Problem med Kubuntu

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Problem med Kubuntu

Inlägg av Pavel »

Jag har testat Kubuntu i en trippelboot. Då rasade Kubuntus skrivbord (se de sista inläggen i denna tråd http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=62&t=40307).
Nu har jag installerat Kubuntu på en helt annan dator och samma sak händer! Efter ett par starter rasar hela Kubuntus skrivbord och förvandlas till ett fult Gnomeskrivbord. Felmeddelandet jag får är: "The panel encountered a problem while loading "OAFIID:GNOME-FastUserSwitchApplet". Do you want to to delete the applet from your configuration?" Med alternativen: Don't delete och Delete.
Kubuntu ligger i en enda egen partition. På datorn finns även Ubuntu installerat. Stör systemen varandra, trots att de ligger helt åtskillda?
Ubuntu fungerar hur bra som helst på båda datorerna. Vad är det som händer med stackars Kubuntu? Är det kanske jag som har en Kubuntuallergi?
Senast redigerad av 1 Pavel, redigerad totalt 10 gånger.
Pavel

Re: Problem med Kubuntu

Inlägg av Pavel »

Lägger med en skärmdump på mitt fina Kubuntuskrivbord. Litet kul på sätt och vis!
Bilagor
skärmdump1.png
skärmdump1.png (81.92 KiB) Visad 1599 gånger
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Ja det där verkar konstigt. Är det så att du har gjort olika bootar av ubuntu och kubunt men de delar samma /home? I så fall kan det kanske vara så att den försöker ladda saker som din user har som autostart för din användare men saknar. Är inte heller på det klara med din förklaring över hur "skrivbordet rasar". Kastas du ut ur kde4 och in i gnome eller är det något annat som händer??

Du kan prova det här i alla fall och det är att i din kubuntu installera paketen fast-user-switch-applet och gnome-applets som är applets som den försöker starta men inte verkar hitta och då blir det något knas.

Vet inte om du installerade dem separat för att "slippa" få en massa gnomeprogram i din startmeny och kdeprogram i din gnomemeny men annars går det ju utmärkt att installera kde4 och apps som kubuntu sätter upp i din ubuntuinstallation från början. De är ju inte olika distar utan "bara" olika förval av paket vid installation.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Pavel

Inlägg av Pavel »

Dina förslag fungerar inte. Gnomeskrivbordet ligger kvar efter omstart.
Kubuntu ligger på en egen partition. Delar inte Home med Ubuntu.

Vid uppstart fick jag felmeddelandet direkt och kom in på det fula Gnomeskrivbordet. Det enda som är kvar av Kubuntu är muspekaren. Systemet var alldeles nyinstallerat. Det enda jag gjort var att dra hem uppdateringar och installerat 2-3 program utan några felmeddelanden. En sak som inte fungerade var att ladda hem proprietär drivrutin till ett modem. Vid nästa start försvann Kubuntu. Samma sak hände på den första datorn jag installerade på.

Jag har testat att installera Kubuntu "inifrån" Ubuntu för någon vecka sedan. Det blev problem där också. Om jag kommer ihåg rätt blev det trassel med att byta session. Jag tyckte heller inte om att få så väldigt många program installerade. Det blev alldeles för rörigt. Därför vill jag göra en egen installation med Kubuntu för att testa KDE-skrivbordet.

Jag har använt samma installationsskiva till alla de misslyckade installationerna. Det kanske är den det är fel på, trots att jag kontrollerat den. Jag tror jag drar hem en ny skiva och försöker installera igen från början. Jag vill prova på Kubuntu!
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jag har nu bränt en ny skiva och installerat Kubuntu igen - samma resultat. Kubuntu förvandlas till en ful Gnome.

Jag tror jag hittat var problemet uppstår. När jag installerar packetet Kpackagekit får jag ett felmeddelande om ett allvarligt fel, med Jockey tror jag, jag glömde skriva upp exakt vad som stod. Vid nästa start rasar Kubuntu ihop. Kpackagekit installeras automatiskt när jag installerar Dropbox där jag har dokument jag behöver för jobbet. Jag vill ogärna vara utan Dropbox.

Slutsatsen blir att jag och Kubuntu inte riktigt kommer överens. Jag lägger ner mitt projekt att testa Kubuntu för ett tag framöver. Jag satsar istället på någon annan enkel KDE distribution som Mandriva eller OpenSuse. Jag sviker dock inte Ubuntu, det är mitt huvudOS.
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Men vad jag inte kan fatta är hur du kommer in i gnome om du bara installerar kubuntu och dess system. Installerar man kubuntu så ska gnome som skrivbordsmiljö inte gå att starta alls eftersom poängen är att man inte ska dras med dess paket och program som tar plats. Det ska alltså inte finnas som alternativ och poppa upp. Det är ju det som är som mest underligt. Är du säker på att du inte av misstag eller annat råkar installera på samma parition som din ubuntuinstallation eller något liknande? Om de är helt skilda installationer så är det väldigt underligt på alla sätt och vis.

Du kan kolla vilka partioner som används och vilka mappar som är aktiva och mountade var med kommandot:

Kod: Markera allt

df -h
Du kan ju jämföra dem när du kör kubuntu och ubuntu om det verkligen är så att "mounted on" / verkligen är olika paritioner och att allt annat ser rätt ut som du ska ha det.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jag var verkligen noggrann med partitioneringen då jag installerade. df -h bekräftar min installation:

sda1 Ubuntu /
sda2 Ubuntu Home
sda3 Swap
(sda 4 extended)
sda5 Kubuntu (allt på en partition)
sda 6 Ubuntu lager/backup

Det borde, som du säger, inte gå att få in Gnome i Kubuntu. Jag vet inte om det är Dropbox som är problemet. Jag installerade den version som är anpassad för Ubuntu 9.04. Jag förutsatte att det skulle gå att köra med samma version i Kubuntu som i Ubuntu. De ska väl vara lika under skalet. Men det gör det kanske inte? Borde jag ha installerat från källkod istället? Samtidigt fick jag inga felmeddelanden utom då Kpackagekit installerades och det är ju ett KDE program. Dropbox är installerat och går att köra. Vad som än är felet borde ju trots allt inte Gnome komma in och spöka.
Jag tycker också att detta är underligt.
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Eftersom du har en separat Home-partition så används troligtvis denna även när du startar Kubuntu.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jag är ganska ny i Ubuntu/Kubuntu och vet därför inte allt om hur saker och ting fungerar. När jag kommer in i mitt trasiga Kubuntu har jag en Home mapp som skapades vid installationen. Där kommer jag bara åt standardmapparna och inte de filer jag har i mitt Ubuntu Home. För att komma åt min Ubuntu hemmapp måste jag montera partitionen den ligger på. Därifrån kan jag flytta filer mellan mina Homes. Detta borde väl betyda att det är separata Homes? När jag installerade Kubuntu var jag noga med att inte montera Ubuntupartitionerna som / eller Home.

Jag misstänker att det är installationen av Dropbox som ställt till det. När jag kollade nu vill inte Dropbox starta i Kubuntu så något har gått snett. När jag läser deras installationsanvisningar på hemsidan tror jag att jag borde ha installerat från källkod istället för med Ubuntuversionen. När jag får tid över gör jag en ren installation av Kubuntu igen och testar att installera Dropbox från källkod och ser om det blir någon skillnad.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Pavel skrev:Jag har testat Kubuntu i en trippelboot. Då rasade Kubuntus skrivbord (se de sista inläggen i denna tråd http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=62&t=40307).
Nu har jag installerat Kubuntu på en helt annan dator och samma sak händer! Efter ett par starter rasar hela Kubuntus skrivbord och förvandlas till ett fult Gnomeskrivbord. Felmeddelandet jag får är: "The panel encountered a problem while loading "OAFIID:GNOME-FastUserSwitchApplet". Do you want to to delete the applet from your configuration?" Med alternativen: Don't delete och Delete.
Kubuntu ligger i en enda egen partition. På datorn finns även Ubuntu installerat. Stör systemen varandra, trots att de ligger helt åtskillda?
Ubuntu fungerar hur bra som helst på båda datorerna. Vad är det som händer med stackars Kubuntu? Är det kanske jag som har en Kubuntuallergi?
Du behöver inte ha både Ubuntu och Kubuntu som operativsystem utan du kan installera Ubuntu och sen lägga till Kde och de program som du vill använda av Kde:s programutbbud. Sen när det är klart skall du kunna vällja Gnome eller Kde innan du loggar in.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jag vet om att det går att installera Kubuntu inifrån Ubuntu. Jag har testat det. Jag tyckte det blev en enda röra med alla program som installerades. Därför vill jag ha ett eget Kubuntu. Dessutom fungerade det inte. Det var problem att byta session och jag kom aldrig in i Kubuntu. Jag tror jag nu vet varför.

Det är Dropbox som är problemet. Jag studerade deras hemsida och läste vad som står noggrant. Dropbox kräver Nautilus. Det fungerar inte i KDE. Det finns en lång guide som ska åtgärda detta. Jag testar den när jag får tid och ser vad som händer. Det är litet underligt att hela Kubuntuinstallationen rasar samman när man försöker installera Dropbox. Det borde kunna lösas med att man fick ett felmeddelande eller att processen avslutas då man försöker göra något så dumt.
Det innebär att det blir Kubuntu utan Dropbox. En andra konsekvens är att det sannolikt är den redan installerade Dropboxen i Ubuntu som gör att det inte fungerar för mig att installera Kubuntu inifrån Ubuntu.

Jag känner mig litet dum nu när jag sannolikt har fått kläm på vad som är problemet. Jag borde ha läst vad som står på Dropbox hemsida från början. Som ny i Linuxvärlden har man svårt att förstå skillnaderna mellan Gnome, KDE, Nautilus med mera. Det är samtidigt nödvändigt att att göra fel för att lära sig nytt.
Jag markerar tråden som löst, problemet finns kvar, men är hanterbart!
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Pavel skrev:Jag vet om att det går att installera Kubuntu inifrån Ubuntu. Jag har testat det. Jag tyckte det blev en enda röra med alla program som installerades. Därför vill jag ha ett eget Kubuntu. Dessutom fungerade det inte. Det var problem att byta session och jag kom aldrig in i Kubuntu. Jag tror jag nu vet varför.

Det är Dropbox som är problemet. Jag studerade deras hemsida och läste vad som står noggrant. Dropbox kräver Nautilus. Det fungerar inte i KDE. Det finns en lång guide som ska åtgärda detta. Jag testar den när jag får tid och ser vad som händer. Det är litet underligt att hela Kubuntuinstallationen rasar samman när man försöker installera Dropbox. Det borde kunna lösas med att man fick ett felmeddelande eller att processen avslutas då man försöker göra något så dumt.
Det innebär att det blir Kubuntu utan Dropbox. En andra konsekvens är att det sannolikt är den redan installerade Dropboxen i Ubuntu som gör att det inte fungerar för mig att installera Kubuntu inifrån Ubuntu.

Jag känner mig litet dum nu när jag sannolikt har fått kläm på vad som är problemet. Jag borde ha läst vad som står på Dropbox hemsida från början. Som ny i Linuxvärlden har man svårt att förstå skillnaderna mellan Gnome, KDE, Nautilus med mera. Det är samtidigt nödvändigt att att göra fel för att lära sig nytt.
Jag markerar tråden som löst, problemet finns kvar, men är hanterbart!
Jag tror att grunden till ditt problem är att du försöker att installera 2 olika versioner av ett program som dessutom inte finns med i de förråd är för Ubuntu.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"