visst, jag har blivit lite av en marodör vad gäller att starta hetsiga diskussioner om känsliga ämnen, men jag är nästan den ende som vågat ta i frågorna också.

Är lite tröttsamt att folk hör mer på att det gnälls än vad det gnälls på, många vill ha ett traditionellt supportforum där man möjligtvis diskuterar sitt senaste inköp av Ubuntu Cola i Cafétavlan och då är det så klart inte så kul att se mig spamma forumet med 40 inlägg om dagen gällande några diffusa idéer om en bättre organisation för något folk ändå inte engagerar sig i.

Men jag tror helt enkelt inte på lugn för lugnets skull, ska vi fixa Bugg #1 måste vi ta oss över några trösklar av oenigheter. Jag har försökt att sköta min "kampanj" någorlunda snyggt, men erkänner att jag gått över gränsen ett par gånger när det hettat till som värst, misstroendevoteringen är dock inte ett sådant tillfälle.

Jag hoppas att folk kan förlåta mig för övertrampen när det blåst färdigt för den här gången, vi har ändå kommit en bra bit på vägen. Du var inte någon anhängare av mina påtryckningar att stänga Bollplanket, men jag var övertygad om att det behövdes för att förtroendet för administrationen skulle kunna börja repareras.

So long, nu grillning och slackline.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Jag kan väl få ett svar i alla fall?
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

Upnorth dom som inte är "underbara" får vänta. Nu när du bumpade är du inte så där...underbar.

Edit: vulfgar tex. Hon kanske inte ser dig eller t.o.m. mig :o som en av "hennes telningar"
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Urban förtjänar heder, ibland kanske det inte alltid blir jättebra och jag har själv blivit sur ett par gånger på han. Men han gör mycket bra också!
Han lägger ner väldigt mycket fritid på detta och har oftast bra idéer i grunden. Ibland kan man undra varför det ska ta sån tid att göra saker, men hallå! Vi kan inte beskylla UA för detta. Visst han kanske har en del av kakan, men han är EN person och han arbetar FRIVILLIGT.

Han ska avgå till hösten, innan dess tycker jag att vi kan lägga ner lite tjafs.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

upnorth skrev:Jag kan väl få ett svar i alla fall?
;D Jodå, även sådana som du behövs i ett "samhälle". Oavsett om det är enbart ett "urbant" sådant, eller mer ett Internet-urbant sådant. ;D
Stundtals har du varit något som mest påminner om en böld i baken på en cykeltur, men du har haft bra fokus på många småfel här
och där. I det stora hela anser jag, att du har gjort saker som har behövt göras. Om än, stundtals, väldigt ivrigt. . . ;)

Pippin sover. Hon har arbetat hela dagen och om jag minns rätt, så blir det en tidig morgon också, för vår "bevingade vän". Tidigast
i morgon kväll (idag, visserligen, men tisdagen avses) lär du riskera att höra hennes kraxande härstädes.

Ha det gott, upnorth. See you, i en ljusnande framtid. Om jag hinner vara med i den.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Rasmus skrev:Urban förtjänar heder, ibland kanske det inte alltid blir jättebra och jag har själv blivit sur ett par gånger på han. Men han gör mycket bra också!
Han lägger ner väldigt mycket fritid på detta och har oftast bra idéer i grunden. Ibland kan man undra varför det ska ta sån tid att göra saker, men hallå! Vi kan inte beskylla UA för detta. Visst han kanske har en del av kakan, men han är EN person och han arbetar FRIVILLIGT.

Han ska avgå till hösten, innan dess tycker jag att vi kan lägga ner lite tjafs.
För mig passerade han gränsen för vad som är acceptabelt i hans ställning för länge sedan, i mina ögon har han inte så mycket mer heder att förbruka oavsett hur mycket tid han lägger ner i LoCot.

@Tucken, jag hoppas som sagt bli förlåten för eventuella övertramp, men det är lite svårt att driva såna här frågor utan att uppröra folk.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

janne-5011 skrev:Upnorth dom som inte är "underbara" får vänta. Nu när du bumpade är du inte så där...underbar.

Edit: vulfgar tex. Hon kanske inte ser dig eller t.o.m. mig :o som en av "hennes telningar"
Jag har inget emot upnorth. Eller dej heller förresten. ;) Fast ibland blir jag lite trött när testosteronet flödar för fullt i forumet. ::)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

vulfgar skrev:
janne-5011 skrev:Upnorth dom som inte är "underbara" får vänta. Nu när du bumpade är du inte så där...underbar.

Jag har inget emot upnorth. Eller dej heller förresten. ;) Fast ibland blir jag lite trött när testosteronet flödar för fullt i forumet. ::)
lol, blev det för allvarligt för dig?

Midsommarsprit eller testosteron, det är frågan.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

upnorth skrev:
Så länge dom två inte kombineras så... ;D
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

vulfgar skrev:
upnorth skrev:
Snälla, jag försöker föra en seriös debatt här, antingen tar du frågan på allvar eller så lämnar du debatten.

Jag accepterar inte att du slätar över det med humor.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

upnorth skrev:
vulfgar skrev:
upnorth skrev:
Snälla, jag försöker föra en seriös debatt här, antingen tar du frågan på allvar eller så lämnar du debatten.

Nu är jag inte riktigt med, jag uppfattade ditt inlägg som skämtsamt. Om det är allvarligt menat så förstår jag inte alls vad du menar. Men däremot så blev det OT, nån moderator får gärna rensa.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

vulfgar skrev:
upnorth skrev:
vulfgar skrev:
upnorth skrev:

Nu är jag inte riktigt med, jag uppfattade ditt inlägg som skämtsamt. Om det är allvarligt menat så förstår jag inte alls vad du menar. Men däremot så blev det OT, nån moderator får gärna rensa.
Du skyllde allt "ståhej" på hormoner, jag försökte säga att det var lika relevant som Urbans påståenden om midsommarsprit.
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

ok vulfgar nu ska jag sluta att vara ironisk. Om jag gör mig besväret att ta upp en fråga förväntar jag mig att bli tagen på allvar.

Om du och ua istället för att bara försvara misstaget (alla gör såna) med bloggen och istället frågat--- bara som exempel:
ok, förlåt, hur fixar vi till det?
hade ni öppnat upp kommunikationen och det hade säkert kunnat bli ngt bra.

Man förväntar sig att sändare och mottagare är vuxna människor även om vi är olika och strävar mot ngn sorts samarbete och koherens i sammanhanget man finns i även när det strular till sig.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

En liten snabbis innan jag måste ränna till bussen och jobbet. Blir mer utförlig i eftermiddag/kväll.

@upnorth: Humor är aldrig fel! Förmågan att se det löjliga/lustiga i saker och ting har även en förmåga att skapa självdistans.
Självdistans behövs.

Hmmm...midsommarsprit och testosteron.....
Det skall komma en drapa om den gamla dansbanan. Jag lovar.

Till näringarna!
Medelst språng!
För min del alltså.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

janne-5011 skrev:ok vulfgar nu ska jag sluta att vara ironisk. Om jag gör mig besväret att ta upp en fråga förväntar jag mig att bli tagen på allvar.

Om du och ua istället för att bara försvara misstaget (alla gör såna) med bloggen och istället frågat--- bara som exempel:
ok, förlåt, hur fixar vi till det?
hade ni öppnat upp kommunikationen och det hade säkert kunnat bli ngt bra.

Man förväntar sig att sändare och mottagare är vuxna människor även om vi är olika och strävar mot ngn sorts samarbete och koherens i sammanhanget man finns i även när det strular till sig.
Om du frågar något kommer du säkert att bli tagen på allvar och sannolikt att få ett seriöst svar. Det innebär förstås inte med automatik att du får det svar du önskar eller ens förväntar dej. Det är vuxet att acceptera att det är så och att det finns olika åsikter och ståndpunkter. Jag har fö inte sett att du ställt någon fråga till mej där du inte fått svar, men jag kan givetvis ha missat något.

När det gäller Urbans egen blogg så är det hans sak hur han använder den. Det finns många här som använt bloggar i olika sammanhang för att påverka och det kan man tycka lite olika om, men är inget vi kan göra något åt. Om bloggen tillhört LoCot eller varit en officiell LoCo-kanal så hade det varit en annan sak, men nu är det inte så. Med tanke på dom påhopp som förekommit mot Urban i olika trådar/inlägg så har jag en del förståelse för att han skrivit som han gjort, precis på samma sätt som jag har förståelse för att Farmfield och Ulsak uttalar sej bittert om förtroenderådet.
upnorth skrev: Du skyllde allt "ståhej" på hormoner, jag försökte säga att det var lika relevant som Urbans påståenden om midsommarsprit.
Aha, men det framgick inte alls att du menade så. Jag tror förstås - på allvar - att både sprit och hormoner har viss del att det blir bråk. Även att en del har långtråkigt och tycker det är kul att bråka lite osv. En stor del är givetvis också äkta missnöje med situationen. En blandning således.
Kritik är bra, särskilt om den är konstruktiv. Sådan förekommer i flera trådar men det förekommer också en del som är rena påhopp och som inte leder framåt, tvärtom.

Humor är ett bra sätt att få distans, som GG så riktigt påpekar. Den dag man inte kan se varken sej själv eller andra med en glimt i ögat så är man illa ute IMO. :)
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

Rasmus skrev:Urban förtjänar heder, ibland kanske det inte alltid blir jättebra och jag har själv blivit sur ett par gånger på han. Men han gör mycket bra också!

+10 helt rätt!
Låst

Återgå till "Ubuntu Café"