Köp av ny laptop

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
maria_80
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Köp av ny laptop

Inlägg av maria_80 »

Hej!

Jag ska köpa en ny Laptop och skulle behöva lite tips på vilka som är bra och som det lätt går att installera Ubuntu på. Har en gammal HP nu, som är ett tungt åbäke o har gjort sitt, där jag använder Ubuntu. Det har fungerat helt problemfritt o skulle ju gärna ha samma "tur" med nästa dator!! :-) (om det nu går!)

Har inte så många krav, men vill inte ha en mini-pc, ska kunna skriva skolarbete osv på den, den ska ha en skärm som är ganska stor (12 tum eller större kasnke), vara ganska lätt så att man inte behöver en truck med sig för att gå till biblioteket! O som sagt lätt att installera Ubuntu på.
Jag använder den mesta för MSN, vanligt surfande, skriva arbeten och se filmer/lyssna på musik.

Tacksam för alla tips jag kan få!!
Tack på förhand alla snälla!
tweeek

Re: Köp av ny laptop

Inlägg av tweeek »

Jag vet att Ubuntu 8.04 ska fungera, i princip, felfritt med Dell XPS datorerna. En kompis till mig har Dell XPS m1330, med Vista, och han tycker att den är jättebra. m1330 har 13tums skärm och den är väldigt lätt och smidig att ta med sig. Den känns inte plastig som många andra bärbara gör, tex HP :P . Om jag skulle köpa en bärbar dator idag så skulle det bli en Dell XPS m1330. Dell i USA säljer just den datorn förinstallerad med Ubuntu, så den fungerar helt klart med Ubuntu.

Det är väldigt konstigt, men nu hittar jag inte Dell XPS m1330 på svenska Dells hemsida. Jag hoppas att den inte har utgått :/

Lite länkar:
Ubuntus samarbete med Dell: http://www.ubuntu.com/dell
LaptopTestingTeam/DellXPSM1330: https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/DellXPSM1330
Dells Ubuntu-datorer (USA): http://www.dell.com/content/topics/segt ... l=en&s=dhs

EDIT: På den här sidan kan du se exakt hur den ser ut och vrida på den.: http://www.dell.com/content/products/pr ... l=en&s=dhs
Senast redigerad av 1 tweeek, redigerad totalt 24 gånger.
Användarvisningsbild
janne-5011
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av janne-5011 »

en sökning på prisjakt med windows bortfiltrerat
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v230
det går filtrera så man får fram med inget os förinstallerat

ggsdata säljer med ubuntu förinstallerat
http://www.ggsdata.se/laptops/se2.html

kolla upp butiken om du handlar på nätet!
hursom är det alltid bäst att gå och klämma lite på saken irl innan man handlar.

här är en sida om olika bärbara + linux
http://www.linux-laptop.net/
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Hej! Har du kollat de här trådarna: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=157&start=0

Där kanske du kan hitta tips.

Själv har jag ingen laptop så kan ej ge tips.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Det spelar nog ingen roll vilket märke du köper men en sak är viktigt köp inte en med ATI:s grafikkort, om man läser här på om hårdvara som skapar problem så är nog de grafikkorten värst.Försök och hitta en med Nvidia grafikkort.
tweeek

Inlägg av tweeek »

Jag läste precis denna nyhet: http://www.engadget.com/2009/05/24/dell ... th-ubuntu/

Dell USA skeppar alltså nu även Dell Studio XPS 13 med Ubuntu 8.10 och då borde den modellen fungera väldigt bra med Ubuntu.
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Jag kan bekräfta att ubuntu fungerar alldeles utomordentligt bra på Dell XPS-serien. :)
Calmeida
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Calmeida »

bbauto skrev:Jag kan bekräfta att ubuntu fungerar alldeles utomordentligt bra på Dell XPS-serien. :)
Ja, det samma här. Har kört 8.04, 8.10 och 9.04 på min XPS m1330 utan minsta problem. Sedan är väl kanske XPS m1330 en lite dyr burk om man bara ska ha en ordbehandlare och surfare som kan se på film, men det är ju en smaksak.

Dessutom är det ju ingen magnifik batteritid med standardbatteriet, men det är ju också en smaksak och prioriteringsfråga som varierar.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Jag förmodar att med "fungera" avses de funktioner som är specifika för laptops som kan strula?
Jag har en gammal Fujitsu siemens (2003, 2,8 Ghz), och där funkar inget viloläge (varken hibernate eller suspend), men om jag förstår saken rätt så funkar detta med Dell?

Har hört att om man köper en dator utan Windows så blir de dyrare, stämmer detta?
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

cthulhu skrev:Jag förmodar att med "fungera" avses de funktioner som är specifika för laptops som kan strula?
Jag har en gammal Fujitsu siemens (2003, 2,8 Ghz), och där funkar inget viloläge (varken hibernate eller suspend), men om jag förstår saken rätt så funkar detta med Dell?

Har hört att om man köper en dator utan Windows så blir de dyrare, stämmer detta?
Ja jag menar att allt fungerade ovan. Jag har goda erfarenheter från Dell överhuvudtaget, har också kört på Latitude D610, D520 och några till. Någon enstaka har krävt lite handpåläggning, kommer inte ihåg detaljerna nu...
Har som dig haft problem med gammal Fujitsu (dual boot) framför allt nätverkskortet, det visade sig att Windows enablade/disablade kortet vid varje uppstart/nedstängning. Stängde av PnP Bios och lite annat så fungerade det, hibernate/suspend mm hann jag inte med att titta närmare på. :)

PS! Dyrare har jag inte hört, men samma pris men med sämre tillval har jag hört (Nästan samma sak ju) -skandal-
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

cthulhu skrev:Jag förmodar att med "fungera" avses de funktioner som är specifika för laptops som kan strula?

För att få Fujitsun att fungera till 100% behöver du nog uppgradera Bios, alternativt försöka med OpenBios (men kan ju vara lite trixigt det också)
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av SlamsornasKung »

*BUMP*

Tänkte köpa en ny laptop även jag. Har sett en som verkar okej (Acer AS 3410-723G25N), men... den är uppenbarligen utrustad med "Intel GMA 4500MHD delat grafikminne". Vad jag förstår av andra trådar så är det ett elände med just GMA-korten. Jag har ingen större lust att slänga pengarna i sjön, ty Windows kommer att åka ut omedelbums - men då måste ju också Ubuntu fungera. Har ni några idéer? Behöver givetvis inte vara just den datormodellen, men både storlek, prestanda och pris passar mig bra.

Tack på förhand!

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
hassekalle
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av hassekalle »

även jag är ute efter nått liknande som SlamsornasKung, hyffsad batteritid vore bra. Med största sannolikhet kommer även jag köra ubuntu, iallafall nån linuxdist. Snygg design även det ett plus.
vilka processorer är strömsnåla?
eakron

Inlägg av eakron »

Är väldigt nöjd med min nyligen inköpta Dell Vostro 1320.

13"-skärm
2.2GHz Core 2 Duo
4GB 800MHz RAM
256MB nVidia Geforce (glömt bort modellen)
7200RPM 320GB HDD

Svagheten är 4-cellsbatteri, men det går att uppgradera både till 6 och 9.

Ubuntu 9.10 funkar perfekt efter att jag flashat BIOS till senaste, före det var det underligheter med wireless. Priset på dustin.se var rätt fördelaktigt också. Intressant är att hårdvaran är väldigt lik den i Macbook och Macbook Pro. Sämre batteri, mer minne och snabbare hårddisk. Och väldigt mycket billigare.
Senast redigerad av 1 eakron, redigerad totalt 2 gånger.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Ursäkta en gammal Macanvändare, men hur i hela friden "flashar" man BIOS ???

Tack för tipset också!
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
eakron

Inlägg av eakron »

I det här fallet gick det ut på att gå in på Dells hemsida, navigera fram till en nerladdningslänk, ladda ner och sen dubbelklicka på filen på datorn i WIndows =) ps! Du måste ha den inkopplad via sladd för att det ska fungera. Avbryts flashningen sitter du med en icke-fungerande dator. Tur att jag sparat Windows på datorn (tvungen att ha det till studierna, tekniskt sett, har lyckats undvika det hitintills dock).
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

hetx skrev:I det här fallet gick det ut på att gå in på Dells hemsida, navigera fram till en nerladdningslänk, ladda ner och sen dubbelklicka på filen på datorn i WIndows =) ps! Du måste ha den inkopplad via sladd för att det ska fungera. Avbryts flashningen sitter du med en icke-fungerande dator. Tur att jag sparat Windows på datorn (tvungen att ha det till studierna, tekniskt sett, har lyckats undvika det hitintills dock).
Okej, jag förstår. Så, om jag skulle slå till på en dylik modell är det bäst att boota i Windows åtminstone en gång, flasha BIOS, och sedan installera ett riktigt operativsystem.
eakron

Inlägg av eakron »

När jag försökte lista ut hur man tämjde denna förunderliga .exe-fil så upptäckte jag att det finns ett antal guides för att flasha BIOS i Linux, så det ska säkert gå utmärkt det också. Klart, verkar lättast att göra i Windows ändå, alla företagen gör ju färdiga grafiska flashverktyg till sina moderkort.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

hetx skrev:I det här fallet gick det ut på att gå in på Dells hemsida, navigera fram till en nerladdningslänk, ladda ner och sen dubbelklicka på filen på datorn i WIndows
Har du lust att länka till "flash" filen, jag hittar den tamejtusan inte!

Funderar starkt på att slå till på en dylik. Om du är nöjd så blir säkert jag det också.
eakron

Inlägg av eakron »

Hemskt lång länk incoming!

http://support.euro.dell.com/support/do ... 1&impid=-1

Nu efter någon veckas bruk kan jag säga att jag verkligen gillar den. Snabb och fin, kraftfull för sin storlek. Nackdelar (fast jag erkänner att jag är rätt överdrivet gnällig nu) skulle vara att fläkten låter lite (är ju Core 2 Duo, riktig processor i den, och Geforce-kort) och att kanterna faktiskt är lite... kantiga! Ligger man i sängen med den kan den faktiskt peta en rätt hårt i bröstet!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"