åtkomst via terminal vs klicka med musen [Löst]
- Ulf Sjödin
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
åtkomst via terminal vs klicka med musen [Löst]
Hej!
Sitter och fördjupar mig att använda terminalen.
Stötte på en sak som förbryllade mig. Jag kunde inte komma åt alla katalogerna och filerna på skrivbordet via terminalen.
Kollade några saker med "ls -la" Det fanns åtminstone läsrättigheter på de jag kollade.
Det gick att klicka sig in med musen för att öppna och läsa samma saker.
Har jag missat nåt?
Varför kan jag inte öppna vissa filer och kataloger på mitt skrivbord med terminalen?
P.S
Har fått bra kläm på förflyttning med "cd"
D.S
Sitter och fördjupar mig att använda terminalen.
Stötte på en sak som förbryllade mig. Jag kunde inte komma åt alla katalogerna och filerna på skrivbordet via terminalen.
Kollade några saker med "ls -la" Det fanns åtminstone läsrättigheter på de jag kollade.
Det gick att klicka sig in med musen för att öppna och läsa samma saker.
Har jag missat nåt?
Varför kan jag inte öppna vissa filer och kataloger på mitt skrivbord med terminalen?
P.S
Har fått bra kläm på förflyttning med "cd"
D.S
Senast redigerad av 1 Ulf Sjödin, redigerad totalt 17 gånger.
- Xappe
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: åtkomst via terminal vs klicka med musen
Vad är det för filer och kataloger det rör sig om?
vanum est vobis ante lucem surgere
- Ulf Sjödin
Hej!
Det var inga kataloger (om jag nu bara idag inte kunde hitta de jag trodde inte gick att öppna).
Däremot kom jag på att det var bara filer som hade mellanslag och flera stora bokstäver (om det har betydelse?).
T.ex: Somewhere Over The Rainbow.txt.
En annan fil (.pdf) gick inte att kolla för att den hade råkat få ett ( " ) framför sig. Jag kom på att man kan ju alltid (i grafiskt läge) döpa om dem.
Men hur gör man i en terminal/konsol när man inte kommer åt filer eller kataloger?
P.S
När jag skulle kolla exakt vilket felmeddelande jag fick på en fil (Somewhere Over The Rainbow.txt) så började jag med Somewhe sen "fyllde" jag i med Tab-tangenten och fick svaret på mitt problem. [Somewhere\ Over\ The\ Rainbow.txt].
Men hur skulle jag ha gjort med filen med ett ( " ) före?
D.S
Det var inga kataloger (om jag nu bara idag inte kunde hitta de jag trodde inte gick att öppna).
Däremot kom jag på att det var bara filer som hade mellanslag och flera stora bokstäver (om det har betydelse?).
T.ex: Somewhere Over The Rainbow.txt.
En annan fil (.pdf) gick inte att kolla för att den hade råkat få ett ( " ) framför sig. Jag kom på att man kan ju alltid (i grafiskt läge) döpa om dem.
Men hur gör man i en terminal/konsol när man inte kommer åt filer eller kataloger?
P.S
När jag skulle kolla exakt vilket felmeddelande jag fick på en fil (Somewhere Over The Rainbow.txt) så började jag med Somewhe sen "fyllde" jag i med Tab-tangenten och fick svaret på mitt problem. [Somewhere\ Over\ The\ Rainbow.txt].
Men hur skulle jag ha gjort med filen med ett ( " ) före?
D.S
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Både " och mellanslag har ju speciella användningsområden i terminalen så de måste escapeas med en escape character (vet inte vad det kallas för på svenska). Som du har märkt så lägger man till \ före mellanslag, samma sak gäller ". Om en fil börjar med " får du skriva \" och sedan tabba dig fram för att få resten av filnamnet.
Ytterligare ett specialfall är tecknet \ som måste skrivas \\.
Ytterligare ett specialfall är tecknet \ som måste skrivas \\.
- Konservburk
Så länge det inte finns någon enkelfnutt ' i filnamnet så kan man innesluta filnamnet i just enkelfnuttar:
Ett annat alternativ är att sätta ett backslash \ framför varje specialtecken. Det är oftast så en TAB-tryckning brukar hjälpa till:
Det går också att innesluta i dubbelfnuttar ", men då måste man fortfarande sätta backslash framför vissa av specialtecknen:
Generellt så går det alltid att lösa genom att innesluta i enkelfnuttar och samtidigt ersätta alla andra eventuella enkelfnuttar med '\'':
Ett annat problem som kan dyka upp är när namnet börjar med ett streck - eftersom det då ofta misstolkas som en kommandoflagga, även om man använder backslash eller fnuttar. Enklaste lösningen brukar istället vara att stoppa in ./ framför namnet:
Ett annat alternativ är att använda -- för att uttryckligen tala när det inte kommer några fler riktiga kommandoflaggor:
Men enklast av allt är ju förstås att inte använda annat än bokstäver och siffror i sina filnamn. 
Kod: Markera allt
$ ls
katalog med "kon$tiga" tecken (i namnet)
$ cd 'katalog med "kon$tiga" tecken (i namnet)'
$ ls
$ cd katalog\ med\ \"kon\$tiga\"\ tecken\ \(i\ namnet\)
$ ls
$ cd "katalog med \"kon\$tiga\" tecken (i namnet)"
$ ls
it's ugly
$ cd 'it'\'' ugly'
$ ls
-Problem
$ cd ./-Problem
$ ls
-Problem
$ cd -- -Problem

- Osprey
- Kontakt:
Stödjer fortfarande Unix/Linux kontrollkaraktärer i filnamn...?Konservburk skrev:Så länge det inte finns någon enkelfnutt ' i filnamnet så kan man innesluta filnamnet i just enkelfnuttarStödjer :
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- Konservburk
Ja. Allting utom nolltecken och / går att använda. Förutsatt att du använder ett filsystem som kan hantera det, t.ex. ext2/3/4.Osprey skrev:Stödjer fortfarande Unix/Linux kontrollkaraktärer i filnamn...?
Vad som är ännu roligare är att ha en massa kontrolltecken i sitt lösenord.

- Ulf Sjödin
Oj så mycket hjälp.
Jag vill bara tacka så hemskt mycket för alla svar.
Nu får jag ta och prova allt detta så att jag lär mig ordentligt
Det man gör
sitter bättre än det man läser och hör
Jag vill bara tacka så hemskt mycket för alla svar.
Nu får jag ta och prova allt detta så att jag lär mig ordentligt
Det man gör
sitter bättre än det man läser och hör