Vilka tillhör egentligen LoCot?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Vilka tillhör egentligen LoCot?

Inlägg av Urban Anjar »

Det har höjts röster för att räkna in ubuntu.se och ubuntulinux.se i Locot. Det är väl främst upnorth som drivit den linjen och sådär innan man tänker låter det ju bra och kramgott sådär, men funderar man vidare så är det kanske inte någon bra idé, varken för dem eller oss.

Jag menar om man tillhör LoCot är man förstås också bunden av dess beslut. LoCot måste ju kunna bestämma över sina resurser och domäner. Flytta alla aktivitet av ett visst slag till en domän kanske. Lägga ner en domän som förvirrar eller peka om den till en annan. Sånt måste vi kunna besluta om när det gäller våra sajter och våra domäner. Givetvis administrerar LoCots admins också våra maskiner.

Nu tror jag inte för ett ögonblick att folket bakom ubuntu.se eller ubuntulinux.se skulle vara beredda att underordna sig sådana beslut. De äger sina domäner och sina maskiner. De har rätt att göra vad det vill där och gör bra jobb för Ubuntu fast på sina sätt.

Slutsatsen måste vara att de här sajterna är något annat än LoCot. De har valt att stå utanför. De må ha sina skäl och det får man respektera. Vi kan gärna samarbeta och gör det i viss mån på olika sätt, men ett sådant samarbete kräver ömsesidig respekt och att man inser att vi är olika organisationer med olika mål, medel och organisationssätt.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
upnorth

Re: Vilka tillhör egentligen LoCot?

Inlägg av upnorth »

Det är rätt och slätt min tolkning av "lokal gemenskap" med betoning på det sista ordet.

Vi kanske tjänar på att låta dem stå utanför den gemenskapen så att de kan testa andra spår och vara kreativa på ett friare sätt, men samtidigt tror jag vi förlorar mer av att se oss som separata grupper.

Att vi lyder under vissa relger och riktlinjer ser jag mest som ett sätt att hålla en officiell webbplats, IRC-kanal och maillista på rätt köl, inte som ett kriterie för att vara del av gemenskapen.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

upnorth skrev:Det är rätt och slätt min tolkning av "lokal gemenskap" med betoning på det sista ordet.

Vi kanske tjänar på att låta dem stå utanför den gemenskapen så att de kan testa andra spår och vara kreativa på ett friare sätt, men samtidigt tror jag vi förlorar mer av att se oss som separata grupper.

Att vi lyder under vissa relger och riktlinjer ser jag mest som ett sätt att hålla en officiell webbplats, IRC-kanal och maillista på rätt köl, inte som ett kriterie för att vara del av gemenskapen.
Mer samarbete vore alldeles underbart, men då måste man också bygga förtroende och ha respekt för varandra. Vi har kommit en bit på väg, med gemensam sökmotor och FOSS-nätet. Det är mycket möjligt att mycket mer går att göra gemensamt -- man kan ju alltid prova att bjuda in varandra. Finns inte intresse, tid eller resurser går det ju alltid att tacka nej.

Men att försöka lägga andra under sig är att brista i respekt. De gör sin grej, vi gör vår. De har rätt att besluta över sin verksamhet, vi över vår.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Hårklyverier. De flesta på ubuntu.se är inregistrade medlemmar på det här forumet, många tar aktiv del, lämnar förslag, debatterar ubuntu-se.org.

Jag anser att de som finns på ubuntu.se som vill stå utanför gemenskapen ska svara för det själv, ingen annan.

Alla ubuntuentusiater /förespråkare är delar av den svenska gemenskapen. Vi väljer en rad vägar för att verka för ubuntu. Att ensidigt hålla till på ubuntu-se.org forum, sändlistor, chatkanal är inte kvalifikation för höra till den lokala gemenskapen.
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Jag skulle gärna se ett mycket starkare samarbete dock är fortfarande inte en organisation. LoCot arbetar på uppdrag av ubuntu.com/canonical medan ubuntu.se är helt fristående.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Tror ni Ubuntu.se och Ubuntu-se kommer kunna närma sig varann när alla omröstningar är över?

Hoppas nu dom från Ubuntu.se kommer och röstar dom också!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Rasmus skrev:Jag skulle gärna se ett mycket starkare samarbete dock är fortfarande inte en organisation. LoCot arbetar på uppdrag av ubuntu.com/canonical medan ubuntu.se är helt fristående.
En del av LoCots medlemmar har egna privata projekt indirekt eller direkt relaterade till vad LoCot pysslar med, No1Viking och hans ubuntu.se likställer jag med Urban Anjar och hans blogg på PC För Alla.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Urban Anjar skrev: Jag menar om man tillhör LoCot är man förstås också bunden av dess beslut.
Var hittar jag dokumenten som det här LoCot beslutat om?
Det är nog fler än jag som är intresserade av det.
Står det t.ex någonstans att samarbete med ubuntu.se är förbjudet
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Rune.K skrev:
Urban Anjar skrev: Jag menar om man tillhör LoCot är man förstås också bunden av dess beslut.
Beggars can't be choosers.
Nej, jag kan inte se att det finns begränsningar på hur arbetar/samarbetar för att främja ökad spridning av operativsystemet Ubuntu.
Föreningen Ubuntu Sverige är sprungen ur medlemsengagemanget från detta forum. Ubuntu.se är skapad av medlemmar i detta forum.
Öka samarbetet nu.
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

upnorth skrev:
Rasmus skrev:Jag skulle gärna se ett mycket starkare samarbete dock är fortfarande inte en organisation. LoCot arbetar på uppdrag av ubuntu.com/canonical medan ubuntu.se är helt fristående.
En del av LoCots medlemmar har egna privata projekt indirekt eller direkt relaterade till vad LoCot pysslar med, No1Viking och hans ubuntu.se likställer jag med Urban Anjar och hans blogg på PC För Alla.
Jo, vi bör öka samarbetet och bör arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål. Men vi bör ändå särskilja locot, ubuntu.se och FUSE.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Tja, ena forumet gör nåt, det andra inte.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Rasmus skrev:
upnorth skrev:
Jo, vi bör öka samarbetet och bör arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål. Men vi bör ändå särskilja locot, ubuntu.se och FUSE.
Vi borde sluta fundera på om det är något som skiljer oss åt, vad för gott kan möjligen komma ur det?
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

upnorth skrev:
Rasmus skrev:
upnorth skrev:
Vi borde sluta fundera på om det är något som skiljer oss åt, vad för gott kan möjligen komma ur det?
Om vi ska sluta fundera på om det är nått som skiljer oss åt kan vi lägga ner direkt. Jag ser att fler nya användare kommer hit, vi behandlar många fler supportfrågor än ubuntu.se Dem har dock sin remix och presentationen på dh var att steg i rätt riktning. Vi bör arbeta hand i hand, sida vid sida. Men vi är fortfarande på helt olika spår. Jag tycker UA tog upp en del viktiga punkter (även om jag inte är helt överens med allt)

Jag tycker vi bör supporta deras remix, jag tycker att vi ska spegla den och länka den. Men vi är ubuntu.com's officiella svenska sida, vi bör ej gå för långt ifrån den. Ubuntu.se har fria tyglar. Vi bör i första hand marknadsföra ubuntu, så som den kommer från canonical.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Vad spelar det för roll var man hittar rätt information så länge man faktiskt hittar den? Det verkar finnas nån underlig prestige i att vara den mest populära kanalen för support här, vilket är väldigt ironiskt då Ubuntu Linux ses av många som den sammanförande kraften bland distributionerna. Den som gjort fri mjukvara någorlunda rumsrent, och istället för att se till vad folk som törs prova på faktiskt vill ha ligger fokus på hur och var det bör finnas tillgängligt.

Kamratlig konkurrens är bara bra, kedjan jag jobbar i spöar skiten ur resten av branschen men vi är ändå taggade för att vi konkurrerar avdelningar och varuhus emellan, men det är inte den typen av konkurrens jag ser här, gör ni?
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Ulsak skrev:
Rune.K skrev:
Beggars can't be choosers.
Nej, jag kan inte se att det finns begränsningar på hur arbetar/samarbetar för att främja ökad spridning av operativsystemet Ubuntu.
Föreningen Ubuntu Sverige är sprungen ur medlemsengagemanget från detta forum. Ubuntu.se är skapad av medlemmar i detta forum.
Öka samarbetet nu.
+1 Ulsak

Var hade GNU/Linux befunnits sej nu om inte utvecklarna av program och kärna samarbetat?
Ubuntu Linux hade inte funnits överhuvudtaget om utvecklarna inom GNU/Linux-rörelsen hade hållit på att tjafsa som det görs på den här webbplatsen.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Hej

Jag ser inget som vi skulle kunna samarbeta kring. Ni har ert, här, vi har vårt. Personligen kommer jag att fortsätta göra allt för att ubuntu.se utvecklas ytterligare med det vi gör där. Dock kommer valet av eventuella partners att ske med stor omsorg.

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Rasmus skrev: Vi borde sluta fundera på om det är något som skiljer oss åt, vad för gott kan möjligen komma ur
Om vi ska sluta fundera på om det är nått som skiljer oss åt kan vi lägga ner direkt. Jag ser att fler nya användare kommer hit, vi behandlar många fler supportfrågor än ubuntu.se Dem har dock sin remix och presentationen på dh var att steg i rätt riktning. Vi bör arbeta hand i hand, sida vid sida. Men vi är fortfarande på helt olika spår. Jag tycker UA tog upp en del viktiga punkter (även om jag inte är helt överens med allt)

Jag tycker vi bör supporta deras remix, jag tycker att vi ska spegla den och länka den. Men vi är ubuntu.com's officiella svenska sida, vi bör ej gå för långt ifrån den. Ubuntu.se har fria tyglar. Vi bör i första hand marknadsföra ubuntu, så som den kommer från canonical.
upnorth skrev:Vad spelar det för roll var man hittar rätt information så länge man faktiskt hittar den? Det verkar finnas nån underlig prestige i att vara den mest populära kanalen för support här, vilket är väldigt ironiskt då Ubuntu Linux ses av många som den sammanförande kraften bland distributionerna. Den som gjort fri mjukvara någorlunda rumsrent, och istället för att se till vad folk som törs prova på faktiskt vill ha ligger fokus på hur och var det bör finnas tillgängligt.

Kamratlig konkurrens är bara bra, kedjan jag jobbar i spöar skiten ur resten av branschen men vi är ändå taggade för att vi konkurrerar avdelningar och varuhus emellan, men det är inte den typen av konkurrens jag ser här, gör ni?
Rune.K skrev:Var hade GNU/Linux befunnits sej nu om inte utvecklarna av program och kärna samarbetat?
Ubuntu Linux hade inte funnits överhuvudtaget om utvecklarna inom GNU/Linux-rörelsen hade hållit på att tjafsa som det görs på den här webbplatsen.
Ovanstående inlägg känns väldigt bra. För min egen del, känns det rätt att både hålla isär, men också, att ge kredit till andra forum som bejakar Ubuntu.

Som detta t.ex. med Ubuntu.se:s egen Remix. Det de har gjort med den, det är förmodligen något som även Mark Shuttlewood skulle ha velat göra, om bara reglerna för patent i USA hade varit liknande dem som finns i europa. Nu är det inte så och Canonical och Ubuntu.com har valt en väg att gå, som inte skall innebära konflikt med rådande lagstiftning i USA. Men det är min övertygelse att, inte ens de, Canonical och Ubuntu.com, har något att invända gentemot Ubuntu.se:s Remix. Förmodligen och rent av, snarare tvärt om. Kan den öka tillströmningen av Ubuntuanvändare i länder, där alla bifogade kodecs och medföljande program inte bryter mot lagen i de berörda länderna, så är de förmodligen väldigt glada och tacksamma för, att någon bryr sig och engagerar sig, för att sprida Ubuntus grundfundament till än fler datoranvändare.

Det är det, som Ubuntu.se gör, med sin Remix.

Ubuntu-se kanske skall rådfråga Ubuntu.com hur de ställer sig till att vi, som ett officiellt forum för Ubuntu i Sverige, också nationellt i Sverige, hjälper Ubuntu.se med marknadsföring av deras Remix. Får vi OK från dem, bör vi omgående stötta det initiativet.

Oavsett vilket, bör länkar till andra, svenska Ubuntuforum "lyftas fram" på ett mer påtagligt sätt hos oss. Mer, eller tydligare, i vart fall, än bara länktablån högst upp på våra forumsidor. Det har vi råd med och det i sig, är säkerligen en nog så god marknadsföring av Ubuntu i Sverige. Den, eller de, som "inte känner sig hemma" här hos oss, kanske kan göra det på något av alternativen som finns. Det kan inte vara fel, att länkar dit, finns på det officiella forumet. Förmodligen är det tvärtom.

Grundfilosofin för vårt forum bör vara, att plädera för Ubuntu som operativsystem och, i samma andetag, visa på fler sidor på Internet, som också diskuterar Ubuntu. Det, sammantaget, gör Ubuntu starkare som operativ, ökar förutsättningarna för att intresserade hittar platser till att diskutera Ubuntu på, som passar dem bäst.

Om det "egna" forumet är störst, bäst, eller vackrast, spelar i det sammanhanget, mindre roll.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

FreakHead skrev:Hej

Jag ser inget som vi skulle kunna samarbeta kring. Ni har ert, här, vi har vårt. Personligen kommer jag att fortsätta göra allt för att ubuntu.se utvecklas ytterligare med det vi gör där. Dock kommer valet av eventuella partners att ske med stor omsorg.

//FH
;D ;D ;D

OOOOppppp ssss . . . .

Rackans typ, du hann in emellan. Kanske inte i linje med det jag skrev i föregående, men heller inte däremot. Så jag ser inte att det tar ut varandra.
Kanske rent av, att det istället visar på en "rikedom" i vårt svenska Ubuntu, att där finns skillnader mellan forumen, även om operativet i sig, är
detsamma. 8) ;)

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Som detta t.ex. med Ubuntu.se:s egen Remix. Det de har gjort med den, det är förmodligen något som även Mark Shuttlewood skulle ha velat göra, om bara reglerna för patent i USA hade varit liknande dem som finns i europa
Det skulle vara roligt att höra ett officiellt uttalande från Canonical och Ubuntu.com vad dom tycker om remixen.

:D
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

FreakHead skrev:Hej

//FH
hehe, subtilt värre... ;)
man ska inte sparka på den som ligger
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"