DC++ vs torrents
DC++ vs torrents
Lite undrande över er inställning till DC++ och dess hubbar.
Fanns en tråd tidigare som blev raderad av trådskaparen av visa skäl, men hur som helst så var en moderator inne och raderade en länk till en hub, eller flera...veet ej hur många då jag om in efter editering av post.
Dit jag vill komma är:
Är fildelning olaglig?
Vem avgör när gränsen är passerad till laglig fildelning respektive olaglig sådan?
Den allmänna attityden här verkar vara att all fildelning på DC++ är olaglig.... pga vissa servrar kräver att man delar ut material för att därefter tillåtas access till dessa....men....oavsett hub så är det ju så att alla inte kräver att man överhuvudtaget delar ut någonting och därigenom så gör man ju inget olagligt heller bara genom att gå in på en sådan hub.
Varför är det helt korrekt att hjälpa någon att få ordning på sitt DC++ program men inte rumsrent att delge en hublista?
Jag menar att skaffar man ett DC++ program så gör man det i ett visst syfte.....oavsett om man vill chatta eller fildela.....eller rent av fildela copyrightskyddat material.....men hjälpa någon få ordning på programmet.....det är det ingen som har några bekymmmer med......för det är inget brottsligt?
Sedan.....skulle torrents vara mer rumsrent än DC++?
Skulle de som använder torrents vara mindre benägna att ägna sig åt fil delning med copyrightskyddat material?
Erhmmmm......vart står Ubuntu i ett sådant resonemang egentligen??
PS. Den här tråden kommer inte raderas av mig och dess syfte är att räta ut vissa frågetecken som jag har runt detta. DS.
Fanns en tråd tidigare som blev raderad av trådskaparen av visa skäl, men hur som helst så var en moderator inne och raderade en länk till en hub, eller flera...veet ej hur många då jag om in efter editering av post.
Dit jag vill komma är:
Är fildelning olaglig?
Vem avgör när gränsen är passerad till laglig fildelning respektive olaglig sådan?
Den allmänna attityden här verkar vara att all fildelning på DC++ är olaglig.... pga vissa servrar kräver att man delar ut material för att därefter tillåtas access till dessa....men....oavsett hub så är det ju så att alla inte kräver att man överhuvudtaget delar ut någonting och därigenom så gör man ju inget olagligt heller bara genom att gå in på en sådan hub.
Varför är det helt korrekt att hjälpa någon att få ordning på sitt DC++ program men inte rumsrent att delge en hublista?
Jag menar att skaffar man ett DC++ program så gör man det i ett visst syfte.....oavsett om man vill chatta eller fildela.....eller rent av fildela copyrightskyddat material.....men hjälpa någon få ordning på programmet.....det är det ingen som har några bekymmmer med......för det är inget brottsligt?
Sedan.....skulle torrents vara mer rumsrent än DC++?
Skulle de som använder torrents vara mindre benägna att ägna sig åt fil delning med copyrightskyddat material?
Erhmmmm......vart står Ubuntu i ett sådant resonemang egentligen??
PS. Den här tråden kommer inte raderas av mig och dess syfte är att räta ut vissa frågetecken som jag har runt detta. DS.
DC++ vs torrents
Tjaba de va jag som hade lagt ut några public hublistor men jag visste inte att de va mot ubuntu's regler.
och sen när de blev massa tjafs i den så tog jag bort den för jag ville inte som ny person på forumet
stå för en tråd som skapar oreda.
men till ditt ämne då. ja Fildelning är olagligt. allt som är copyright skddat är olagligt att dela.
de gäller film/musik/program/bilder ja allt med (C) stämpel om vi ska säga så..
de finns kryphål men kommer inte riktigt ihåg dom så här på rak arm.
och jag tror att de är de att folk tror att torrnent är säkrare och väljer att stöta bort dc++
för att de har fått så mycket folk som åkt fast för fildelning.
Delvis varför jag tog bort va för att den Tråden jag la ut hade inte något med Ubuntu att göra.
något mer :/ hmm nepp no more from me.
och sen när de blev massa tjafs i den så tog jag bort den för jag ville inte som ny person på forumet
stå för en tråd som skapar oreda.
men till ditt ämne då. ja Fildelning är olagligt. allt som är copyright skddat är olagligt att dela.
de gäller film/musik/program/bilder ja allt med (C) stämpel om vi ska säga så..
de finns kryphål men kommer inte riktigt ihåg dom så här på rak arm.
och jag tror att de är de att folk tror att torrnent är säkrare och väljer att stöta bort dc++
för att de har fått så mycket folk som åkt fast för fildelning.
Delvis varför jag tog bort va för att den Tråden jag la ut hade inte något med Ubuntu att göra.
något mer :/ hmm nepp no more from me.

lilla Pelle säger till sin mor.
Jag ska bli moderator när jag blir stor.
DC++ vs torrents
Jag är oxå tämligen ny, men jag vill å andra sidan veta var de sätter gränsen.
För det är en gråzon, och bara för att man använder vare sig DC++ eller nåt torrent program så är det inte smmma sak att man gör sig automatiskt skyldig till ett brott.
Ej heller att man delar med sig en hublista, för det är ju helt upp till användaren, vilken server man loggar in på, respektive om man vill dela ut copyrightskyddat material eller ej.....har ingenting med vare sig DC++ eller nåt torrent prograam att göra i sig.
Så det är det jag är ute efter......vart Ubuntu sätter sina gränser för vad som är brottsligt eller ej.
För det är en gråzon, och bara för att man använder vare sig DC++ eller nåt torrent program så är det inte smmma sak att man gör sig automatiskt skyldig till ett brott.
Ej heller att man delar med sig en hublista, för det är ju helt upp till användaren, vilken server man loggar in på, respektive om man vill dela ut copyrightskyddat material eller ej.....har ingenting med vare sig DC++ eller nåt torrent prograam att göra i sig.
Så det är det jag är ute efter......vart Ubuntu sätter sina gränser för vad som är brottsligt eller ej.
DC++ vs torrents
jo de är sant.
kommer inte ihåg vem som sa de men de va en som sa att de är inte olagligt att en bråttsling kör bil utan de är vad han gör med den.
eller något liknande.
så visst jag använder jusst nu dc för att chatta med mina vänner jag har där.
och torrnet förstår jag mig bara inte på därför jag kör hub inte torrent sida
kommer inte ihåg vem som sa de men de va en som sa att de är inte olagligt att en bråttsling kör bil utan de är vad han gör med den.
eller något liknande.
så visst jag använder jusst nu dc för att chatta med mina vänner jag har där.
och torrnet förstår jag mig bara inte på därför jag kör hub inte torrent sida

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
DC++ vs torrents
Fildelning behöver inte vara olagligt, det beror helt och hållet vad för filer man delar. Däremot är det olagligt att fildela copyrightskyddat material utan tillstånd. Jag har faktiskt aldrig använt DC++
så jag kan inte uttala mej ifall det går att använda för både laglig och olaglig fildelning, men torrents går ju bra att använda för både ock. Av vad jag läst så verkar samma sak gälla DC++, men jag kan ha fel.
I forumsreglerna står det

I forumsreglerna står det
Jag tycker att detta verkar vara en mycket vettig och lämplig regel, möjligen att den kan behöva förtydligas något. Det måste vara svårt för moderatorer att avgöra om en länk till en DC++-hub leder till en plats som i första hand bedriver olaglig fildelning eller inte, vi kan knappast begära att dom skall känna till alla hubbar eller att dom skall gräva i dessa länkar för info, det skulle bli väldigt tungarbetat. Det enklaste är nog att antingen helt förbjuda eller tillåta sådan länkning i forumet. Om man vill skicka en länk till någon som kan uppfattas som tvetydig är nog mail är att fördra.Kopiering av upphovsrättskyddat material utan skaparens medgivande för eget bruk är tillåtet i Sverige men inte vidare distribuering, och diskussioner rörande den senare är därför inte tillåtna på Ubuntu Sverige.

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- gholen
- Hedersmedlem
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
DC++ vs torrents
vulfgar säger det som som jag arbetar i från:
[quote=""vulfgar""]Det enklaste är nog att antingen helt förbjuda eller tillåta sådan länkning i forumet. Om man vill skicka en länk till någon som kan uppfattas som tvetydig är nog mail är att fördra. smile[/quote]
Att vi tar bort länkning till detta, är av just det skälet.
Programmen är en annan femma dock, anser jag, eftersom jag tycker att om man har kunskapen att installera ett program i linux, och till exempel DC++ är ett sådant, kan man använda google eller yahoo för att söka efter hublistor.
Mailen fungerar aldeles utmärkt för sånt tycker jag, och det skulle ju lätta en del för oss moderator.
Detta är, för sakens skull, min personliga åsikt som användare av ubuntus sveska forum, dock behöver det INTE betyda att alla moderatorer håller med om det.
// gholen
[quote=""vulfgar""]Det enklaste är nog att antingen helt förbjuda eller tillåta sådan länkning i forumet. Om man vill skicka en länk till någon som kan uppfattas som tvetydig är nog mail är att fördra. smile[/quote]
Programmen är en annan femma dock, anser jag, eftersom jag tycker att om man har kunskapen att installera ett program i linux, och till exempel DC++ är ett sådant, kan man använda google eller yahoo för att söka efter hublistor.
Mailen fungerar aldeles utmärkt för sånt tycker jag, och det skulle ju lätta en del för oss moderator.
Detta är, för sakens skull, min personliga åsikt som användare av ubuntus sveska forum, dock behöver det INTE betyda att alla moderatorer håller med om det.
// gholen
DC++ vs torrents
men lartz är en slarvis som inte läst dom. jag använder funt förnuft 
betyder inte svära/påhopp/leka med någon kännslor m. m ja ni fattar
men jag lovar att jag ska läsa dom.
X my heart and hope to die.

betyder inte svära/påhopp/leka med någon kännslor m. m ja ni fattar

men jag lovar att jag ska läsa dom.
X my heart and hope to die.

DC++ vs torrents
[quote="lartz"]men till ditt ämne då. ja Fildelning är olagligt. allt som är copyright skddat är olagligt att dela.[/quote]
Vem har sagt att man inte kan fildela Linux distros då??

DC++ vs torrents
[quote="gholen"]vulfgar säger det som som jag arbetar i från:
Programmen är en annan femma dock, anser jag, eftersom jag tycker att om man har kunskapen att installera ett program i linux, och till exempel DC++ är ett sådant, kan man använda google eller yahoo för att söka efter hublistor.[/quote]
Dubbelmoral med andra ord..
Jag lär dig hur du ska installera programet, men du får inte använda det sedan? :/
Programmen är en annan femma dock, anser jag, eftersom jag tycker att om man har kunskapen att installera ett program i linux, och till exempel DC++ är ett sådant, kan man använda google eller yahoo för att söka efter hublistor.[/quote]
Dubbelmoral med andra ord..
Jag lär dig hur du ska installera programet, men du får inte använda det sedan? :/
DC++ vs torrents
de går de med 
[quote="TheOne"][quote="lartz"]men till ditt ämne då. ja Fildelning är olagligt. allt som är copyright skddat är olagligt att dela.[/quote]
[/quote]

[quote="TheOne"][quote="lartz"]men till ditt ämne då. ja Fildelning är olagligt. allt som är copyright skddat är olagligt att dela.[/quote]

DC++ vs torrents
[quote="lartz"]de går de med 
[/quote]
[/quote]
Jag tänkte på; " ja Fildelning är olagligt."

[/quote]
Jag tänkte på; " ja Fildelning är olagligt."
DC++ vs torrents
jo men jag menade "fildelning av copyright skyddat" matrial.
för de är olagligt iaf om man inte har tillstånd att dela ut de.
eller har jag fel? :/
eller har jag fel? :/
DC++ vs torrents
[quote="lartz"]jo men jag menade "fildelning av copyright skyddat" matrial.
eller har jag fel? :/[/quote]
Beror på vilket land du bor i?
Beror på vilket land du bor i?

DC++ vs torrents
[quote="lartz"]jo men jag menade "fildelning av copyright skyddat" matrial.
I Sverige är det just nu olagligt att både ladda ner och dela ut upphovsrättsskyddat material.
Sedan är det en annan femma att vi har en handfull bedrövliga Multimegabolag som styr och ställer.
Givetvist måste vi på något sätt betala en upphovsman/artist/författare eller vad det är på ett rimligt sätt.
Inte som idag att Britney Spears kan få 1 miljard för ett skivkontrakt med nuvarande sunkiga system...

I Sverige är det just nu olagligt att både ladda ner och dela ut upphovsrättsskyddat material.
Sedan är det en annan femma att vi har en handfull bedrövliga Multimegabolag som styr och ställer.
Givetvist måste vi på något sätt betala en upphovsman/artist/författare eller vad det är på ett rimligt sätt.
Inte som idag att Britney Spears kan få 1 miljard för ett skivkontrakt med nuvarande sunkiga system...

DC++ vs torrents
Det finns inga "DC++ hubbar". DC++ är en klient som använder Direct Connect (DC) nätverket där protokollen Neo-Modus DC och ADC finns och utnyttjas.
DC++ vs torrents
Först WB Plun har preics lagt in kiba-dock tack vare din skickliga inlägg i en tråd.
Andra: okej.. där ser man..
*ha fel 9/10 så har du fortfarande 1 lyckad att vara glad för* 

DC++ vs torrents
[quote="lartz"]Först WB Plun har preics lagt in kiba-dock tack vare din skickliga inlägg i en tråd.
[/quote]
Jo man ändrade lagen för nåt år sedan att bådadera är olagligt.
Men poängen är att det finns en viss finess med att fildelningen frodas
för då kan man ev få de här "mogulerna" på fall.
Men på nåt sätt måste vi nog komma till ett smart betalsystem med rimliga ersättningar
direkt till en artist utan något skivbolag inkl glupska aktieägare.. eller annat media.
Have Fun med Kiba-Dock...

Jo man ändrade lagen för nåt år sedan att bådadera är olagligt.
Men poängen är att det finns en viss finess med att fildelningen frodas
för då kan man ev få de här "mogulerna" på fall.
Men på nåt sätt måste vi nog komma till ett smart betalsystem med rimliga ersättningar
direkt till en artist utan något skivbolag inkl glupska aktieägare.. eller annat media.
Have Fun med Kiba-Dock...

DC++ vs torrents
Ja tänk vad jobbigt det skulle vara om all fildelning skulle vara förbjuden. Då skulle t ex inte jag kunna skriva det det här då jag skickar upp data till servern och sen att gå in på google skulle ju vara förbjudet också då man tar emot data från servern 
Jag tycker och det borde vara tillåtet att disskutera t ex linux dc++ på forumet då det är ett lika lagligt program som gaim.

Jag tycker och det borde vara tillåtet att disskutera t ex linux dc++ på forumet då det är ett lika lagligt program som gaim.
- gholen
- Hedersmedlem
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
DC++ vs torrents
Visst är ett DC++ och andra direct-connectklienter lagliga, det är inte det det är frågan om, utan frågan är hurvida vi ska, eller inte ska, ge support med trckers eller hublistor.
Personligen anser jag att vi inte ska det.
Programmen är en sak, resten är upp till användaren att skaffa fram.
Personligen anser jag att vi inte ska det.
Programmen är en sak, resten är upp till användaren att skaffa fram.
DC++ vs torrents
[quote="gholen"]Personligen anser jag att vi inte ska det.
Programmen är en sak, resten är upp till användaren att skaffa fram.[/quote]
Yup....det finns andra ställen där man diskuterar detta.
Nu är syftet till 99.99% av fallen att hämta upphovsrättsskyddat material så
eftersom det är förbjudet så är det inte något att diskutera i "seriösa forum".
Det blir en omöjlig situation till slut.
Bestämmer våra folkvalda något annat via våra lagar så är det en annan femma.

Programmen är en sak, resten är upp till användaren att skaffa fram.[/quote]
Yup....det finns andra ställen där man diskuterar detta.
Nu är syftet till 99.99% av fallen att hämta upphovsrättsskyddat material så
eftersom det är förbjudet så är det inte något att diskutera i "seriösa forum".
Det blir en omöjlig situation till slut.
Bestämmer våra folkvalda något annat via våra lagar så är det en annan femma.