Inget grafiskt användargränssnitt på liveskivan (Hardy 8.04)

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
brattham
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inget grafiskt användargränssnitt på liveskivan (Hardy 8.04)

Inlägg av brattham »

Jag försöker köra igång Ubuntu 8.04 via Live-skivan, men det funkar inte hela vägen; jag kommer så långt att jag får upp ett skal med prompten "init<nånting>fs " (kommer ej ihåg exakt vad det stod). Men jag vill (så klart) ha ett grafiskt användargränssnitt!

Hur som helst har jag prövat två olika skivor samt starta dem i felsäkert grafikläge men inget av detta hjälpte. På denna dator har jag tidigare haft Ubuntu 8.10 och nu kör jag Ubuntu 9.04; dessa har installerats utan problem.

Kan det vara drivrutiner till grafikkortet? Hur skall jag gå tillväga för att lösa problemet? (Jag behöver kunna starta upp Ubuntu 8.04 via live-cd för ett slag.)

Några förslag?

/Mvh Per
Användarvisningsbild
norhager

Re: Inget grafiskt användargränssnitt på liveskivan (Hardy 8.04)

Inlägg av norhager »

brattham skrev:Jag försöker köra igång Ubuntu 8.04 via Live-skivan, men det funkar inte hela vägen; jag kommer så långt att jag får upp ett skal med prompten "init<nånting>fs " (kommer ej ihåg exakt vad det stod). Men jag vill (så klart) ha ett grafiskt användargränssnitt!

Hur som helst har jag prövat två olika skivor samt starta dem i felsäkert grafikläge men inget av detta hjälpte. På denna dator har jag tidigare haft Ubuntu 8.10 och nu kör jag Ubuntu 9.04; dessa har installerats utan problem.

Kan det vara drivrutiner till grafikkortet? Hur skall jag gå tillväga för att lösa problemet? (Jag behöver kunna starta upp Ubuntu 8.04 via live-cd för ett slag.)

Några förslag?

/Mvh Per
Varför använder du en version som är minst ett år gammal? Sen vore det bra om du skrev vad du har för grafikkort det är omöljligt att hjälpa dig utan den informationen.
Användarvisningsbild
brattham

Inlägg av brattham »

norhager skrev: ... vore det bra om du skrev vad du har för grafikkort det är omöljligt att hjälpa dig utan den informationen.
Jag använder ett Nvidia GT9600 som grafikkort, om det kan vara till någon hjälp. Du tror alltså att det kan ha med drivrutinerna att göra? Det är ju inget helt ovanligt grafikkort direkt.
norhager skrev: Varför använder du en version som är minst ett år gammal?
Jag vet inte riktigt om det hör till diskussionen varför jag vill det? Hur som helst behöver jag köra den för ett ögonblick, eftersom ett företag som utfärdar BankID kräver att man använder 32-bitars Ubuntu 8.04. Därför vill jag testa och se om jag kan fixa det med hjälp av den "gamla" versionen. Gammal och gammal förresten, det är ju ändå en LTS som skall vara supportad över hela nästa år också. ;)
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

brattham skrev:
norhager skrev: ... vore det bra om du skrev vad du har för grafikkort det är omöljligt att hjälpa dig utan den informationen.
Jag använder ett Nvidia GT9600 som grafikkort, om det kan vara till någon hjälp. Du tror alltså att det kan ha med drivrutinerna att göra? Det är ju inget helt ovanligt grafikkort direkt.
norhager skrev: Varför använder du en version som är minst ett år gammal?
Jag vet inte riktigt om det hör till diskussionen varför jag vill det? Hur som helst behöver jag köra den för ett ögonblick, eftersom ett företag som utfärdar BankID kräver att man använder 32-bitars Ubuntu 8.04. Därför vill jag testa och se om jag kan fixa det med hjälp av den "gamla" versionen. Gammal och gammal förresten, det är ju ändå en LTS som skall vara supportad över hela nästa år också. ;)
Vilken version av 8.04, 8.04.1 eller 8.04.2 har du? 8.04.2 bör vara likvärdig med 8.10...
Börja med att välja "Kontrollera CD-skiva...", verkar den Ok så testa F6 -> acpi=off + ev Felsäkertgrafikläge...
Användarvisningsbild
brattham

Inlägg av brattham »

bbauto skrev:Vilken version av 8.04, 8.04.1 eller 8.04.2 har du?
Jag har 8.04 på den ena skivan och 8.04.2 på den andra. Den första skivan (som kom med en bok) har jag använt som live-cd på andra datorer med utmärkt resultat. Den andra skivan laddade jag ner i går. Tyvärr går det inte att testa om skivan är bra - inte genom att starta live-cd:n i alle fall och sedan välja "kolla skivan".

Menyn kommer upp de live-cd:n startas och sedan, efter valt alternativ, laddas linuxkärnan, och sedan kommer ett textbaserat skal (Caspery... nånting).

Jag har prövat: F6 -> acpi=off; Felsäkertgrafikläge; Kolla skivan; Starta live-sessionen, men allt med samma resultat som ovan. Och samma resultat med båda skivorna.

Jag funderar på om det kan finnas någon elak inställning i BIOS som kan påverka Live-systemet på något negativt sätt, men jag kan inet komma på vad det skulle vara för någonting. Ubuntu 9.04, 64-bits, funkar utmärkt på datorn för övrigt! Hmm, lite skumt... :-\
ChristofferL
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av ChristofferL »

brattham skrev:Menyn kommer upp de live-cd:n startas och sedan, efter valt alternativ, laddas linuxkärnan, och sedan kommer ett textbaserat skal (Caspery... nånting).

Jag har prövat: F6 -> acpi=off; Felsäkertgrafikläge; Kolla skivan; Starta live-sessionen, men allt med samma resultat som ovan. Och samma resultat med båda skivorna.

Jag funderar på om det kan finnas någon elak inställning i BIOS som kan påverka Live-systemet på något negativt sätt, men jag kan inet komma på vad det skulle vara för någonting. Ubuntu 9.04, 64-bits, funkar utmärkt på datorn för övrigt! Hmm, lite skumt... :-\
Kan bara komma med en liten gissning, men: har du två hårddiskar i datorn? När jag körde 8.04 kunde jag inte få igång LiveCD-läget (eller installera) när mina två hårddiskar var inkopplade samtidigt. Fick koppla ur den ena för att kunna köra LiveCD och installera.
Användarvisningsbild
brattham

Inlägg av brattham »

ChristofferL skrev: ...har du två hårddiskar i datorn?
Japp! Jag kopplade ur den ena (sdb), visserligen via BIOS, men jag kollade att den verkligen var urkopplad. Tyvärr gav det inget positivt gensvar. Samma resultat som tidigare: Endast ett textbaserat gränsnitt.

Är det någon som vet om det loggas någonting vid uppstart av live-cd? Vad ska man i så fall leta efter för att fatta vad problemet ligger?

Jag undrar om det verkligen är grafiken det hänger på: dels har jag ju testat felsäkert grafikläge och dels finns ju grafisk användargränssnitt hela vägen fram tills dess att det textbasterade användargränssnittet kommer upp? :-\

Några ytterligare förslag?

/Mvh Per
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

brattham skrev:
ChristofferL skrev: ...har du två hårddiskar i datorn?
Japp! Jag kopplade ur den ena (sdb), visserligen via BIOS, men jag kollade att den verkligen var urkopplad. Tyvärr gav det inget positivt gensvar. Samma resultat som tidigare: Endast ett textbaserat gränsnitt.

Är det någon som vet om det loggas någonting vid uppstart av live-cd? Vad ska man i så fall leta efter för att fatta vad problemet ligger?

Jag undrar om det verkligen är grafiken det hänger på: dels har jag ju testat felsäkert grafikläge och dels finns ju grafisk användargränssnitt hela vägen fram tills dess att det textbasterade användargränssnittet kommer upp? :-\

Några ytterligare förslag?

/Mvh Per
Ja du kan ju välja "F6" sen "Esc" Pil vänster + del "quiet splash --" så kan du se var den falerar.
du kan också pröva att ersätta "quiet splash " med "-- vga=791" "-- acpi=off" "-- xforcevesa acpi=oldboot noapic nolapic" etc...
(Googla på "ubuntu bootoptions")

PS! Den gången jag hade ett sådant fel (initramfs), så berodde det på en dålig CD.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"