Ibland går det inte att trycka på länkar eller knappar?!?
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ibland går det inte att trycka på länkar eller knappar?!?
Vet faktiskt inte vad detta beror på. Ibland kan jag inte trycka på länkar i Firefox med vänster musknapp. Ibland går länkarna att trycka på men inte Program/Platser/System.
Det är lite olika vad som fungerar och inte fungerar. För att rätta ordning på problemet kan jag ibland trycka på höger musknapp innan jag trycker på vänster.
Mestadels fungerar allt men rätt som det är så blir det problem igen och jag tvingas klura ut hur jag ska stänga ner applikationer m.m.
Förstår inte vad detta beror på? Finns det bättre musdrivrutiner att tillgå?
Kör med Ubuntu 9.04 64-bitars och en Microsoft Explorer 5-knappars mus om det kan ha med saken att göra?
Det är lite olika vad som fungerar och inte fungerar. För att rätta ordning på problemet kan jag ibland trycka på höger musknapp innan jag trycker på vänster.
Mestadels fungerar allt men rätt som det är så blir det problem igen och jag tvingas klura ut hur jag ska stänga ner applikationer m.m.
Förstår inte vad detta beror på? Finns det bättre musdrivrutiner att tillgå?
Kör med Ubuntu 9.04 64-bitars och en Microsoft Explorer 5-knappars mus om det kan ha med saken att göra?
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- Osprey
- Kontakt:
Re: Ibland går det inte att trycka på länkar eller knappar?!?
Jag misstänker nästan att det har att göra med någon form av prestandaproblem, eller alltså att systemet i något läge hamnar i ett tillstånd där vissa saker hänger för att de väntar på någon resurs, inte helt lätt att hitta vad det kan bero på isåfall. Själv har jag fått klart bättre prestanda än tidigare när jag gjorde om root-partitionen till ext4...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag börjar misstänka att det är glappkontakt av något slag i musen. Prestandaproblem tror jag inte på eftersom jag har en sprillans ny dator.
Får se om min bror som är duktig på att löda kan öppna musen och se om det är problemet. Är i så fall fästet mellan musen och sladden.
Får se om min bror som är duktig på att löda kan öppna musen och se om det är problemet. Är i så fall fästet mellan musen och sladden.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- Osprey
- Kontakt:
Ja det är såklart möjligt att det kan vara hårdvaruproblem med musen eller själva anslutningen av den också. Har du förresten, med tanke på den möjligheten, provat den i olika USB-kontakter också..?
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag råkade nyss på exakt samma problem med en logitech-mus. När jag bytte mus upphörde problemen, så förmodligen är det musen som trasig.ZX Spectrum skrev:Jag börjar misstänka att det är glappkontakt av något slag i musen. Prestandaproblem tror jag inte på eftersom jag har en sprillans ny dator.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ni får väl göra rent rullarna mot rullkulan från ludd...
eller ni kanske har sånadär futuristiska med optik? -s-

- vulfgar
- ung forumnörd
Rullar och kulor? Är inte det antikviteter?bbauto skrev:Ni får väl göra rent rullarna mot rullkulan från ludd...eller ni kanske har sånadär futuristiska med optik? -s-

Optisk mus här, både den som fungerar korrekt och den som inte gör det.

- bbauto
Vet inte använder digitizer -Hehe-vulfgar skrev:Rullar och kulor? Är inte det antikviteter?bbauto skrev:Ni får väl göra rent rullarna mot rullkulan från ludd...eller ni kanske har sånadär futuristiska med optik? -s-
![]()
- vulfgar
- ung forumnörd
Digitizer?bbauto skrev:Vet inte använder digitizer -Hehe-vulfgar skrev:Rullar och kulor? Är inte det antikviteter?bbauto skrev:Ni får väl göra rent rullarna mot rullkulan från ludd...eller ni kanske har sånadär futuristiska med optik? -s-
![]()

- bbauto
Ja du vet en sån där platta som tar upp halva skrivbordet...vulfgar skrev:Digitizer?bbauto skrev:Vet inte använder digitizer -Hehe-vulfgar skrev:Rullar och kulor? Är inte det antikviteter?bbauto skrev:Ni får väl göra rent rullarna mot rullkulan från ludd...eller ni kanske har sånadär futuristiska med optik? -s-
![]()

- vulfgar
- ung forumnörd
Aha, men är det någon bra ersättning för mus? Är inte det mer till för att rita och joxa med bilder?bbauto skrev:Ja du vet en sån där platta som tar upp halva skrivbordet...

- bbauto
Den funkar som båda delarvulfgar skrev:Aha, men är det någon bra ersättning för mus? Är inte det mer till för att rita och joxa med bilder?bbauto skrev:Ja du vet en sån där platta som tar upp halva skrivbordet...

- vulfgar
- ung forumnörd
Till min andra dator har jag en underbar lasermus med sladd och det blir nog en sådan hit också snart. Håller med om sladdlösa.bbauto skrev:Den funkar som båda delarvulfgar skrev:Aha, men är det någon bra ersättning för mus? Är inte det mer till för att rita och joxa med bilder?bbauto skrev:Ja du vet en sån där platta som tar upp halva skrivbordet...Fast för det mesta använder jag optisk mus jag också MED USB-Sladd, har tröttnat på trådlösa som inte funkar i alla lägen ...

- mosaikmannen
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Jag kör också med Microsoft Explorer 5-knappars mus (Optisk) och när jag surfar händer det att det bli högerklick och slumpvist menyalternativ när jag gör ett snabbt vänsterklick. Håller jag ner vänster musknapp lite längre funkar det normalt. Jätteskumt och jätte irriterande
Kanske ska prova någon annan ett tag...

Kanske ska prova någon annan ett tag...
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Jag har testat med 3 stycken helt nya optiska möss, 2 st Logitech och 1 st 'noname' och får samma problem (musklick lägger av att funka helt).
Det verkar som att det är Ubuntu som inte fungerar som det ska...eftersom det fungerar perfekt i både Windows och Mac (OS 9 samt Mac OS X). Det fungerar även helt utan problem med Mac OS X samt Windows i samma maskin som Ubuntu, alltså är det Ubuntu som knasar.
edit: Ska testa Fedora och OpenSuse nu och se hur det funkar där.
Det verkar som att det är Ubuntu som inte fungerar som det ska...eftersom det fungerar perfekt i både Windows och Mac (OS 9 samt Mac OS X). Det fungerar även helt utan problem med Mac OS X samt Windows i samma maskin som Ubuntu, alltså är det Ubuntu som knasar.

edit: Ska testa Fedora och OpenSuse nu och se hur det funkar där.

-
Det där känner jag igen om du skrivit "högerklick" i stället. I så fall kan det vara ett annat problem än trådskaparens: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=404314mosaikmannen skrev:Jag kör också med Microsoft Explorer 5-knappars mus (Optisk) och när jag surfar händer det att det bli högerklick och slumpvist menyalternativ när jag gör ett snabbt vänsterklick. Håller jag ner vänster musknapp lite längre funkar det normalt. Jätteskumt och jätte irriterande![]()