motioner ang mål och ansvar

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

motioner ang mål och ansvar

Inlägg av vulfgar »

Här är tre olika förslag om mål och ansvar för LoCot. Förslagen är utplockade från befintliga motioner i den här tråden - läs den så kan ni se förslagen i sin helhet. Jag skriver inte namn på motionerna eftersom det är lite sammaställt från olika förslag, men det framgår av ovanstående tråd vilka som lagt förslagen.

Diskutera gärna förslagen, meningen är att vi ska gå till omröstning ganska snart, men det är bra om vi tar en kort diskussionsrunda först. Dessa tre förslag står dessutom inte direkt i motsats till varandra så kanske går det att förena dom till ett eller två mer kompletta förslag.
* Support på Ubuntu, i olika editioner och remixer och däri ingående program
* Marknadsföring av ovanstående program
* Dokumentation av dessa
* Översättning av dessa
* Styra verksamheten att finna mål som medlemmarna är villiga att arbeta mot.
* Tillse att organisationen och befattningshavarna inte blir viktigare än verksamheten och att
debatter om omorganisation inte får bli viktigare eller mer framträdande än att ge support eller ägna sig åt andra konkreta Ubuntu-relaterade aktiviteter.
* Stödja medlemmar av LoCot, användare av Ubuntu och annan fri mjukvara genom att upprätthålla en effektiv plattform främst för teknisk support men även annat som gemenskapen anser vara viktigt och/eller intressant (andra projekt och inriktningar bör främst drivas på initiativ av medlemmarna, ledningsgruppen bör fokusera på support/dokumentation).
* Detta genom att driva och utveckla webbplatsen ubuntu-se.org, IRC-kanalen #ubuntu-se samt maillistan på ett aktivt och sunt sätt, uppnås genom regelbunden rekrytering till förtroendeposter och en genomgående öppen dialog inom gemenskapen.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: motioner ang mål och ansvar

Inlägg av Kattskrället »

Jag ska ärligt säga att jag inte förstår meningen i att omrösta om detta, för är det ju så självklara saker och utgör grunden får hela vår verksamhet här.

Tar man bort detta så vore det inget officiellt loco längre.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Klart det ska röstas om. Kallas demokrati!
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Visst, men vilka alternativ ska då finnas med att rösta på? Ovanstående är ju alla i samma inriktning.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

För att tydliggöra lite. Jag slängde ihop det sista som ett lite mindre detaljstyrt och mer symboliskt alternativ utifall det inte skulle dyka upp något "nej till alla"-alternativ i omröstningen.

Mål och ansvar borde ju främst sättas av de för stunden aktiva under någorlunda respekterade former, men helst inte vara för "nedpräntat".
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Kattskrället skrev:Jag ska ärligt säga att jag inte förstår meningen i att omrösta om detta, för är det ju så självklara saker och utgör grunden får hela vår verksamhet här.

Du BORDE ha rätt, men även självklara saker kan behöva "fästas på papper" för att ge oss råg i ryggen och en grund att stå på. Som du ser dök det ändå upp tre olika förslag som drar åt lite olika håll, så självklart är det kanske inte för alla. Jag har utvecklat detta i ett par blogginlägg:

http://ubuntu-se.org/drupal/node/1457
http://ubuntu-se.org/drupal/node/1459

@upnorth Vårt problem hittills har väl delvis berott på att inte tillräckligt mycket har varit "nerpräntat". Allt har gått att ifrågasätta in absurdum . Vi har inte bara behövt återuppfinna hjulet, det har ofta dykt upp någon som med bestämdhet har hävdat att det måste vara fyrkantigt.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:...

@upnorth Vårt problem hittills har väl delvis berott på att inte tillräckligt mycket har varit "nerpräntat". Allt har gått att ifrågasätta in absurdum . Vi har inte bara behövt återuppfinna hjulet, det har ofta dykt upp någon som med bestämdhet har hävdat att det måste vara fyrkantigt.
Min uppfattning är vi vet mycket väl vad vi ska syssla med, men att det saknats en insirerande ledare som vi kan följa. Du fyllde den rollen ganska väl i mediehysterin, men nu när den är över behöver vi en ny. Jag tror som sagt på CryingFreeman.

En bra ledare vet vad gemenskapen vill och har egna idéer på hur den ska kunna ta sig dit som folk kan sympatisera med, då spelar det inte så stor roll hur många post.it-lappar man sätter upp eftersom alla ändå vet vad som gäller.
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Urban Anjar skrev:
Kattskrället skrev:Jag ska ärligt säga att jag inte förstår meningen i att omrösta om detta, för är det ju så självklara saker och utgör grunden får hela vår verksamhet här.

Som du ser dök det ändå upp tre olika förslag som drar åt lite olika håll, så självklart är det kanske inte för alla.
När jag läser de olika motionerna ang, mål och ansvar så ser jag inte att de drar åt olika håll, tvärtom så kompletterar dom varandra till helheten vi har här idag rätt så bra.

Läser man alla 3 som ett gemensamt förslag så utgör de tillsammans 1 tämligen komplett förslag.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jag håller med Kattskrället!!

Och för övrigt så innebär demokrati inte att man måste rösta om åt vilket håll brunnslocken ska ligga... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

De 3 olika förslagen i det första inlägget hoppas jag verkligen inte att vi ska lägga ner energi på att rösta om.
För att göra det enkelt är det bara att hänvisa till https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamHowto
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

Rune.K skrev:De 3 olika förslagen i det första inlägget hoppas jag verkligen inte att vi ska lägga ner energi på att rösta om.
För att göra det enkelt är det bara att hänvisa till https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamHowto
kan du, Rune.K förklara skälen till att inte rösta om de olika förslagen? jag tycker iaf två av dom borde få en chans som helhetskoncept.
folk har jobbat med dom, tänkt till för att få det att flyta.

En annan sak är att en del av förslagen innehåller utnämningar eller förslag på personer redan innan man har bestämt vilken struktur som ska gälla.
men borde man inte bestämma ordningen först och sen kolla på vilka som finner det kul/inspirerande att jobba på just det sätt man bestämt?
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

janne-5011 skrev:
Rune.K skrev:De 3 olika förslagen i det första inlägget hoppas jag verkligen inte att vi ska lägga ner energi på att rösta om.
kan du, Rune.K förklara skälen till att inte rösta om de olika förslagen? jag tycker iaf två av dom borde få en chans som helhetskoncept.
folk har jobbat med dom, tänkt till för att få det att flyta.

En annan sak är att en del av förslagen innehåller utnämningar eller förslag på personer redan innan man har bestämt vilken struktur som ska gälla.
men borde man inte bestämma ordningen först och sen kolla på vilka som finner det kul/inspirerande att jobba på just det sätt man bestämt?
Jag läste igenom de 3 förslagen igen...OBS i första inlägget i den här tråden.
Förslag nummer 2 kan man bara slänga i papperskorgen.
Vad jag kan se, så finns det inget i förslag no 1 och no 3 som motsäger varandra.

Varför inte göra det det enkelt och acceptera Canonicals förslag vad ett ett officellt LoCo bör ha för riktlinjer för sin verksamhet.
Läs > https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamHowto
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

ok Rune.K förstår hur du menar.
Men tycker folk ska få rösta på dom förslag som finns.
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Alltså, det är ju rena parodin och omröstningshysteri, allt dessutom i nån demokratisk anda.

3 förslag med liknande inriktning, alla 3 tillsammans utgör en utmärkt grund att stå på.......och vi ska ha omröstning och välja 1 utav de 3?

Vad är vitsen med det då?
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

upnorth skrev:
Urban Anjar skrev:...

Min uppfattning är vi vet mycket väl vad vi ska syssla med, men att det saknats en insirerande ledare som vi kan följa. Du fyllde den rollen ganska väl i mediehysterin, men nu när den är över behöver vi en ny. Jag tror som sagt på CryingFreeman.

En bra ledare vet vad gemenskapen vill och har egna idéer på hur den ska kunna ta sig dit som folk kan sympatisera med, då spelar det inte så stor roll hur många post.it-lappar man sätter upp eftersom alla ändå vet vad som gäller.
CF är bra men han verkar vara mkt upptagen med sin kurs.
Användarvisningsbild
janne-5011

Inlägg av janne-5011 »

Kattskrället skrev:Alltså, det är ju rena parodin och omröstningshysteri, allt dessutom i nån demokratisk anda.

3 förslag med liknande inriktning, alla 3 tillsammans utgör en utmärkt grund att stå på.......och vi ska ha omröstning och välja 1 utav de 3?

ja vitsen är väl att att man ska fatta ett beslut utifrån vad dom flesta anser vara bäst.
jag tycker ett av förslagen är snäppet bättre än dom andra, och lär väl inte vara ensam om gilla ett av dom bäst.
På vilket sätt det innebär parodi och hysteri förstår jag inte.
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

janne-5011 skrev:
Kattskrället skrev:Alltså, det är ju rena parodin och omröstningshysteri, allt dessutom i nån demokratisk anda.

ja vitsen är väl att att man ska fatta ett beslut utifrån vad dom flesta anser vara bäst.
jag tycker ett av förslagen är snäppet bättre än dom andra, och lär väl inte vara ensam om gilla ett av dom bäst.
På vilket sätt det innebär parodi och hysteri förstår jag inte.
Därför att man kan baka ihop alla 3 och ha en utmärkt grund att stå på direkt.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Ni som tror att det här är så självklart kanske ska läsa...
upnorth skrev: Marknadsföring är knappast ett fokusområde
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=40602
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Urban Anjar skrev:Ni som tror att det här är så självklart kanske ska läsa...
Det är min tolkning av vad kontaktnätet skulle användas till, vad menade du då?
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Urban Anjar skrev:Ni som tror att det här är så självklart kanske ska läsa...
Vad länkade du till? Kan du inte länka till den post där citat finns direkt?
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"