Hej allesammans,
nu är det dags för mig den gröne användaren i ubuntu-gemenskapen att skapa en ny tråd...;-)
Jag har Tres mobile bredband ( som för alla som undrar fungerar klockrent och tar 30s att installera i Ubuntu 9.04) men jag skulle vilja visa täckningen på det samt helst också vilken typ av anslutning jag har (ex. HSDPA alt 3G osv...)
Jag kommer ihåg att i den kära windows-tiden med uppringt modem så kunde man skicka olika kommandon (AT&T-kommandon?) till modemet och få svar på diverse frågor... Är det någon här som känner till liknande modeller för dessa små USB-donglar? Eller det kanske rent av finns en grafisk applikation till detta...Har dock ej hittat ngt på Google lr här i forumet men men!
Modemet jag har är det vanliga Huawei E169!
Tack!
Visa täckning mobilt bredband?
- lwordish
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Kommunicera med modemet
Det där med täckning vet jag inte hur man gör men kolla in den här länkenhttps://answers.launchpad.net/ubuntu/+question/56306. Halvt ner på sidan nämner de två program minicom & seycom, som man kan använda för att skicka kommandon till modem (som jag förstår det).
Kolla in vart jag jobbar idag och rösta på bästa bilderna ---> http://www.telenorjobbamobilt.se/titta/86
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Visa täckning mobilt bredband?
Kan du inte bara högerklicka på nätverksikonen uppe till höger->Anslutningsinformation??chaos2fu skrev:Hej allesammans,
nu är det dags för mig den gröne användaren i ubuntu-gemenskapen att skapa en ny tråd...;-)
Jag har Tres mobile bredband ( som för alla som undrar fungerar klockrent och tar 30s att installera i Ubuntu 9.04) men jag skulle vilja visa täckningen på det samt helst också vilken typ av anslutning jag har (ex. HSDPA alt 3G osv...)
Jag kommer ihåg att i den kära windows-tiden med uppringt modem så kunde man skicka olika kommandon (AT&T-kommandon?) till modemet och få svar på diverse frågor... Är det någon här som känner till liknande modeller för dessa små USB-donglar? Eller det kanske rent av finns en grafisk applikation till detta...Har dock ej hittat ngt på Google lr här i forumet men men!
Modemet jag har är det vanliga Huawei E169!
Tack!