[Efterlyses]: Lätttillgänglig info:Ubuntu Sveriges styre
- Exry
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
[Efterlyses]: Lätttillgänglig info:Ubuntu Sveriges styre
Hej alla!
Jag som medlem här känner mig vilsen eftersom jag aldrig riktigt har förstått hur det här stället styrs. Jag ser dagligen trådar i vilka jag ser folk spy galla över varandra, vilket inte är så trevligt då man drar sig från att visa forumet för folk, de tycker ändå bara att det är som en sandlåda för vuxna. Vilket är tråkigt.
Jag ser dagligen motioner om hur vida forumet ska styras, jag vet inte om de är nya eller gamla, eller hur vida det som ska röstas om fungerar i dagsläget. Jag har inte hittat någon lätttillgänglig information om detta varken här i forumet eller på förstasidan. Jag kanske har missat något vitalt här, i så fall får någon gärna visa spåret tillbaka till stigen.
-> Det jag skulle vilja se är lättviktig information om hur det här stället styrs idag på ubuntu-se.org, inte på forumet.
Dessutom så tycker jag att det känns oerhört rörigt att ha omröstningar, motioner och annat liknande gjort i ett forum. Det ger inte, enligt mig, ett seriöst intryck. Det skulle, tror jag, sitta fint med omröstningar om motioner osv. på en helt egen del av ubuntu-se utanför forumet som är strukturerat och enbart till för att berika oss medlemmar med information om sidan och hur vi vill förbättra den.
Med vänliga hälsningar,
Exry
Jag som medlem här känner mig vilsen eftersom jag aldrig riktigt har förstått hur det här stället styrs. Jag ser dagligen trådar i vilka jag ser folk spy galla över varandra, vilket inte är så trevligt då man drar sig från att visa forumet för folk, de tycker ändå bara att det är som en sandlåda för vuxna. Vilket är tråkigt.
Jag ser dagligen motioner om hur vida forumet ska styras, jag vet inte om de är nya eller gamla, eller hur vida det som ska röstas om fungerar i dagsläget. Jag har inte hittat någon lätttillgänglig information om detta varken här i forumet eller på förstasidan. Jag kanske har missat något vitalt här, i så fall får någon gärna visa spåret tillbaka till stigen.
-> Det jag skulle vilja se är lättviktig information om hur det här stället styrs idag på ubuntu-se.org, inte på forumet.
Dessutom så tycker jag att det känns oerhört rörigt att ha omröstningar, motioner och annat liknande gjort i ett forum. Det ger inte, enligt mig, ett seriöst intryck. Det skulle, tror jag, sitta fint med omröstningar om motioner osv. på en helt egen del av ubuntu-se utanför forumet som är strukturerat och enbart till för att berika oss medlemmar med information om sidan och hur vi vill förbättra den.
Med vänliga hälsningar,
Exry
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Re: [Efterlyses]: Lätttillgänglig info:Ubuntu Sveriges styre
Kan inget annat än att hålla med. Som nybliven medlem så skär det i hjärtat att se att det finns interna stridigheter. När man tar med i beräkningarna den stora uppförsbacke som finns i det att försöka befrämja Linux i allmänhet och Ubuntu i synnerhet så känns det som att det skulle behövas en "enad" front i framtiden.
- Pink Panther
Forumet styrs av två kontaktpersoner och en administration. Under rubriken omröstningar finns för tillfället ett antal omröstningar om forumets framtid. Men deras giltighet är förmodligen förbrukad nu. Efter att en av kontaktpersoner har försökt ragga röster via sin privata blogg på PC för alla för sina förslag. Det är lite rörigt nu. Men du skall se att lugnar ner sig. Att vi lyckas lösa de här behöver du inte känna någon tvekan för. Det kommer att lösa sig till allas belåtenhet. Ett trevligt och vänligt forum kommer att skapas.
Ubuntu är ett gammalt Afrikanskt ord som betyder medmänsklighet. Ubuntu betyder också Jag är vad jag är på grund av vad vi alla är.
Glöm aldrig de här orden.
Pink Panther
Ubuntu är ett gammalt Afrikanskt ord som betyder medmänsklighet. Ubuntu betyder också Jag är vad jag är på grund av vad vi alla är.
Glöm aldrig de här orden.
Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- janne-5011
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
det här bör man nog läsa för att förstå sammanhanget.
https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamHowto
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Ok. Jag börjar förstå nu. jag känner att jag skulle vilja "dra mitt strå till stacken" på något vis. Jag är en nybörjare på Linux och jag har inga programmeringsfärdigheter. Vad kan jag göra?
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Marknadsföra, hjälpa till med dokumentation.
-
Precis som Ulsak skriver samt att man kan hjälpa till att svara på supportfrågor även fast det kanske inte är det lättaste när man är ny i Linuxvärlden.
- CryingFreeman
Frågan är vad du vill göra? Tyvärr har vi så gott som inga aktiva projekt för tillfället eftersom det mesta av energin går åt till att debattera forumets styrelseformer och förtroendevalda.MagnaWolf skrev:Ok. Jag börjar förstå nu. jag känner att jag skulle vilja "dra mitt strå till stacken" på något vis. Jag är en nybörjare på Linux och jag har inga programmeringsfärdigheter. Vad kan jag göra?
Jag är övertygad om att du har idéer om hur du vill bidra till gemenskapen. Du kanske är en jäkel på rättstavning, eller kan 3D-modellera, eller så har du massa kompisar som ännu inte provat på Ubuntu. Du kanske har ett rikt kontaktnät inom någon viss bransch, eller så gillar du att spela coola nya (Windows)spel och är duktig på det. Det går att bidra på alla möjliga och omöjliga sätt.
Det är alltid svårt att veta som nytillkommen hur man ska hjälpa till. Det var likadant för mig.

Vad är du intresserad av själv? Skicka ett personligt meddelande (PM) till mig så ska jag försöka peka dig i rätt riktning mot ökad kunskap och möjlighet att ge tillbaka till gemenskapen.

- janne-5011
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Man kan försöka svara på frågor som andra nybörjare ställer, många ggr så hjälper nybörjare varann bättre pga att man vet vad som kan se diffust ut, terminalanvänding tex. Sånt som vana användare tar som självklart.
Har man lyckats få igång ngn hårdvara man själv har och som är lite knepig kan man skriva ett howto i wikin.
finns ingen bättre marknadsföring än att grejerna folk har fungerar, och att hur man får till det blir lättilgängligt för alla.
Mkt av grejen är ju att användare hjälper användare.
Har man lyckats få igång ngn hårdvara man själv har och som är lite knepig kan man skriva ett howto i wikin.
finns ingen bättre marknadsföring än att grejerna folk har fungerar, och att hur man får till det blir lättilgängligt för alla.

Mkt av grejen är ju att användare hjälper användare.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
- Exry
Tack för länken, matnyttigt.janne-5011 skrev:det här bör man nog läsa för att förstå sammanhanget.