Uppstart av program på skrivbord 2

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
thoase

Uppstart av program på skrivbord 2

Inlägg av thoase »

När jag jag lägger till ett program i "Uppstartsprogram" hamnar det automatiskt på det första skrivbordet. Hur ska jag göra för att det ska hamna på den andra skrivbordet?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Uppstart av program på skrivbord 2

Inlägg av Cadryc »

Har du visuella effekter aktiverat så kan du göra såhär:

Installera Inställningshanterare för CompizConfig genom Program → Lägg till/ta bort, öppna det sen under System → Inställningar.
Leta upp Placera fönster, fliken Fixed window placement, därnere står det Windows with fixed viewport, klicka på ny. Bredvid fältet där man kan skriva så finns en knapp med "+" i, klicka på den. Vid Typ så välj kanske Fönsterklass, klicka på Fånga och klicka på fönstret som ska öppnas på en särskild arbetsyta. Du kanske får testa dig fram med Typ för att se vilken som ger ett unikt resultat för just det fönstret. Om det tex är en öppnad mapp kommer Fönsterklass ge Nautilus, vilket är samma för alla mappar man öppnar. Fönstertitel skulle i det fallet va bättre. När du är nöjd klicka på Lägg till (det går såklart att redigera i efterhand). Det finns två fält för att ställa in vilken arbetsyta det ska bindas till, x-led och y-led. Dvs om man har tex tre arbetsytor i två rader, totalt sex arbetsytor, har man bara en rad så låt Y vara 1.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"