Debian/Ubuntu = Dålig batteritid
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Debian/Ubuntu = Dålig batteritid
Sticker ut hakan i detta forum och hävdar att Ubuntu med varianter har dålig batteritid jämfört med andra linuxdistar(!!). Dock är det högst ovetenskapligt... än.
Har haft Opensuse (KDE) på mina bärbara sen 2003 och aldrig reflekterat över batteritiden, den har varit i pricip identisk med windows som jag har haft på samma datorer. När jag i höstas bytte till Ubuntu 8.10 (Gnome) på min nuvarande dator tyckte jag man fick ladda den betydligt oftare.
Jag trodde först att det berodde på att jag hade bytt till Gnome och provade Kubuntu istället, men med samma resultat. Nu har jag återigen bytt dist till Mandriva 2009.1 och märker att batteritiden är betydligt bättre igen!
Mina ovetanskaplga resultat säger att batteritiden har varit enligt följande:
Windows Vista: 2 - 2,5 h
Ubuntu 8.10/9.04/Linux Mint 6/7: ca: 1,5 h
Mandriva och Opensuse: 2 - 2,5 h
Jag är själv något fundersam varför batteritiden skiljer sig. Jag trodde det i princip var "samma motor under huven" på alla linuxdistar. En sak som jag dock har märkt är att fläkten i princip alltid snurrar med Ubuntu, men med övriga system ibland är helt avslagen...
Vad har ni andra för erfaranhet?
Har haft Opensuse (KDE) på mina bärbara sen 2003 och aldrig reflekterat över batteritiden, den har varit i pricip identisk med windows som jag har haft på samma datorer. När jag i höstas bytte till Ubuntu 8.10 (Gnome) på min nuvarande dator tyckte jag man fick ladda den betydligt oftare.
Jag trodde först att det berodde på att jag hade bytt till Gnome och provade Kubuntu istället, men med samma resultat. Nu har jag återigen bytt dist till Mandriva 2009.1 och märker att batteritiden är betydligt bättre igen!
Mina ovetanskaplga resultat säger att batteritiden har varit enligt följande:
Windows Vista: 2 - 2,5 h
Ubuntu 8.10/9.04/Linux Mint 6/7: ca: 1,5 h
Mandriva och Opensuse: 2 - 2,5 h
Jag är själv något fundersam varför batteritiden skiljer sig. Jag trodde det i princip var "samma motor under huven" på alla linuxdistar. En sak som jag dock har märkt är att fläkten i princip alltid snurrar med Ubuntu, men med övriga system ibland är helt avslagen...
Vad har ni andra för erfaranhet?
- janne-5011
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Debian/Ubuntu = Dålig batteritid
jag har ca en timme mindre med ubuntu 8.10 jmfrt med vista.
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag har bl.a. en Acer Aspire One A150 där det fanns en utlovad batteritid på 4h, den är emellertid endast 1.5h med Ubuntu 8.04.2 LTS.
Utanför ämnet: Jag bryr mig dock inte så mycket om det eftersom jag nästan alltid är inkopplad på nätspänning
Utanför ämnet: Jag bryr mig dock inte så mycket om det eftersom jag nästan alltid är inkopplad på nätspänning
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Det har delvis att göra med grafikkort/drivrutin och inställningar för cpu.
http://www.arsgeek.com/2008/01/16/cpu-s ... -your-cpu/
-
Har inte tillräckligt stor kunskap för att förstå om det länkade innehållet är Ubuntu-specifikt? Skiljer sig inställningarna från t.ex Opensuse?TicToc skrev:Det har delvis att göra med grafikkort/drivrutin och inställningar för cpu.
Jag skulle gärna ha Ubuntu/Kubuntu på min laptop men hittills har batteritiden varit en katastrof.
Jag vet inte vad som skiljer de olika distarnas inställningar, mer än att de antagligen skiljer sig.
Vad har du för grafikkort/chip? ATI? Byt drivrutin! (Det gjorde jag, fick en tyst dator med bättre batteritid, dock utan 3d).
Vad har du för grafikkort/chip? ATI? Byt drivrutin! (Det gjorde jag, fick en tyst dator med bättre batteritid, dock utan 3d).
- khelben1979
Med Debian så har man möjlighet att köra med många olika s.k. fönsterhanterare. Jag tror starkt på att en sämre batteritid har att göra med att cpu:n och grafikchippet belastas hårdare vilket skulle förklara varför t.e.x batteritiden blir sämre med Ubuntu.
Sedan får man inte glömma bort hårddisken också då förstås. Linux har ett annat filsystem än Windows vilket gör att hårddisken lär belastas på ett annorlunda sätt också, förhoppningsvis till det positiva då man pratar om energi-konsumtionen, men det är inget som jag vet någonting om.
Sedan får man inte glömma bort hårddisken också då förstås. Linux har ett annat filsystem än Windows vilket gör att hårddisken lär belastas på ett annorlunda sätt också, förhoppningsvis till det positiva då man pratar om energi-konsumtionen, men det är inget som jag vet någonting om.
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Men då borde inte skillnaderna rpm lägret mot deb lägret vara så stora.khelben1979 skrev:Med Debian så har man möjlighet att köra med många olika s.k. fönsterhanterare. Jag tror starkt på att en sämre batteritid har att göra med att cpu:n och grafikchippet belastas hårdare vilket skulle förklara varför t.e.x batteritiden blir sämre med Ubuntu.
-
Det stämmer. Jag har ATI, men inte 3D aktiverat, vilket jag hade med Ubuntu, men det tror jag iofs jag också hade med opensuse med ok batteritid.TicToc skrev:Jag vet inte vad som skiljer de olika distarnas inställningar, mer än att de antagligen skiljer sig.
Vilken drivrutin använder du? När jag hade ubuntu använde jag fglrx.
fglrx är känd för att orsaka att fläkten snurrar på för fullt.
Jag använder radeonhd till mitt ATI Technologies Inc M56P [Radeon Mobility X1600].
Jag använder radeonhd till mitt ATI Technologies Inc M56P [Radeon Mobility X1600].
- khelben1979
Förstår inte riktigt vad du menar? Att pakethanteringen skulle ta mer kraft?Rasmus skrev:Men då borde inte skillnaderna rpm lägret mot deb lägret vara så stora.
- Rasmus
Nej, jag menar att Madndriva/suse använder samma filsystem som ubuntu/debian. Rpm/Deb brukar jag dela in dem, jag menade inte att det har med batteritiden att göra.khelben1979 skrev:Förstår inte riktigt vad du menar? Att pakethanteringen skulle ta mer kraft?Rasmus skrev:Men då borde inte skillnaderna rpm lägret mot deb lägret vara så stora.

-
Det stämmer. Jag har ATI, men inte 3D aktiverat, vilket jag hade med Ubuntu, men det tror jag iofs jag också hade med opensuse med ok batteritid.TicToc skrev:Jag vet inte vad som skiljer de olika distarnas inställningar, mer än att de antagligen skiljer sig.
- Rasmus
Du måste ha missat hans svar.ambassaden skrev: Det stämmer. Jag har ATI, men inte 3D aktiverat, vilket jag hade med Ubuntu, men det tror jag iofs jag också hade med opensuse med ok batteritid.
TicToc skrev:fglrx är känd för att orsaka att fläkten snurrar på för fullt.
-
Det är märkligt att fläkten surrar olika i olika distributioner. Jag har nu återgått till opensuse 11.1 och fläkten går på lågvarv mest hela tiden. I Mandriva går den i princip inte alls och i Ubuntu går den på högvarv för det mesta.
Vad är det som styr fläkthastigheten? Trodde det var bios-styrt... Eller är det så att processorn belastats mera i Ubuntu och mindre i Opensuse och att fläkten därför går mer i Ubuntu. Jag funderar om det t.ex inte är temperaturstyrt så kanske det är direkt dåligt för datorn när fläkten inte går alls som i Mandriva.
Vad är det som styr fläkthastigheten? Trodde det var bios-styrt... Eller är det så att processorn belastats mera i Ubuntu och mindre i Opensuse och att fläkten därför går mer i Ubuntu. Jag funderar om det t.ex inte är temperaturstyrt så kanske det är direkt dåligt för datorn när fläkten inte går alls som i Mandriva.
Skall vara bios styrt vad jag vet, fläkten reagerar på temperatur och antagligen blir processorn inte lika varm när du kör Opensuse.