Lxde - Genvägar på skrivbordet

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
strixx
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Lxde - Genvägar på skrivbordet

Inlägg av strixx »

Hej,

Har i flera månader försökt få liv i en uråldrig laptop och nu är jag riktigt, riktigt när. Men hjälp av Ubuntu 9.04 MinimalCD och sedan Lxde skrivbordsmiljö har jag fåt fart på grejjorna.

En av de få saker som är kvar att fixa är att jag vill få lite genvägar på skrivbordet, men förstår inte hur jag ska göra.

Jag vill ha ikoner för två olika webläsare, och sedan vill jag ha en genväg till antingen ett script jag själv skriver, eller som direkt kör

Kod: Markera allt

sudo /etc/inti.d/networking restart
Någon som vet hur man gör?
Desktop - Ubuntu 10.04 LTS Desktop Edition , Server - Ubuntu 10.04 LTS Server Edition
Laptop - Windows XP, Netbook - Windows 7
PDA - Windows Mobile 2003 SE , Mobil - Android , Wii - ??????
Användarvisningsbild
nixy

Re: Lxde - Genvägar på skrivbordet

Inlägg av nixy »

med hjälp av pcmanfm? Annars skapas väl skrivbordsikoner automatiskt för de installerade programmen? Läste om planer på en separat ikonhanterare, men kanske det här kan vara nåt -> http://blog.lxde.org/?p=125 ...
strixx

Inlägg av strixx »

Jag hittade en katalog (minns inte sökvägen just nu) med .dekstop-filer till alla installerade program. Hittade även en tråd på forumet på lxde.org där det stod att man bara behövde skapa en katalog under hemkatalogen som hette desktop, ex /home/strixx/desktop, men det verkade inte all fungera.

Om det nu krävs .dekstop filer men jag bar laggt dom fel. Hur skapar jag en sådan fil så jag kan få en genväg till mitt script?
Desktop - Ubuntu 10.04 LTS Desktop Edition , Server - Ubuntu 10.04 LTS Server Edition
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

Man måste skapa en .desktop-fil under ~/Desktop. Du kan titta på de .desktop-filer som redan finns i en texteditor (t.ex. Leafpad) för att se hur de ser ut. Om det inte finns några sådana filer där kan du titta på .desktop-filer under /usr/share/applications för de applikationer som är installerade. Det går bra att kopiera .desktop-filer därifrån till ~/Desktop för de applikationer man vill ha snabbstartare på skrivbordet för. Det finns en rad i dessa filer som heter Exec= eller något sådant där man skriver kommandot som ska exekveras/programmet som ska startas. Jag har tyvärr inte lyckats köra kommandon som börjar med "sudo" men kommandon som börjar med "gksudo" verkar däremot fungera att starta med sklrivbordsgenvägar under LXDE.
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Hans Linde »

Personligen så tycker jag det är lite baklänges att lägga flera startikoner på skrivbordet (men det har helt säker inget med LXDE-filisofin att göra). Så därför föreslår jag att du lägger programstartarna i panelen.
Det är lätt att redigera panelen och du finner då de ".desktop" filer som behövs.
Om du inte vet hur det görs, så återkom.
strixx

Inlägg av strixx »

Christian:
Tanken slog mig i eftermiddags att jag skulle prova kolla på en .desktop-fil, och kommer göra senare ikväll. Men problemet återstår alltså att köra det med "sudo". Den genväg jag behöver göra är ju en som startar om nätverket.

Hans:
Jag vet dock inte om jag tycker det är så fel att ha "genvägar" på skrivbordet. När jag levde i Windowsvärlden så brukade jag lägga upp det som så att jag har de program som jag alltid använder i panelen, och de som jag ofta använder på skrivbordet, och de jag sällan eller aldrig använder i menyn.

Och eftersom det inte är jag själv som ska använda datorn, utan min fru, så vill jag efterlikna Windows så mycket som möjligt. Hon har ingen speciell datorvana!
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

strixx skrev: ...
När jag levde i Windowsvärlden så brukade jag lägga upp det som så att jag har de program som jag alltid använder i panelen, och de som jag ofta använder på skrivbordet, och de jag sällan eller aldrig använder i menyn.
...
Så brukar jag också göra.
Hans Linde
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Hans Linde »

Och eftersom det inte är jag själv som ska använda datorn, utan min fru, så vill jag efterlikna Windows så mycket som möjligt. Hon har ingen speciell datorvana!
Det här "problemet" är jag mycket bekant med.
Så ja g förstår dig helt.

Det ska blir intressant och läsa hur du införlivar förväntningarna ;D ::) ;D
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"