Motion ang ledarstruktur

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Motion ang ledarstruktur

Inlägg av vulfgar »

Här är tre olika förslag om ledarstruktur för LoCot. Förslagen är utplockade från befintliga motioner i den här tråden - läs den så kan ni se förslagen i sin helhet. Jag skriver inte namn på motionerna eftersom det är lite sammaställt från olika förslag, men det framgår av ovanstående tråd vilka som lagt förslagen.

Diskutera gärna förslagen, meningen är att vi ska gå till omröstning ganska snart, men det är bra om vi tar en kort diskussionsrunda först.
Två kontaktpersoner som har samma funktion som idag. Alltså i praktiken ganska lite personlig makt. Genom att de är framröstade har de dock en extra auktoritet som gör att de, i vissa fall t.ex. kan välja att gå in och försöka bryta "dödlägen" i diskussioner.
De två kontakpersonsposterna tillsätts på ett års mandat. Ett val per halvår.
Två st Team Leaders (som också agerar Team Contact) som mellan sig fördelar uppgiften att leda LoCot med färre omröstningar och fler beslut från förtroendevalda.
Dessa väljs genom val i forumet med mandattiden 6 månader.
En styrelse med 5 ordinarie samt 2 suppleanter.
Styrelsen väljer internt vem som blir dess ordförande. Ordföranden ansvarar för att saker och ting tas tag i, bromsar när någonting överdebatteras eller vad som nu kan bli aktuellt.
Ordföranden är ytterst ansvarig för gemenskapen.
Styrelsen väljer en talesman. Talesmannen är ansvarig för kontakterna utåt, intern kommunikation, PR, presskontakter m.m.
Val till styrelsen sker var 6:e månad och invalda sitter i 12 månader. Styrelsen ansvarar även för förtroenderådets nuvarande uppgifter
En ledning vald av medlemmarna med
- TL
- TC
i grunden.

TL tillsätter sen de befattningar i en ledningsgrupp som behövs kompetensmässigt för att driva ett LoCo, kan tänka mig ansvariga för vår kärnverksamhet:
- support
- marknadföring

Vid oenighet i ledningsgruppen har TL utslagsröst och är ytterst ansvarig.
Edit: Gjort ett tillägg till ett av förslagen
Edit2: Lagt till ett ytterligare förslag
Senast redigerad av 3 vulfgar, redigerad totalt 11 gång.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Motion ang ledarstruktur

Inlägg av HakanS »

vulfgar skrev:
Två st Team Leaders (som också agerar Team Contact) som mellan sig fördelar uppgiften att leda LoCot med färre omröstningar och fler beslut från förtroendevalda.
Är det dessa två "Team Leaders" du menar med "från förtroendevalda"?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

HakanS skrev:
vulfgar skrev:

Förslaget om två Team Leaders hänger intimt ihop med ett förslag om starka, självständiga och välorganiserade arbetsgrupper. Det är snarare i dessa besluten fattas. Team Leaders fattar beslut om dessa arbetsgrupper inte kan komma överens eller upphör att fungera i första hand.

Starka grupper behöver en stark motvikt.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Spontant tror jag att vi får mest gjort och minst bråk om vi väljer det sista av förslagen!!

Men det gäller dock att noga se till att välja vilka personer som sitter där, samtidigt som det givetvis måste gå att rikta ett misstroende mot någon eller alla i den gruppen om tillräckligt många anser att funktionen inte utförs på ett bra sätt...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Urban Anjar skrev:
HakanS skrev:
vulfgar skrev:

Förslaget om två Team Leaders hänger intimt ihop med ett förslag om starka, självständiga och välorganiserade arbetsgrupper. Det är snarare i dessa besluten fattas. Team Leaders fattar beslut om dessa arbetsgrupper inte kan komma överens eller upphör att fungera i första hand.

Men, vad händer om de 2 motvikterna inte är ense i en fråga?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

HakanS skrev: Är det dessa två "Team Leaders" du menar med "från förtroendevalda"?
Som jag ser det så är de de enda förtroendevalda.
Urban Anjar skrev: Förslaget om två Team Leaders hänger intimt ihop med ett förslag om starka, självständiga och välorganiserade arbetsgrupper. Det är snarare i dessa besluten fattas. Team Leaders fattar beslut om dessa arbetsgrupper inte kan komma överens eller upphör att fungera i första hand.

Knappast min syn på ledarskap.

När de gäller de tre upplistade alternativen ser jag heller inget av dessa som bra fungerande lösningar.
Alt 1: Inget ledarskap
Alt 2: Ledarskap ala två VD, statsministrar, kungar, ... köper jag inte.
Alt 3: Otydligt ledarskap
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Bowmore skrev:Alt 3: Otydligt ledarskap
Styrelsen gemensamt är ansvariga för gemenskapen i helhet, alla och envar i styrelsen har samma mandat och värde.

Tillsammans som styrelse utgör de ledarskapet, inte person/titel orienterat inom respektive ansvarsområde inom styrelsen.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Bowmore skrev:Alt 3: Otydligt ledarskap
Vad är det som är otydligt med att det finns en styrelse som har en ledare och där styrelsen som helhet ansvarar för beslut och ledaren ytterst..?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Bygger vi ett tydligt arbetssätt är den här frågan relativt ointressant. Merparten av besluten kommer att fattas i själva verksamheten och väldigt få frågor kommer att behöva hanteras på ledningsnivå.

Inget hindrar att två Team Leaders eller kontaktpersoner består av en ordinarie och en vice ifall man tvivlar på att de skulle komma överens inbördes. De kan också dela upp arbetet mellan sig i olika ansvarsområden.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Urban Anjar skrev:Inget hindrar att två Team Leaders eller kontaktpersoner består av en ordinarie och en vice ifall man tvivlar på att de skulle komma överens inbördes. De kan också dela upp arbetet mellan sig i olika ansvarsområden.
Det är inget som hindrar, men det måste ju klargöras INNAN man går till omröstning så man VET vad det är man röstar på.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Urban Anjar skrev:Bygger vi ett tydligt arbetssätt är den här frågan relativt ointressant. Merparten av besluten kommer att fattas i själva verksamheten och väldigt få frågor kommer att behöva hanteras på ledningsnivå.
Väldigt sant!

Förutom det att det är en ledares ansvar att hålla sig informerad och peka i rätt riktning... :)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Kattskrället skrev:Styrelsen gemensamt är ansvariga för gemenskapen i helhet, alla och envar i styrelsen har samma mandat och värde.

Tillsammans som styrelse utgör de ledarskapet, inte person/titel orienterat inom respektive ansvarsområde inom styrelsen.
Vi måste skilja på roller och styrform.
Styrgrupp: TL, TC, etc
Styrelse: Ledamöter och suppleanter

Har man inga tydliga roller för en styrelse så blir ju inte valet av ledamöter och suppleanter precis enkelt. Normalt ingår ordf, sekr, kassör och t.ex matrialförvaltare, studieansvarig, etc. Vad går vi till val om?
Urban Anjar skrev:Bygger vi ett tydligt arbetssätt är den här frågan relativt ointressant. Merparten av besluten kommer att fattas i själva verksamheten och väldigt få frågor kommer att behöva hanteras på ledningsnivå.
Ointressant?
Många beslut kommer givetvis att tas i arbetsgrupperna, men menar du att om de sköter sig så blir ledningen arbetslös? Visioner och missioner, var kommer de in. Hur utvecklas vi som LoCo? Någon måste lyfta blicken och se framåt, förankra idéer mm då detta är speciellt viktigt i en gemenskap som denna där vi arbetar på frivillig basis. Ingen gör det han/hon inte vill göra, ingen kan tvingas.
Osprey skrev:Förutom det att det är en ledares ansvar att hålla sig informerad och peka i rätt riktning... :)
Ligger mycket i detta ;)

Backar vi bandet ett par år så hade vi ett medlemråd (3 pers: ordf, sekr o kassör) och en TL. Rollerna för medlemrådet var spikade, likaså för TL. De bildade en styrelse. Valet av den styrformen misstänker jag berodde på att vårt LoCo hade ett ekonomiskt ansvar och då är styrformen styrelse ett utmärkt alternativ. Därefter bröts den ekonomiska delen ut och blev FUSE. Har vi inget ekonomiskt ansvar så ser jag heller inga fördelar med att ha en styrelse.
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Bowmore skrev:
Kattskrället skrev:Styrelsen gemensamt är ansvariga för gemenskapen i helhet, alla och envar i styrelsen har samma mandat och värde.

Vi måste skilja på roller och styrform.
Styrgrupp: TL, TC, etc
Styrelse: Ledamöter och suppleanter

Har man inga tydliga roller för en styrelse så blir ju inte valet av ledamöter och suppleanter precis enkelt. Normalt ingår ordf, sekr, kassör och t.ex matrialförvaltare, studieansvarig, etc. Vad går vi till val om?
Nu är det inte en styrelse för en ekonomisk förening vi tänkt oss här eftersom se.org inte ska hantera pengar, det har vi redan skapat en förening just för detta ändamål.

Styrgrupp: Styrelsen
Roller: TL, TC, ledamöter,suppleanger. (Eventuellt att man skulle kunna utse en sekreterare istället för en suppleang då.)
Styrelsen utser rollerna internt. Locomedlemmarna utser styrelsemedlemmarna.

Övriga faller ju in i olika grupper, antingen befintliga eller nya som styrelsen kan skapa efter behov.
(Såsom de som du nämner, materialförvaltning, studieansvariga osv. Grupper och dess uppbyggnad beskrivs mera i detalj i vår motion.)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Bowmore skrev:Har vi inget ekonomiskt ansvar så ser jag heller inga fördelar med att ha en styrelse.
Helt rätt, men inte om vi sätter likhetstecken mellan styrelse och ledning. Företagsekonomiskt är en styrelse de som har det ekonomiska ansvaret för ett företag, medan ledning snarare är de som har det verksamhetsmässiga ansvaret.

Hur som helst så betyder de två orden i stort sett samma sak och terminologi är förvisso roligt. Men vi behöver någon form av ledning, styrelse, vägvisare eller härförare etc. för att varenda medlem inte ska behöva lägga ned timmar i veckan på att sätta sig in i alla aspekter av Ubuntus varande och fortlevnad på marknaden... Detta är förvisso ett tungt ansvar för den som åtar sig det och särskilt mycket makt finns det inte i det. Däremot kan det bli "ära och glamour" om vi lyckas, men lika gärna soptunna och förnedring om vi misslyckas. Precis som i verkliga livet alltså... ;)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Det jag vill ha är en enskild person som får fötroende och ansvar att leda LoCot. Mandatperioden kan ju vara lite vad som helst, men 6 månader med möjlighet till omval? Tror vulfgar missade min önskan om makt/ansvar och bundlade mitt förslag med det översta här.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

upnorth skrev:Det jag vill ha är en enskild person som får fötroende och ansvar att leda LoCot. Mandatperioden kan ju vara lite vad som helst, men 6 månader med möjlighet till omval? Tror vulfgar missade min önskan om makt/ansvar och bundlade mitt förslag med det översta här.
På vad sätt skiljer sig din önskan ifrån förslag #3 som vulfgar listade..? förutom att den utsedde då har en grupp som stöd till hjälp..??
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Blir ju lite märkligt som det är nu med alla motioner uppstyckade utan en helhet.

Vi la fram vår motion som en helhetslösning, där vår motion var tydligt förklarad med vad vi ville göra.

Nu är den uppstyckad i små olika delar och därigenom så tappar man oxå helheten och därigenom så blir det här rätt värdelöst och oöverblickbart imho.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Osprey skrev:
upnorth skrev:Det jag vill ha är en enskild person som får fötroende och ansvar att leda LoCot. Mandatperioden kan ju vara lite vad som helst, men 6 månader med möjlighet till omval? Tror vulfgar missade min önskan om makt/ansvar och bundlade mitt förslag med det översta här.
På vad sätt skiljer sig din önskan ifrån förslag #3 som vulfgar listade..? förutom att den utsedde då har en grupp som stöd till hjälp..??
Antalet aktiva som krävs. Jag har satsat på en så minimal organisation som möjligt.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

upnorth skrev:Antalet aktiva som krävs. Jag har satsat på en så minimal organisation som möjligt.
Ok, det finns både för och nackdelar med det, ju mindre ledningen är desto större enskilda krav ställs på de som ingår i den...
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Osprey skrev:
upnorth skrev:Antalet aktiva som krävs. Jag har satsat på en så minimal organisation som möjligt.
Ok, det finns både för och nackdelar med det, ju mindre ledningen är desto större enskilda krav ställs på de som ingår i den...
Varför är stora krav på en ledare ett "men"? Det är väl det bland självklarheter jag saknat mest på sistone.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"