Problem med Apache

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
OsNy
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Problem med Apache

Inlägg av OsNy »

Jag använder Apache 2.2.11, som hostar en webbserver. Ibland när man försöker nå den, så kan det stå "väntar på *adressen*" och så laddar det en evighet och ingenting händer. Men ibland så når man den direkt. Även om man är innan för nätverket eller utanför, jag börjar tro att routern, bryggan eller switchen håller på att ge upp. Kan det vara något annat som gör detta? Jag har reggat adressen på no-ip och kör med no-ip klienten. Lite jobbigt att man inte når sidan och måste uppdatera några gånger innan man kommer in på hemsidan.
Bild
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Problem med Apache

Inlägg av Lars »

Om det står "väntar på adressen" så betyder det att Firefox väntar på svar från DNS-servern. No-ip sätter TTL till 60 sekunder på domänerna och det gör att din ISP väldigt sällan har adressen i sin DNS-cache. Följaktligen så tar det normalt längre tid att slå upp no-ip-domäner än andra domäner.

Man skulle kunna tänka sig att no-ip:s DNS-servrar är överbelastade ibland och att det är det som är problemet.

Du kan kolla med t.ex. dig domän.no-ip.com om min teori stämmer. Hos mig tar det 36 ms att slå upp en adress första gången, men bara 9 ms andra gången. Väntar man en minut så tar det återigen 36 ms. Men det finns kanske tillfällen då det tar ännu längre tid?
Användarvisningsbild
OsNy
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Re: Problem med Apache

Inlägg av OsNy »

Okej, då kanske det inte är något fel.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"