Problem med GRUB

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
MrDoed
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Problem med GRUB

Inlägg av MrDoed »

Så, jag sitter i vanliga fall i Wondows Vista, trivs väl inte så bra med det men det är det enda valet jag har för nyare spel och DX10-stöd. I vilket fall, jag gillar Ubuntu väldigt mycket och kör det gärna vid sidan av men har stött på ett problem vid installation av senaste Ubuntu-versionen. Jag vet nämligen inte vart jag ska installera GRUB. Jag har testat olika alternativ. Det enda var rakt på den HDD som bootar upp först, det funkade inte. En annan version var att lägga den på windowsdisken men av någon konstig anledning så har jag på något underligt sätt, utan att välja det såklart, fått min windowsdisk formaterad. Efter att det hänt är jag nu osäker på att installera Ubuntu igen då det inte är det roligaste att installera Vista.

Jag har valt att manuellt sköta vilken disk och vilken partition på disken jag vill använda till Ubuntu osv och i tidigare Ubuntu har jag inte behövt bry mig om GRUB, det bara installeras rätt ändå, men inte nu. Måste jag välja att ha /boot för GRUB? För det har inte behövts tidigare vid installationer såvitt jag vet, men då har det som sagt skötts automatiskt. Jag är ingen superhöjdare på detta som det kanske märkts, det enda jag vet är att formateringen av min windows-disk var väldigt oväntat. Nåväl.

Hjälp mig någon?
ChristofferL

Re: Problem med GRUB

Inlägg av ChristofferL »

Hej,
Det ska inte spela någon roll på vilken HDD du installerar Ubuntu.
Personligen brukar jag inte specificera något för GRUB, utan Ubuntu kör automatiskt in det under / . Sedan ändrar Ubuntu MBR för den HDD som ligger först, och pekar den mot GRUB.
Jag hade tidigare två hårddiskar i datorn; den första HDD:n hade WinXP, och den andre körde Ubuntu. Vad jag gjorde var att låta Ubuntu köra in GRUB under / (jag brydde mig alltså inte om GRUB alls under installationen) och sedan skrev Ubuntu över MBR på den första HDD:n och pekade mot GRUB på den andre hårddisken.

Att du fått din Windows-installation borttagen gissar jag beror på att du av misstag valt att låta Ubuntu använda den hårddisken (med Windows).
Du kan låta GRUB ligga under en separat partition, vilket skyddar den mot misstag gjorda på rooten, men som sagt är det inte ett måste.

Hoppas att du förstår vad jag menar, och att jag förstått din fråga rätt, annars får du fråga igen :)
MrDoed

Inlägg av MrDoed »

ChristofferL skrev:Hej,
Det ska inte spela någon roll på vilken HDD du installerar Ubuntu.
Personligen brukar jag inte specificera något för GRUB, utan Ubuntu kör automatiskt in det under / . Sedan ändrar Ubuntu MBR för den HDD som ligger först, och pekar den mot GRUB.
Jag hade tidigare två hårddiskar i datorn; den första HDD:n hade WinXP, och den andre körde Ubuntu. Vad jag gjorde var att låta Ubuntu köra in GRUB under / (jag brydde mig alltså inte om GRUB alls under installationen) och sedan skrev Ubuntu över MBR på den första HDD:n och pekade mot GRUB på den andre hårddisken.

Att du fått din Windows-installation borttagen gissar jag beror på att du av misstag valt att låta Ubuntu använda den hårddisken (med Windows).
Du kan låta GRUB ligga under en separat partition, vilket skyddar den mot misstag gjorda på rooten, men som sagt är det inte ett måste.

Hoppas att du förstår vad jag menar, och att jag förstått din fråga rätt, annars får du fråga igen :)
Jag har testat flera gånger att installera Ubuntu och låta GRUB sköta sig själv men det fungerar av någon anledning inte, det var därför jag började pilla på att lägga GRUB manuellt, och det funkade som sagt inte speciellt bra det heller. Jag vet liksom inte riktigt vad jag ska ta mig till exakt men kanske får testa än en gång att låta installeraren sköta det där själv, kanske är någon form av "tredje gången gillt"-system eller så. :P
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det ska bara vara att välja "Ange partitioner manuellt" och sedan partionera som vill ha det. GRUB sköter sig själv, se bara till sedan att BIOS bootar från rätt hårddisk. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
MrDoed

Inlägg av MrDoed »

Hund skrev:Det ska bara vara att välja "Ange partitioner manuellt" och sedan partionera som vill ha det. GRUB sköter sig själv, se bara till sedan att BIOS bootar från rätt hårddisk. :)
Det var så jag gjorde från start, BIOS bootar från den hårddisken som min linuxpartition sitter på eftersom det är samma disk som har windowspartitionen också. De gånger jag lät GRUB sköta sig själv har jag för mig att det helt enkelt inte startade upp vid boot utan att windows bootades upp direkt och jag försökte flertalet gånger också. Nåväl, kanske får försöka igen och hoppas på det bästa.
ChristofferL

Inlägg av ChristofferL »

MrDoed skrev:Det var så jag gjorde från start, BIOS bootar från den hårddisken som min linuxpartition sitter på eftersom det är samma disk som har windowspartitionen också. De gånger jag lät GRUB sköta sig själv har jag för mig att det helt enkelt inte startade upp vid boot utan att windows bootades upp direkt och jag försökte flertalet gånger också. Nåväl, kanske får försöka igen och hoppas på det bästa.
Låter ju som att MBR inte ändrats av Ubuntu isf, vilket ju är lite märkligt. Det kan inte vara så att det är fel på CD:n (man vet aldrig :P)?
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Ta en titt i inställningarna för ditt BIOS.
En del BIOS har en inställning typ "virus warning" där skrivning till MBR inte är möjlig.
Det är ett långskott...men kanske...
MrDoed

Inlägg av MrDoed »

Rune.K skrev:Ta en titt i inställningarna för ditt BIOS.
En del BIOS har en inställning typ "virus warning" där skrivning till MBR inte är möjlig.
Det är ett långskott...men kanske...
Kan ju kika, det är ju inte helt omöjligt att det kan vara nåt sånt men det har ju funkat tidigare och några såna ändringar har jag inte gjort på senare tid. Men ska helt klart ta en titt iaf.
MrDoed

Inlägg av MrDoed »

Sådär då har jag åter fått tid över till att försöka installera Ubuntu igen och misslyckades fatalt än en gång med att få grub att installeras på rätt plats. Det går inte att låta grub sköta sig själv för då hamnar den på en hårddisk som inte är den som är bootdisk (av någon anledning, inte haft det problemet i tidigare versioner av ubuntu), jag kan inte välja att installera det rakt på hårddisken som faktiskt är bootdisk, jag kan inte sätta grup på ubuntu partitionen, jag kan inte sätta den på windowspartitionen... Jag vet inte hur jag ska göra. Det har som sagt aldrig varit ett problem tidigare och hur jag än gör så funkar det inte. Eller ja, grub funkar men vista blir antingen bortformaterat (om jag lägger grub på den partitionen) eller så hittar inte windows booten ntldr, eller nåt liknande eller så bootar inte datorn med grub överhuvudtaget utan går direkt på windows. Ingenting fungerar.
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

GRUB lägger sig på den hårddisk som ligger först, du får testa att byta hårddisk tills du hittar grub.
MrDoed

Inlägg av MrDoed »

Rasmus skrev:GRUB lägger sig på den hårddisk som ligger först, du får testa att byta hårddisk tills du hittar grub.
Det roliga är att det inte är den hårddisk som ligger först, jag skulle pilla runt lite med centos för någon månad sen då jag hade hopp om att komma in på någon linuxutbildning, nu vart det inte så, men iallafall. Och där funkade det superbt att köra dualboot med grub.. Jag har aldrig tidigare haft något problem med grub heller och jag har inte flyttat på mina hårddiskar sen jag byggde ihop datorn och det är för minst tre år sedan så det är något som är problem, men jag tror inte det är grub utan jag tror snarare att det handlar om att Ubuntu-installationen på något konstigt sätt fått för sig att en annan hårddisk är den som är först i kö fast så aldrig har varit fallet.

Edit: Det sista har jag tänkt ut nu, alltså att jag tror att det kan vara ubuntu-installationen som av någon anledning känner av fel hårddisk som första hdd.
MrDoed

Inlägg av MrDoed »

Finns det någon möjlighet att installera grub manuellt från om man till exempel kör livecd eller annat så den hamnar rätt? Ubuntu vägrar ju inse att (hd0,0) eller vad det nu står är fel och inget annat funkar, ville lägga den på /dev/sdb2 men funkar inte då hittar inte windows ntldr istället och man måste fixa så windows kan boota. Men om jag kan installera grub innifrån ubuntu genom livecd så kanske jag får välja själv och får till installationen av grub korrekt men jag behöver en extremt simplifierad och pedagogisk guide om jag ska lyckas med det, tror jag...
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Du kan installera grub genom grub-setup. Jag rekommenderar att lägga grub direkt på en hårddisk(ett eller två d?) och inte på en partition.
MrDoed

Inlägg av MrDoed »

Har kämpat ett tag nu med olika sätt att installera grub genom live-cd med hjälp av olika guider men det funkar inte. Laddade hem Ubuntu 8.04 istället, installerade och allt funkar klockrent. Grub ligger rätt och har inte stört windows boot något. Jag får leva med 8.04 tills 10.04 släpps (om ett bra tag) helt enkelt.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"