Mystiskt problem vid montering med cifs

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
kaptengu

Inlägg av kaptengu »

Jag har nyligen införskaffat ett billigt hårddisk-kabinett med LAN-anslutning och Samba-server. När jag monterar utdelningen i fstab med följande:
//192.168.0.2/share /media/NET\040DISK/share cifs credentials=.smbpasswd,uid=username,umask=0777,iocharset=utf8,0 0
så kommer jag åt den och kan läsa och skriva från den. Dock uppstår problem när jag öppnar t.ex. ett textdokument, redigerar det och sparar. Ändringarna blir inte sparade! Trots att jag inte får något som helst felmeddelande om att sparningen skulle ha misslyckat.
När jag dock bootar till Windows och redigerar på samma sätt, fungerar det att spara utan problem. Det är alltså inget fel på Samba-servern.
Även när jag letar upp utdelningen från Platser->Nätverksservrar i Ubuntu och öppnar ett dokument och redigerar på samma sätt, så går det att spara även här.
Frågan är alltså, hur fixar jag detta?
Är det något fel på monteringen i fstab?
:|
Macchi

Inlägg av Macchi »

Jag hinner inte fördjupa mig i din fråga just nu dock hittade några referenser med cifs och smbfs:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=288534
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=318943

OBS: Hoppas att det är ett problem enbart med inställningarna hos klienten och/eller servern. I värsta fall kan det vara ett problem med felaktig implementation eller konfiguration an samba-servern i din nätverks-hårddisk. Tyvärr är utrustningen oftast optimerad enbart att samverka med Windows. Om ingenting annat fungerar och du är nyfiken och modig skulle du kunna titta på OpenWRT-projektet och dyl. Där man har skapat nytt programvara med öppen källkod som fungerar på flera USB-hårddiskar med nätverksanslutning.
/M
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"