I lördags (23 maj) damp det ner ett par uppdateringar av den öppna drivern till ATI's äldre grafikkort - jag har ett Radeon 9600XT. Vid ny uppstart på söndag, var grafiken "kaputt"; Bildskärmen gick på 60Hz (jag har en Mitsubishi Diamontron 19" rörskärm). Gick jag in i applet "Display", fick jag bara några få val av upplösningar. Ingen möjlighet att ställa svepfrekvensen; den stod faktisk på 0.0Hz! Dessutom kunde inte drivern identifiera min skärm längre. Det stod "Unknown Monitor". Inte heller knappen för att "fråga" monitorn gav något. Mina tankar gick till den berömda filen /etc/X11/xorg.conf.
Som tur är, finns ju ett flertal Ubuntu-fora att fråga. Jag fick där några tips om hur jag kunde konfigurera xorg.conf manuellt. Innan jag gjorde några ändringar, var filen gansk "intetsägande:
Kod: Markera allt
....
Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
EndSection
Section "Monitor"
Identifier "Configured Monitor"
EndSection
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
EndSection
....
Kod: Markera allt
....
Section "Device"
Identifier "Radeon 9600"
Option "UseFBDev" "true"
Driver "radeon"
EndSection
Section "Monitor"
Identifier "Generic Monitor"
HorizSync 30-96
VertRefresh 50-160
Option "DPMS"
EndSection
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Device "Radeon 9600"
Monitor "Generic Monitor"
SubSection "Display"
Depth 24
Modes "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection
# Device "Configured Video Device"
EndSection
....
Och så några frågor till merkunniga därute:
- Var det för att jag angav grafikkortet explicit i xorg.conf, som grafiken gick igång?
- Det felaktiga, dock begränsat användbara, grafikläget jag fick från början, är det någon form av "felsäkert läge"?
- Verkar konfiguration vettig i övrigt?
- Har någon mer än jag råkat ut för något liknande?
- Vad menas med "Configured xxxx" i det första kodcitatet? Finns det fler ställen där grafikkort m.m. konfigureras?
Per