Fel i paketlistorna. [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
olago
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Fel i paketlistorna. [LÖST]

Inlägg av olago »

Jag har fått upp en varningsskylt och en kommentar om att jag har fel i uppdateringshanteraren. När jag försöker starta Synaptic får jag följande meddelande:
E: Encountered a section with no Package: header
E: Problem with MergeList /var/lib/apt/lists/se.archive.ubuntu.com_ubuntu_dists_jaunty-updates_restricted_binary-i386_Packages
E: Kunde inte tolka eller öppna pakelistorna eller tillståndsfilen.
E: _cache->open() failed, please report.

När jag terminalkör: "sudo apt-get check" får jag samma felmeddelande.

När jag försöker gå via Lägg till/ta bort program får jag följande meddelande:
"Misslyckades med att kontrollera installerade och tillgängliga program
Det här är ett allvarligt fel i ditt programhanteringssystem. Leta efter trasiga paket med Synaptic, kontrollera filrättigheterna och om filen "/etc/apt/sources.list" är korrekt. Läs sedan om programinformationen med "sudo apt-get update" och "sudo apt-get install -f".

Jag har ingen aning om hur jag kollar om sources.list är korrekt???

sudo apt-get update listar en del BRA tills den säger: "Läser paketlistor ... Fel!" Varefter jag åter igen får felmeddelandet som ovan..

sudo apt-get install -f ger samma resultat.

Är det någon som har något förslag??
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Fel i paketlistorna.

Inlägg av Lars »

Prova att radera (eller flytta är ju säkrare) /var/lib/apt/lists/se.archive.ubuntu.com_ubuntu_dists_jaunty-updates_restricted_binary-i386_Packages, det ska räcka. De där filerna återskapas automatiskt när du kör apt-get update.
olago
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Fel i paketlistorna.

Inlägg av olago »

Tack! Jag raderade och körde "sudo apt-get update" och därefter "sudo apt-get install" varefter allt började fungerar som det ska igen.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"