Jag har nu flera partitioner på hårddisken.. ett par ubuntu och en windows vista.
Vista suger, men ibland måste man tyvärr använda windows. XP är bättre än Vista.
Jag skulle vilja partitionera för 2-3 Ubuntu ( en jag ska använda och några för att testa olika versioner) En för Vista, eftersom den låg på datorn när jag köpte den för dyra pengar.. och så vill jag ha XP också.
Jag har klarat det här förr, med flera Ubuntu och Vista, men jag har hört att det kan bli problem att ha med XP också på en flervalsstart, (läste det nånstans) Någon som vet om det stämmer? Vad beror det på? Eller är det problemfritt?
Flervalsstart med XP?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Osprey
- Kontakt:
Re: Flervalsstart med XP?
Problemet ligger antagligen i just det att Windows kräver att få ligga ensamt i en primär partition som ligger allra först på disken och om du då har två Windows så kan de ju inte få detta båda två. Jag har både Windows 7 och XP på burken nu, kastade ut Vista för ett bra tag sedan, men jag har löst det genom att köra XP virtualiserat i Vbox...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ok, jo jag har också XP i virtualbox, i ubuntu.
Men det går alltså inte att ha två windowspartitioner då?
Vad tycker du om windows 7 förresten? kräver det också mycket minne som vista gör?
Men det går alltså inte att ha två windowspartitioner då?
Vad tycker du om windows 7 förresten? kräver det också mycket minne som vista gör?
- Osprey
- Kontakt:
Jag tror inte att det funkar med två Windows-partitioner, men däremot ska det fungera med två Windows-installationer på olika diskar (som inte hänger på USB). Men som sagt, jag är inte 100 på det, jag har aldrig behövt ha mer än 1 Windows installerad direkt på disk (ihop med 5-6 olika Linux-distar).
Windows 7 är klart trevligare än Vista, även om det rent grafiskt inte skiljer sig sådär jättemycket. Det kräver fortfarande en hel del minne och ungefär dubbelt så mycket disk som Linux, men det är prestandamässigt klart bättre än Vista. På en annan burk här så har jag XP med en 7-Remix på och den och 7:an är väldigt lika både i grafik och prestanda...
Windows 7 är klart trevligare än Vista, även om det rent grafiskt inte skiljer sig sådär jättemycket. Det kräver fortfarande en hel del minne och ungefär dubbelt så mycket disk som Linux, men det är prestandamässigt klart bättre än Vista. På en annan burk här så har jag XP med en 7-Remix på och den och 7:an är väldigt lika både i grafik och prestanda...

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
Jag har winxp och windows 7 plus flera linuxinstallationer på samma hårddisk.
Det enklaste är att installera winxp först på en primär partition , därefter installera win7 eller vista på nästa primära partition.
win7 tar över MBR med sin bootloader, där du kan välja att starta winxp eller win7.
Sedan kan du installera Ubuntu i vanlig ordning, vill du ha fler versioner av Ubuntu måste du välja manuell partitionering.
Kom ihåg att det max går att ha 4 primära partitioner, vill man ha fler så får man skapa en extended partition och däri skapa logiska partitioner.
Det enklaste är att installera winxp först på en primär partition , därefter installera win7 eller vista på nästa primära partition.
win7 tar över MBR med sin bootloader, där du kan välja att starta winxp eller win7.
Sedan kan du installera Ubuntu i vanlig ordning, vill du ha fler versioner av Ubuntu måste du välja manuell partitionering.
Kom ihåg att det max går att ha 4 primära partitioner, vill man ha fler så får man skapa en extended partition och däri skapa logiska partitioner.