Några förtydliganden till ställda frågor

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Några förtydliganden till ställda frågor

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Jag har inte för avsikt att förlänga diskussionen som sådan, i en tråd som så sakteliga har mojnat, men samtidigt har
jag möjlighet att, på personlig basis, kunna belysa några av de frågeställningar som har ställts i direkta sakfrågor
i tråden.

Därför väljer jag att ge min syn på hur det var, när dagens inriktning av ledarfrågor och benämningar på ledarfunktionen
en gång blev aktuellt här, under våren 2007. För att inte späda på allt det resonemanget ytterligare (det ligger en hel del i det
som ubuntu-leif har försökt att säga i den), väljer jag att skapa en egen tråd i samma tavla.

Rune.K skriver i detta inlägg följande:
De dokumenten finns väl samlade på ett och samma ställe, så att alla medlemmar har möjligt att läsa dom.
Man ska väl inte behöva vara en övernaturlig expert på att söka...eller hur.
De dokumenten finns väl samlade . . Mig veterligt, gjordes inget sådant. Forumets historia (jag håller mig till forumet) var sådan, att man var inte fullt så administrerande. Mestadels var det unga datorfreek som var aktiva och det sista de kände för, skulle nog ha varit sådant. Att vi sedan, med tiden, har vuxit så pass, att det snart är omöjligt att kunna bli större, utan sådana styrinstrument, det är en fråga för dagens forum och dess medlemmar. (Freekhead får rätt av mig. Nu är det fem i tolv, för att fixa det och munken har precis hunnit gnugga sömnen ur ögonen. För mycket Klosterbrau och handgemäng i Sheerwoodskogen och för lite vila, tröttar ut ålderstigna munkar). ;)

Detta sagt med en tillbakablick på dem som gick före oss och gav oss embryot till vad vi har idag. Tillbakablicken är fylld med respekt
för vad de (ALLA) har åstadkommit.

Ozamosi var vår förste kontaktman. Det uppfattades nog av de flesta vid den tiden, som likvärdigt med TeamLeader.
Maillista för Ubuntufrågor hade funnits en god tid före det, att forumet bildades under senhösten 2005. Umgänge på IRC-kanal
hade likaså förekommit långt tidigare. Iochmed att vi blev ett officiellt lokalt Ubuntuforum, byggdes namn för dessa också upp
under namnet och "paraplyet" -se.org.

Det föll sig naturligt att Ozamosi ansågs som ledare för allt. Han hade adminbehörigheter på samtliga dessa funktioner, om jag
minns det hela rätt. Han delegerade "nycklar" till administrativa funktioner till dem han själv valde ut. Principen var god och forumet
inte större än att det fungerade väl. Det hade heller inte blivit ifrågasatt på något sätt. Allt fungerade föredömligt "i vår
lilla ankdamm". ;D

Det finns ännu ett antal medlemmar kvar, förutom jag, från den tiden, som kan tillfrågas om deras syn på detta.
Xappe, MekApelsin, t.ex., är några av dem. Troligtvis även Retardedpope. Ozamosi själv samt hans dåvarande flickvän, Lady Frost,
är nog också gripbara via mail, skulle jag gissa. Fler finns säkert också, om man sorterar på medlemsnummer i medlemsförteckningen.

Jag tror inte att någon hade följt upp med vare sig regeldokumentation eller dokumentation av ansvarsfördelning under denna tid.
Inte i något sammanhang, eller för någon funktion. Det var vi nog även för små till att anse "oss" behöva. Här finns ingen skugga
på någon.

Minns, i detta sammanhang, att ett halvår efter bildandet, var vi fortfarande bara en handfull hundratals medlemmar.

När Ozamosi valde att lämna över till Sebastean under förhösten 2006, gissar jag att vi alla dåvarande medlemmar såg det
som självklart att även han skulle fortsätta i samma spår som Ozamosi hade gjort. Med det följde behörigheter till både
maillistan, förmodligen också forumets IRC-kanal samt fullständiga behörigheter till forumets administration. Ozamosi var
både admin och huvudmoderator. Allt i ett. Större var vi inte. I det yttrades inga tveksamheter. Vid denna tid var jag själv
moderator och minns inget av några diskussioner om ifrågasättanden av behörigheter, eller krav på någon form av dokumentation.

Det var först när Vikingen senare tillträdde som Sebastians högra hand, som den typen av frågor började dryftas.
Om det i realiteten innebar att sådana dokument upprättades och blev bevarade någonstans, det vet jag däremot inte.

Däremot tror jag mig veta, att något "avlämnande" av sådana, befintliga, "dokument" från deras tid vid makten på forumet
och Locot aldrig har skett
. Av kvarvarande adminledningen (vid den tiden, Rancor) när Urban Anjar och Bossieman tillträdde
som nya kontaktmän. Ozamosis och Sebasteans efterträdare. Om en sådan avlämning har skett, det kan nog enbart Rancor och
Urban, samt Bossieman, förklara.

Att det i så fall borde ha gjorts, det tycker jag. Om det nu fanns något.

För mig lika klart, som att det borde ha varit likadant med företrädarnas samlade behörigheter.
De valda förtroendemännen tog ju de facto över ansvaret för forumet. Valda till det, av forumets medlemmar.

När Kivie skriver detta, så är det helt i överensstämmelse med hur också jag uppfattar att det var. Likaså hans följande inlägg.

Bowmores följande reflektioner känns rätt, även de.

Minns fortfarande, att eftersom inga ifrågasättanden om makten och, kanske främst, utövande av den makten, aldrig
tidigare hade ställts, förrän vid tiden för DSK och därefter, så hade vi heller inte kunnat tänka oss ett behov av att kunna begränsa
en enskild företrädares tillgång till behörigheter till att stänga av maillistor, IRC-kommunikationer i egna kanalen för medlemmar och inte heller banna medlemmar direkt, utan förvarningar eller annan info. Det var en erfarenhet som vi vann under den tiden och som vi
senare gavs att utveckla. Vi blev förmodligen väldigt "luddiga" till vissa delar. Medgives.

I dessa inlägg, ett, två och tre skrivs nog de synpunkter, som för stunden är de allra mest viktiga.

För mig har det varit självklart att kontaktmännen borde ha haft rätten till att ha axlat allt detta, genom att de (Urban, Bossieman
och Vulfgar) en gång har blivit enhälligt valda av forumets medlemmar. Just till att leda. Därom tvekar jag inte att skriva, att det var
min uppfattning om vad valet av dem, har inneburit. Att de sedan inte har fått föregångarnas behörigheter rent konkret, bottnar i omorganisationer i slutfasen av DSK, samt att den administration som "genomförde avlämningen" till dem, inte följde exemplet från
tidigare övertaganden/överlåtanden.

Det var vad jag ville tillföra i avsedd tråd, samt ge min syn på sakernas tillblivelse.

Sedan har den debatt som har rått under några månader nu, fått mig att inse, att det är nog säkert inte så dumt att få fram ett
regelverk, dokumentation etc., som för framtiden kan se till att vi inte allt som oftast skall tröttas ut och skrämmas iväg, från ett
i övrigt väldigt mysigt och fint forum. Där vi kan få fram regler som styr både verksamhet, inriktning men även ansvarsfördelning.
Jag personligen är för, att det ytterst finns någon, som tar det slutgiltiga beslutet, där övriga inte kan enas. Hellre det, än att vi
skall trampa vatten under en längre eller kortare tid.

Vattentrampet i detta fall, riskerar att mer bli förödande, än livsuppehållande.

Jag har varit en av undertecknarna till ett förslag inför det IRC-mötet som aldrig riktigt kom till stånd. Jag har däremot inte ändrat
min uppfattning i frågan. Det förslaget kändes bra.

Överlag måste vi komma fram till principer som reglerar organisation och tider för hur länge samtliga valda förtroendeposter skall
innehas. Att duktigt folk sedan kan komma att bli återvalda, det ser jag mer som en bekräftelse på, att de har skött sig berömvärt.
Men ingen bör kunna sitta på livstid på någon post. Varken hög, eller låg.

Det är nog mest livskraftigt för forumet som en stor gemenskap, att vi luftar både på folk och regler, med fastställda tidsmellanrum.
Därmed ökar medlemmarnas inflytande och risker för gruppbildningar som agerar i egen sak, minimeras högst väsentligt.

En gång bäst, betyder knappast: Alltid bäst. Vi människor är inte skapta så.
Bra, kan bli än bättre. Dåligt, behöver inte bli sämre. Det kan också vändas till att bli något bättre.

I detta inlägg har jag inte haft för avsikt att kasta smuts på någon. Inte för vad som nyligen har skett. Än mindre för vad som har
skett längre tillbaks. Oavsett hur det sedan har blivit, så är det så här det blev. Nu börjar det bli dags att rätta matsäcken efter
munnen och inte tvärt om, som man annars brukar säga: - Munnen efter matsäcken.

Även jag, kan se mer än en handfull bland redan kända medlemmar, bland de nya, ännu ej kända medlemmarna, finns säkerligen än
fler, som skulle kunna vara lämpliga till att leda detta forum mot framtiden. Detta innefattar även våra "kritiker". Med en vald styrelse
t.ex., för att driva forumet och alla dess exklusiva rättigheter till administration, skulle nya, såväl gamla, kunna samsas för att
lyfta forumet i dess helhet. Jag skulle vilja gå så långt, att jag kan tycka att Vikingen skulle platsa i en sådan styrelse. Därmed sagt,
att jag vill gå på kompetens OCH erfarenhet. Omval på sittande kontaktmän kan jag också föreställa mig. Sedan har jag ytterligare
ett antal som skulle kunna få min röst, vid ett eventuellt sådant förfarande.

Jag tror på forumet. Jag har respekt för dess historia. Men nu måste vi blicka framåt.

Ju förr vi kommer till skott, ju bättre är det. Både för sittande förtroendepersoner, forumets medlemmar, nuvarande och tillkommande.
Sist, men inte minst, för forumet.

Ingen skugga på någon. Detta var vad jag ville få klargöra, men också själv få sagt.

Hälsningar

Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Några förtydliganden till ställda frågor

Inlägg av Kattskrället »

+1 Br Tuck

( Ett, två och tre länkarna, två och tre pekar på samma post. Misstänker att det inte riktigt var vad du tänkt dig. :) )
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

;D
OKI, katten. Det får vara så, de tre följde varandra tämligen väl.

Tusan också, jag som var så stolt över att jag precis har fått upp hissen hela vägen,
till att kunna skriva url:en på detta viset. Å sedan schabblar jag med källan. Skit! 8) :(
;D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Det gör inget, det är mänskligt!

Du får fem Marion av fem möjliga ändå. ;D
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Kattskrället skrev:Det gör inget, det är mänskligt!

Du får fem Marion av fem möjliga ändå. ;D
Du, INTE ETT ORD TILL GG om det. ;D Det håller vi för oss själva.
Du vet, hur fr-timmer är. . .. .. ;D
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Tukken, kolla här!

Mötesprotokoll
Stadgar

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

De "dokument" som jag egentligen är intresserad av, är om Urban Anjars tid som kontaktperson är ute någon gång i höst...år 2009
Någon som vet?
Hoppas det, annars är väl Urban Anjar kvar på livstid och det vill jag inte gå in på vad det kan innebära för den svenska Linuxrörelsen.
Ubuntu är en alldeles utmärkt inkörsport till att använda GNU/Linux.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Några dokument som behandlar Urbans mandatperiod har jag inte sett. Möjligtvis valdes han på obestämd tid men det var före min tid så jag har ingen koll på hur valet gick till. Däremot vet jag att vi har diskuterat frågan tidigare och konsensus var då att han skulle sitta fram till hösten 2009. Anledningen var att nästa tvååriga mandatperiod skulle överlappa Vulfgars mandatperiod på ett bra sätt. Tyvärr är det här (och mycket annat) väldigt luddigt dokumenterat (se utkast på http://ubuntu-se.org/wiki/Beslutsrutine ... on.28er.29).

Urban har dessutom aviserat att han inte kommer att ha så mycket tid för Ubuntu-se framöver. Om jag förstod honom rätt så kommer han inte att kandidera i höst.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Lars skrev:Några dokument som behandlar Urbans mandatperiod har jag inte sett. Möjligtvis valdes han på obestämd tid men det var före min tid så jag har ingen koll på hur valet gick till. Däremot vet jag att vi har diskuterat frågan tidigare och konsensus var då att han skulle sitta fram till hösten 2009. Anledningen var att nästa tvååriga mandatperiod skulle överlappa Vulfgars mandatperiod på ett bra sätt. Tyvärr är det här (och mycket annat) väldigt luddigt dokumenterat (se utkast på http://ubuntu-se.org/wiki/Beslutsrutine ... on.28er.29).

Urban har dessutom aviserat att han inte kommer att ha så mycket tid för Ubuntu-se framöver. Om jag förstod honom rätt så kommer han inte att kandidera i höst.
Vad gärna vill se är att det startas en tråd med valberedning och så vidare inför valet i höst år 2009.
Förutsatt att Urban Anjar lämnar sin post...

Nu är det sommar sol och semester så det går väldigt fort till hösten...det var skillnad när man var liten då sommarlovet varade en hel evighet :)
Vad jag sett av nuvarande ledning så är den inte speciellt snabb...

Enda gången vad jag vet som det gick snabbt var när jag startade min 3-dagars omröstning om ordet Linux skulle finnas med på vår förstasida eller inte.
Redan på andra dagen fanns ordet Linux med på vår förstasida...trots alla alla alla alla mothugg från UA...
Mycket tack till dej/er som förstår att Ubuntu är en del av GNU/Linux-världen och skrev in ordet Linux på vår förstasida!
mvh Rune.K
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"