Ta bort Vista från dualboot

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Ta bort Vista från dualboot

Inlägg av Pavel »

Jag kör sedan ett par månader dualboot med Ubuntu och Win Vista. Även om jag, som forumet vet, lyckats ställa till det för mig några gånger, är Ubuntu överlägset Vista. Jag använder i princip aldrig Vista. Jag funderar därför på att ta bort det helt. Jag kommer säkert att ställa till det igen innan jag är hemtam i Ubuntu, men detta är jag beredd på. Jag kommer att köra Win XP i Virtualbox inifrån Ubuntu för de saker jag inte kan lösa på annat sätt.
Min dator är en bärbar Asus Z53 E, en hyfsad budgetmaskin som fungerar bra i dual boot. Partitioneringen ser ut ungefär så här:

1.Vista Recovery ca 10 GB
2.Vista ca 110 GB
3.Ubuntu / ca 10 GB
4.Ubuntu Home ca 110 GB
5.Swap ca 3 GB

Innan jag tar bort Vista har jag några frågor:

1.Kan jag ta bort Vista recoverypartitionen? Vistaversionen jag har är en OEM licens som följde med datorn vid köpet. Förutom recoverypartitionen har jag en OEM DVD. Kan jag installera om Vista från denna om det skulle gå galet? Jag tror inte jag vill installera Vista permanent igen. Det spelar alltså mindre roll om jag förlorar Vista för gott, bara jag får datorn att fungera så pass att jag kan installera ett annat OS. Kan det bli problem att starta datorn med bara Ubuntu om jag tar bort recoveryn (just nu hd0,0)? BIOS borde väl kunna läsa Ubuntus Startsektion utan en omväg via Vista? Behöver jag ställa in detta i BIOS? Kan det bli liknande problem om jag tar bort själva Vistapartitionen? Bör jag behålla en minimal Vistapartition i början av disken?

2.Installationen av Ubuntu: Jag antar att det blir en ny installation av Ubuntu på hela disken. Att förstora och flytta nuvarande partitioner i GParted verkar krystat. Jag har backuper på alla dokument och hela Home på andra diskar så detta är inget problem.

3.Partitionering. Jag bör väl fortsätta med separat /, Home och swap? Bör jag lägga in fler partitioner på disken? Hela disken är 250 GB och jag kommer att få gott om plats (allra minst ca 150 GB). Det jag skulle kunna tänka mig att jag skulle kunna ha nytta av är en separat backuppartition där jag skulle kunna lägga komprimerade kopior av saker från Home. Den skulle eventuellt kunna vara krypterad. Är detta en knasig tanke? Om inte, hur sätter man upp den?

4.Något jag funderar på för att fylla tomma GB är en dualboot med ett annat Linuxsystem. Är detta att att rekommendera? Jag tar i så fall gärna emot förslag på inte alltför svåra distributioner. Jag har precis gått från ny nybörjare till vanlig nybörjare så jag klarar inte avancerade varianter. Jag tycker det vore intressant att utforska ett system litet annorlunda än Ubuntu.

5.Finns det något som jag bör veta eller inte tänkt på? Jag har ingen brådska att genomföra mitt projekt utan kommer att lyssna noga på idéer och förslag.
Senast redigerad av 1 Pavel, redigerad totalt 6 gånger.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ta bort Vista från dualboot

Inlägg av Rune.K »

Du skriver "BIOS borde väl kunna läsa Ubuntus Startsektion utan en omväg via Vista?"

Jag förstår inte inte riktigt vad du menar med det?
Är det en wubi-installation du har? Eller är det en "riktig" installation du har?
Kan du beskriva hur det ser ut när du startar din dator.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Det är en riktig Ubuntuinstallation, ingen wubi. När jag startar har jag överst tre Ubuntualternativ: vanlig, recovery och memtest. Därefter två Windows: recovery och vanlig Vista. Ursäkta att jag inte använder termer rätt! Min fråga är egentligen enkel: Om jag installerar Ubuntu på hela disken, kommer det att fungera, eller finns det saker som jag bör tänka på när jag tar bort Vista och Vista recovery?
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Pavel skrev:Det är en riktig Ubuntuinstallation, ingen wubi. När jag startar har jag överst tre Ubuntualternativ: vanlig, recovery och memtest. Därefter två Windows: recovery och vanlig Vista. Ursäkta att jag inte använder termer rätt! Min fråga är egentligen enkel: Om jag installerar Ubuntu på hela disken, kommer det att fungera, eller finns det saker som jag bör tänka på när jag tar bort Vista och Vista recovery?
Ja det kommer att fungera!
Vad jag vet så är det bara att ta bort Vista och Vista Recovery-partionerna.
Om du funderar på att ha dualboot med en annan Linux-dist, så rekommenderar jag att du partitionerar hårddisken innan du installerar Ubuntu, det går bra att göra från Ubuntu-CDen med gparted.
När du sen installerar Ubuntu är det viktigt att du väljer manuell partionering, när du får den frågan.

Vid partionering är det viktigt att veta att man bara kan ha 4 primära partitioner.
Vill man ha fler partitioner, så får man skapa en "extended" partition som i sin tur kan innehålla flera logiska partitioner.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Rune.K skrev:Om du funderar på att ha dualboot med en annan Linux-dist, så rekommenderar jag att du partitionerar hårddisken innan du installerar Ubuntu, det går bra att göra från Ubuntu-CDen med gparted.
När du sen installerar Ubuntu är det viktigt att du väljer manuell partionering, när du får den frågan.
Allt är egentligen ganska lugnt om man bara känner sig hemma med grub, att välja/skriva om (update) ifrån grub är egentligen rätt enkelt och då kan man installera i vilken ordning man vill. Har man inte riktig koll, eller vill förenkla det så finns Supergrub...
Rune.K skrev:Vid partionering är det viktigt att veta att man bara kan ha 4 primära partitioner.
Vill man ha fler partitioner, så får man skapa en "extended" partition som i sin tur kan innehålla flera logiska partitioner.
Alla Linux-distributioner funkar/bootar lika bra från logiska partitioner oavsett var de ligger. Men vad man får tänka på i det här sammanhanget är att om man vill ha Windows, så kräver den att få ligga på den allra första partitionen (och känna sig duktig) som måste vara primär och om man vill ha BSD så kräver den en också en primär partition, även om den inte behöver vara först...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Pavel

Inlägg av Pavel »

Om jag förstår rätt så här långt är det bara att köra på. Det är bara att ta bort Vista och installera Ubuntu på hela disken. Vista vill jag inte ha tillbaka. Om det blir problem och jag måste fixa till saker i Windows har jag en XP licens jag kan använda.
Det lär bli mer än fyra partitioner på disken. Bör jag därför sätta hela disken som extended med logiska partitioner från början, eller är det bättre att göra det den dag jag skapar den fjärde partitionen? Utifrån det Osprey sa kanske det bästa är att ha en primär partition först på disken med /. Då kan jag i värsta fall även installera Windows där.
Det är lika bra att jag från början skapar två partitioner avsedda för / och Home för ett andra Linux OS. Jag fixar Grub, SuperGrubdisken och GParted någorlunda. Förändringar i efterhand och installation/byte av ett andra OS bör jag klara.
Ubuntu kommer att ligga först på disken. Jag vill starta med Ubuntu som förstaalternativ. Eventuella dualbootar får rätta sig efter detta.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Om du vill ha möjlighet att köra Windows (för att du kanske som jag måste), så skapar du en primär partition först på disken för det om c:a 15 gig (jag har 20) och sedan lägger du en för Ubunu på c:a 10-20. Om du vill så kan du sedan lägga /home i en primär och då har du en kvar för att skapa en utökad för andra linux-distar och swap.

Vista slängde jag ut för ett tag sedan och den är meingslös att ha, vill du ha Windows i första partitionen så så välj hellre 7 eller XP. Själv kör jag 7 nu bl.a för att kunna kommunicera med banken och mobiltelefonen.

Varken Ubuntu eller /home behöver ligga i en primär partition, men eftersom en utökad kan innehålla hur många logiska som helst, så räcker det egentligen men en sådan... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Pavel

Inlägg av Pavel »

Bra tips om att spara en primär partition först för eventuellt behov av Windows! Jag funderar på detta och ser hur jag gör. Jag har testat Ubuntu ett tag nu och löst problem då de dykt upp. Nu fungerar allt jag vill använda datorn till - bättre än det gör i Vista. Windows behöver jag bara för att få igång scannern och för några program jag inte lyckats få igång i Wine. Detta har jag testat med Win XP i Virtualbox och det funkar mycket bra. Detta täcker för närvarande mina Windowsbehov. Jag får se om jag testar Windows 7. För Windowsprogram och spel har jag annars en stationär dator där jag dualbootar XP och Ubuntu (egentligen trippelboot: XP, Ubuntu och LinuxMint).
Som det verkar blir nog borttagning av Vista helgens projekt!
Pavel

Inlägg av Pavel »

Nu är det gjort!
Efter tolv års Windowsberoende har jag nu en dator utan några Microsoftprodukter! Det var nervöst som attan att blåsa allt på disken. Jag trodde datorn skulle börja brinna när jag raderade Windowspartitionerna.
Allt gick jättebra! Partitionerna hamnade precis som jag ville. Allt startar och fungerar utmärkt.
Det svåraste med att avinstallera Windows var att få bort klistermärket på datorn där det står: "Windows Vista". Det satt som berget. Jag vill ju varken skada datorn eller ha sönder märket. Det är säkert licensierat och kommer att krävas in.
Nu efteråt inser jag vilken nytta jag har haft som skyndat långsamt. Jag började med dualboot och var rejält skeptisk till Linux och Ubuntu. Jag har haft stora problem med hårdvara som jag på ett eller annat sätt fått lösa. Jag har även ställt till det och fått installera om ett par gånger. Detta har gjort att jag på kortare tid än jag trott var möjligt har lärt mig åtminstone vissa grunder i Linux. Det hade jag igen med råge nu när jag gjorde min första totalinstallation!
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Pavel skrev:Nu är det gjort!
Efter tolv års Windowsberoende har jag nu en dator utan några Microsoftprodukter! Det var nervöst som attan att blåsa allt på disken. Jag trodde datorn skulle börja brinna när jag raderade Windowspartitionerna.
Allt gick jättebra! Partitionerna hamnade precis som jag ville. Allt startar och fungerar utmärkt.
Det svåraste med att avinstallera Windows var att få bort klistermärket på datorn där det står: "Windows Vista". Det satt som berget. Jag vill ju varken skada datorn eller ha sönder märket. Det är säkert licensierat och kommer att krävas in.
Nu efteråt inser jag vilken nytta jag har haft som skyndat långsamt. Jag började med dualboot och var rejält skeptisk till Linux och Ubuntu. Jag har haft stora problem med hårdvara som jag på ett eller annat sätt fått lösa. Jag har även ställt till det och fått installera om ett par gånger. Detta har gjort att jag på kortare tid än jag trott var möjligt har lärt mig åtminstone vissa grunder i Linux. Det hade jag igen med råge nu när jag gjorde min första totalinstallation!
Grattis du är nu ute i ljuset den största fördelen med att bara ha Ubuntu är att du säker mot virus, maskar och annat sattyg, jag har visserligen ett virusprogram installerat men det är sällan använt. Om du saknar något program så skriv här vad du saknar så får du tips. jag har använt bara Ubuntu på min dator i säkert 4 år och det är inga problem är man inte nöjd med ett program så finns det flera att prova med.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"