grafikkort vs moderkort m grafikprocessor

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

grafikkort vs moderkort m grafikprocessor

Inlägg av per9000 »

Det verkar som att många moderkort numera har en grafikprocessor inbyggd. Ändå är det många som köper ett grafikkort också. Jag tycker det verkar bra att ha det i moderkortet - men får man något mycket sämre då eller?

Som exempel har jag spanat på moderkortet "Asus M2N68-VM", som bland annat finns på kjell & co, det har grafikprocessorn "GeForce 7050". Jag fattar att grafikprocessorn har stöd för den och den versionen av OpenGL och DirectX och att det är bra med höga versionsnummer.

Kan man inte säga att detta motsvarar ett moderkort utan grafikenhet och med ett grafikkort med "GeForce 7050"?

Är det så att folk köper till grafikkort för att få ännu bättre grafikprocessor som ännu inte går att få in i moderkortet?

/Per
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: grafikkort vs moderkort m grafikprocessor

Inlägg av ThinLizzy »

de integrerade grafikkorten delar oftast minne med moderkortet.
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

ThinLizzy skrev:de integrerade grafikkorten delar oftast minne med moderkortet.
Aha - det är därför man ofta ser att tillgängligt minne är mindre än man väntar sig (utöver 1024 != 1000 i "kilo"). Jag har sett att nya grafikkort har sjukt mycket eget minne.

/P
--
Per Erik Strandberg
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Oftast behöver man bara ett internt grafikkort om man spelar, håller på med CAD etc. Annars kan man lika gärna köra med det integrerade, som även det blir mer och mer kräm i faktiskt. Det finns ju moderkort med t.ex den populära GeForce 9400 som klarar HD material galant.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Hund skrev:[...] moderkort med t.ex den populära GeForce 9400 som klarar HD material galant.
Jag hittar feta listor - till exempel https://secure.wikimedia.org/wikipedia/ ... e_9_Series - över olika saker de olika varianterna klarar av. Men det är lite detaljerat för min smak - vad ska man egentligen tänka på/satsa på.

/Per
--
Per Erik Strandberg
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag har inte sådär jättebra koll men 9400 vet jag är bra. Man använder den modellen i kommande NVIDIA Ion datorn bl.a. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

per9000 skrev:
Hund skrev:[...] moderkort med t.ex den populära GeForce 9400 som klarar HD material galant.
Jag hittar feta listor - till exempel https://secure.wikimedia.org/wikipedia/ ... e_9_Series - över olika saker de olika varianterna klarar av. Men det är lite detaljerat för min smak - vad ska man egentligen tänka på/satsa på.

/Per
Egentligen så är det ju så enkelt som att det beror på vad du vill använda den blivande datorn till. Ska du titta på HD-film? Ska du spela spel som ligger på webhallens topplista? Ska du jobba i CAD-program? Inte? Då går det bra med det mesta. Därefter får du ju såklart avgöra huruvida du tycker det är viktigt med proprietära drivrutiner eller ej.
Om vi utgår från kortet chipset 7050PV så ska den klara av 720p, men beroende på processorn så kan det bli si och så för 1080p. Ta en titt på den här tråden (som behandlar annat moderkort, men samma grafikkrets); http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=178475
Dustin säljer kortet som perfekt htpc-kort. Bra användarbetyg där också, se: http://www.dustinhome.se/pd_5010197281.aspx

edit: glömde hembio-länken
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Användarvisningsbild
per9000
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Sundberg skrev:
per9000 skrev:
[...] vad ska man egentligen tänka på/satsa på[...]
Egentligen så är det ju så enkelt som att det beror på vad du vill använda den blivande datorn till. [...]
Det underbara svaret: det beror på :)

Nu fattar jag i alla fall lite mer.

Skulle tro att, om det blir en ny burk, så kommer jag satsa på ett moderkort med grafik i denna klass och inget grafikkort. Om något år kanske man satsar på ett grafikkort sen om det nu blir så att man börjar spela en massa igen.

Tack för era visa inlägg.

/Per

Edit: klargör grafikkort
--
Per Erik Strandberg
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"