Har en Compaq Presario X1000 med Ubuntu 9.04. Datorn har ett inbyggt trådlöst nätverkskort som inte fungerar sådär jättebra (dålig räckvidd, låg hastighet (max 11Mbit/s), problem med WPA-krypterade nätverk etc). Tänkte därför använda en USB-sticka med trådlöst nätverk istället (Zyxel G-202).
Ubuntu upptäcker Zyxel:n och upprättar en anslutning också, men med ett störande problem:
Datorn har en knapp för att stänga av/slå på det inbyggda trådlösa nätverkskortet. Om det inbyggda är avstängt, så vägrar Ubuntu att ansluta med Zyxel:n. Om det inbyggda är igång, ansluter den med både det inbyggda och Zyxel:n - jag blir alltså "dubbel-ansluten" till nätverket! Om jag sedan tittar på anslutningsinformationen, ser jag att båda har fått (olika) IP-nummer och är anslutna. Men när jag då surfar på nätet så används det inbyggda nätverkskortet istället, eftersom det tydligen är default (står "default" efter dess namnet i Anslutningsinformationen).
Jag ser tre olika sätt att lösa detta på;
1. Det inbyggda nätverkskortet deaktiveras automatiskt när Zyxel:n ansluts till datorn (och aktiveras när den Zyxel:n inte är ansluten)
2. Zyxel:n fungerar även om det inbyggda är avstängt med knappen på datorn
3. Zyxel:n sätts som default, vilket innebär att surfningen iaf går med högre hastighet (54Mbit/s)
Vill helst inte deaktivera det inbyggda helt för all framtid, eftersom det ibland kan användas om man ansluter till ett okrypterat nätverk och är nära routern...
Ettan vore ju bäst, men är förmodligen inte så lätt. Trean borde ju gå relativt enkelt, men har inte hittat något sätt där heller... Tvåan är ett mellanting

Hoppas på att någon här har en bra idé

Tack på förhand!
/Christoffer