Fel på hårddisk?

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Fel på hårddisk?

Inlägg av Pavel »

Jag misstänker jag har fått något fel på en av mina interna hårddiskar. Det yttrar sig genom att det går jättelångsamt att kopiera filer till och från den till andra interna diskar (under 2 MB/sekund). Jag har inte exakt koll på hur fort det har gått tidigare men jag upplever det som mycket segt. Från externa hårddiskar anslutna via USB går det lika fort som vanligt.
Problemet finns kvar efter formatering och repartionering av disken.
Jag har aldrig felsökt hårddiskar i Linux. Jag hittade programmet GSmart Control på min CD med Parted Magic. Programmet rapporterar om disken:

8 errors
Uncorrectable error in data
8 sectors at LBA=0x0005e002f=6160431

Alla åtta felen är likadana. Min fråga är: Är detta allvarligt? Blir det att köpa ny disk, eller går det att göra något åt det? Finns det andra program man kan köra för att om möjligt reparera hårddiskar i Ubuntu? Jag behöver i så fall litet instruktion om hur man gör.
Användarvisningsbild
serialsniffer
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Fel på hårddisk?

Inlägg av serialsniffer »

ser ut som sector problem. kan ju kanske repareras med en lågnivåformatering, eller något checkdisk program?
------------------------
Serial Sniffer

Linux Ubuntu 9.10 Karmic Koala Gnome.

Jag är fadder. Läs om mighttp://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 60#p323784
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Att 8 sektorer är skadade är inget större problem, alla hårddiskar har extrasektorer som kan användas istället för de skadade. Som jag har förstått det så ersätts skadade sektorer nästa gång du skriver till dem. Det borde alltså räcka att skriva över de filer som är skadade, men jag vet inte om det finns något smidigt sätt att identifiera vilka filer det är som är skadade.

Så länge siffran 8 inte stiger så finns det ingen direkt orsak till oro, men backup ska man ju alltid ha.
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Om jag förstår det rätt så kan jag i princip fortsätta köra, hålla ögonen öppna och sköta backupen. För övrigt verkar hårddisken fungera bra. Den är väl bara, som sin ägare, litet gammal och trött. Vad jag kan se finns alla data i behåll.

Vad kan den låga kopieringshastigheten bero på? Kan man bättra på den? Jag har som sagt inte mätt hastigheten tidigare, men sedan några dagar upplever jag den som irriterande låg. Detta har jag inte märkt tidigare. Något måste ha hänt.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Man kan hålla koll på ålderstecken med smartmontools (kommandot smartctl).
Skriv svar

Återgå till "Lagring"