9.04 Alternative - Skärmproblem vid installation (LÖST)

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Pavil

9.04 Alternative - Skärmproblem vid installation (LÖST)

Inlägg av Pavil »

Hej hopp.
Jag har en VIA EPIA-EN15000G och tänkt köra RAID1 på två diskar för system och lagring. För att göra detta enligt guiden https://help.ubuntu.com/community/Insta ... the%20disk måste man använda alternative-skivan (Finns inga RAID-alternativ i vanliga installationsskivan). Har tidigare använt alternative och har haft samma problem.

Problemet är att hela skärmen är skjuten 1/3 åt vänster och delar av det som försvinner är på högra sidan, men tyvärr inte allt. Om allt hade som försvunnit i vänsterkanten kommit fram på högra sidan hade det inte varit något problem för jag hade då kunnat manövrera men det går tyvärr inte nu.

Är detta ett vanligt förekommande problem eller har någon annan stött på detta problem tidigare? Går det att lösa?

Hade hoppats att jag hade sluppit att ha en separat systemdisk men det är kanske att föredra? Systemet är tänkt att vara igång och dela med sig filer i nätverket och kontrolleras via VNC eller liknande plattformsoberoende system (Tips på VNC-server och klient som fungerar? VNC-klienter: Windows, GNU/Linux och Mac). Kanske bra om RAID-konfigureringen skulle flippa ur av någon anledning. Om jag kör denna lösningen använder jag inte alternative-skiva men det hade varit bra att få en förklaring varför grafikproblemet förekommer.

PS: PicoPSU 120W med 80W-adapter klarar att driva detta moderkort med två 5400rpm-diskar (Samsung F2, 1TB) och optisk enhet utan problem. Hårddiskarna är också tysta. Systemet drar runt 50W idle. Inte testat när hårddiskarna arbetar.

LÖSNINGEN!
I BIOS hade jag valt skärmalternativet LCD för det var TFT-skärmar jag använde. Testade att släpa fram gamla 17"-CRT-skärmen men hade samma problem. Ändrade då till CRT-alternativet och nu är problemet löst, även med TFT-skärm.

Återgå till "Installation och uppgradering"