FTP- anslutning
FTP- anslutning
Jag är ny på Linux, och vill vidare så att jag kan lämna windows. I windows har jag använt Netdrive som gjort det möjligt att använda en FTP-plats på internet som en ansluten windowsmapp, väldigt praktiskt, finns nån motsvarighet som jag kan använda med ubuntu?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: FTP- anslutning
Det finns alternativ. Jag använder mig av konqueror den kan spara bokmärken till ställen. Det är inte enbart ftp som stöds utan samb, fish (ssh) mm.
Eftersom du kör GNOME har du nautilus. Du borde kunna skriva in ftp://servernamn i adressfältet om du hittar hur du byter till textläge på den. Det finns även en platser meny (eller undermeny) där du bör kunna lägga till nya platser som du vill ansluta till. Men som du ser på min beskrivning är jag inte speciellt bra på gnome...
Eftersom du kör GNOME har du nautilus. Du borde kunna skriva in ftp://servernamn i adressfältet om du hittar hur du byter till textläge på den. Det finns även en platser meny (eller undermeny) där du bör kunna lägga till nya platser som du vill ansluta till. Men som du ser på min beskrivning är jag inte speciellt bra på gnome...

Nautilus: File / Connect to server, där har du:
SSH
FTP (With login)
Public FTP
Windows Share
WebDAV (HTTP)
Secure WebDAV (HTTPS)
Custom Location
Man bara älskar Ubuntu.
SSH
FTP (With login)
Public FTP
Windows Share
WebDAV (HTTP)
Secure WebDAV (HTTPS)
Custom Location
Man bara älskar Ubuntu.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Nu förstår jag vad Nautilus är, jag har redan anslutit till ftp-servern den vägen men vill ju kunna öppna och stänga dokument, är det windowsutdelning jag ska använda, jag lyckas inte få någon uppkoppling där?
Vad menar du? När du ansluter via Nauilus blir det precis som "vanligt" eller hur man ska uttrycka sig, dvs att filerna ser ut att ligga lokalt och användbarheten blir därefter.
När jag i windows ansluter via netdrive blir ftpmappen verkligen som en mapp på min dator jag kan öppna och ändra och spara filerna. Det är en sån funktion jag söker
Det är precis så det blir när du använder Nautilus.
jag får besked att jag inte har åtkomst till objektet när jag har ändrat det och vill spara
Låter som att det är fel rättigheter på filerna då. 

kravs det rättigheter p gr av linux, ? i windows med netdrive behövs det ju inte
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
ftp, samba har alltid rättigheter oavsätt operativsystem.