Installation på Compaq årsmodell 1998 hänger

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
sissle
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Installation på Compaq årsmodell 1998 hänger

Inlägg av sissle »

Har en Compaq årsmodell 1998 som jag försöker installera 9.04 på. Den är en smula upphottad och har 1.4GHz CPU, 512MB minne och 20GB disk. Har med viss möda fått den att boota installations CDn. Den startar upp ca 1 gång av 4. Övriga gånger stannar den efter någon minut, det "vandrande" bandet stoppar i samma position och inget mera händer. De gånger den går igång fungerar live systemet utmärkt.

Har även kört HD installation. När jag bootar den nya installationen från HD händer samma sak, dvs startar ca 1 gång av 4. Dock har jag inte kommit längre än loginskärmen. Den reagerade inte på tangentbord/mus.

Har provat med F6 och ACPI=off, noapic, nolapic i alla kombinationer.

Förslag på hur jag går vidare mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Installation på Compaq årsmodell 1998 hänger

Inlägg av bbauto »

sissle skrev:Har en Compaq årsmodell 1998 som jag försöker installera 9.04 på. Den är en smula upphottad och har 1.4GHz CPU, 512MB minne och 20GB disk. Har med viss möda fått den att boota installations CDn. Den startar upp ca 1 gång av 4. Övriga gånger stannar den efter någon minut, det "vandrande" bandet stoppar i samma position och inget mera händer. De gånger den går igång fungerar live systemet utmärkt.

Har även kört HD installation. När jag bootar den nya installationen från HD händer samma sak, dvs startar ca 1 gång av 4. Dock har jag inte kommit längre än loginskärmen. Den reagerade inte på tangentbord/mus.

Har provat med F6 och ACPI=off, noapic, nolapic i alla kombinationer.

Förslag på hur jag går vidare mottages tacksamt!
Skulle du kunna göra om HD-Installationen, denna gång med automatisk login...
Det är lättare att felsöka då, vill du sen ha login så är det enkelt att enabla i efterhand. :)
sissle
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av sissle »

Lite svårt att meka för mycket med HD installation. Jag måste köra tillbaka en Windows backup på (sonens) HD, varje gång jag lägger mina misslyckade mekanden på hyllan.

Det visar det sig att installation/live-CDn startar upp korrekt bara ibland, kanska snarare en gång på 20. Jag antar att orsaken är densamma som till att HD installationen bara startar ibland. Kan man koncentrera sökande till varför Live-CDn inte går igång.... ?
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

sissle skrev:Lite svårt att meka för mycket med HD installation. Jag måste köra tillbaka en Windows backup på (sonens) HD, varje gång jag lägger mina misslyckade mekanden på hyllan.

Det visar det sig att installation/live-CDn startar upp korrekt bara ibland, kanska snarare en gång på 20. Jag antar att orsaken är densamma som till att HD installationen bara startar ibland. Kan man koncentrera sökande till varför Live-CDn inte går igång.... ?
Då får du försöka felsöka i loggfilerna...
System->Administration->Loggvisare
Det låter som ett hårdvaruproblem, fungerar Windows helt smärtfritt??
Kan ev. vara en dåligt bränd CD också!?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"