Helt lost i Kubuntu

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
nosscire

Helt lost i Kubuntu

Inlägg av nosscire »

Tjo!

Jag är en relativt van Ubuntu användare, men har nyligen installerat Kubuntu på min ena dator. Jag hade fått för mig att Kubuntu skulle vara enklare att använda, och därför passade den dator som jag kommer att dela med familjen bättre. Ack så fel jag hade.

1. Jag letade länge och väl efter en möjlighet att installera Nvidia drivare. Hittade ingenting, så i slutändan så använde jag Envy. Finns det inget out of the box alternativ? I Ubuntu så ploppar det ju upp "Tjoho, vi har drivare att installera!" typ.

2. Även med Nvidia drivaren så funkar inte dual screen speciellt bra. Kan inte ställa in det i Kubuntus skärminställningar, då den där bara hittar en display (hittade båda innan jag installerade Nvidia drivaren, men då kunde den bara klona så vitt jag kunde se). Problemet är att om jag så av misstag råkar klicka mig in i Kubuntus skärminställningar så muppar skärmen ur helt, och jag måste fixa det igen i Nvidia-Settings.

3. Åter igen dual screens. Högerklicksmenyn från skrivbordet ploppar upp på den vänstra (primära) skärmen, även om jag klickar på högra skärmen.

4. Hur installerar jag hela teman? Hittade under System/Advanced/Desktop Theme Details att jag kunde installera teman. Men jag verkar inte kunna välja dem. Under Appearance så kan jag iofs ändra, men det verkar inte gå att välja hela teman, utan jag måste ladda ned och ställa in separat för varje grej (style, color, icons etc). Går det inte bara att välja ett helt tema?

5. Trots att jag har installerat Nvidia drivaren, så kan jag inte använda Desktop effects. Eller rättare sagt, jag kan välja, men det händer ingenting.
(Edit på detta redan innan jag postar, nu funkade det, när jag gjorde samma sak för tredje gången i rad...)

6. Alla fönster öppnad av någon anledning på min secondära skärm. Även taskbaren längst ned startar på den sekondära skärmen. Kan inte komma på något sätt att fixa detta, framförallt efterssom att jag inte kan gå in i skärminställningarna..

7. Numlock slutar fungera med jämna mellanrum, trots att LEDen fortfarande lyser på tangentbordet

8. Finns det någon bättre lägg till/ta bort program för Kubuntu? Den som är under system settings har ju med alla paket, och inte en lista på faktiska program som den i Ubuntu. Det är ju förvisso ett viktigt verktyg, men inte det jag vill använda om jag bara snabbt vill installera ett program, och inte heller något som man smidigt kan lära morsan.

Med alla dessa problem som jag har, funderar jag på att bara skita i kubuntu och gå med vanliga ubuntu istället. Det funkar, mer eller mindre out of the box dessutom. Någon som har lösningar till några av de här problemen, och är det ens värt att försöka? Jag tycker att gränssnittet är klart smidigare och snyggare, men istället så känns det som att allting ligger på konstiga platser, så i slutändan hittar jag istället ingenting.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Helt lost i Kubuntu

Inlägg av mcNisse »

jag rekomenderar att du byter till GNOME, efter att ha sökt lite i forum.kde.org. Stödet för dualscreen kom först i 4.2.0 och är antaglien buggit...
jag har inte testat att sätta upp det själv så jag är inte någon större nytta.
nosscire skrev:1. Jag letade länge och väl efter en möjlighet att installera Nvidia drivare. Hittade ingenting, så i slutändan så använde jag Envy. Finns det inget out of the box alternativ? I Ubuntu så ploppar det ju upp "Tjoho, vi har drivare att installera!" typ.
Så fungerade det sist jag testade. Jag fick en ikon i systray. om den inte kommer upp går det att gå in under system/hardwaredrivers. Den är till för det.
nosscire skrev: 8. Finns det någon bättre lägg till/ta bort program för Kubuntu? Den som är under system settings har ju med alla paket, och inte en lista på faktiska program som den i Ubuntu. Det är ju förvisso ett viktigt verktyg, men inte det jag vill använda om jag bara snabbt vill installera ett program, och inte heller något som man smidigt kan lära morsan.
jag kan inte inse vilket program du menar här. adept kan startas i två lägen när man vill installera program. adept installer och adept manager.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag vet att jag inte borde säga detta för KDE användarna brukar bli rätt upprörd. :P Men GNOME är den absolut enklaste skrivbordsmiljön som finns, kör på GNOME tycker jag.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
nosscire

Inlägg av nosscire »

Får nog bli Gnome... Efter ytterligare någon timmes petande i KDE så gav jag upp och tog bort installationen. Var dock ganska uppfriskande, det var väldigt länge sedan jag satt och svor åt datorn, inte sedan jag slutade använda Windows så vitt jag kommer ihåg :D
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Jag har just insett att jaunty kommer med kpackagekit som pakethanterare. Så om man vill ha en som liknar synaptic får man lov att installera adept.
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Kan bara instämma KDE innehåller 100% lull-lull, och 0% logik. ;D
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av JeyPeyy »

Xfce och Gnome är mycket mer logiskt än KDE. Men KDE är ju snyggare än både Xfce och Gnome. Så är det bara ^^
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

JeyPeyy skrev:Xfce och Gnome är mycket mer logiskt än KDE. Men KDE är ju snyggare än både Xfce och Gnome. Så är det bara ^^
Man kan allt få Gnome och XFCE att bli rejält snygga också. :P -Hehe-
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

bbauto skrev:
JeyPeyy skrev:Xfce och Gnome är mycket mer logiskt än KDE. Men KDE är ju snyggare än både Xfce och Gnome. Så är det bara ^^
Man kan allt få Gnome och XFCE att bli rejält snygga också. :P -Hehe-
ja , men kde:s default teman är ju mycke snyggare än gnomes
dock fattade jag inte hur man la saker på skrivbordet i kde , så jag bytte tillbaka ^^
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

95monye skrev: ja , men kde:s default teman är ju mycke snyggare än gnomes
dock fattade jag inte hur man la saker på skrivbordet i kde , så jag bytte tillbaka ^^
Eftersom jag använder Kubuntu 9.04 och KDE4 så håller jag så klart inte alls med föregående inlägg här men tycker valet är fritt och ger mig inte in i något flamewar.

Vad gäller skrivbordet i kde4 så är hela kde4-skrivbordet en enda stor plamsa-widget, i gnomevärlden kallas motsvarande teknik för desklets. Man kan inte lägga filer i en tom plasmayta utan där kan bara andra plasma-widgets ligga (som standard). Vill man kunna ha filer på skrivbordet får man lägga till en plasma-widget som t ex Folder view. Det gör man genom att högerklicka på skrivbordet och välja "add widget" (har du skrivbordet i låst läge välj då "unlock widgets" först) leta upp folder view i listan bland alla widget som finns tillgängliga och vips så har du en ruta på skrivbordet som du kan lägga filer i. Du kan sedan ändra egenskaper på folder view i dess inställningar om du inte är nöjd med hur den är som standard.

Gillar man inte det här utseendet med widgets och widgetruta med filer i så kan man förvandla hela skrivbordet till ett mer klassiskt skrivbord där man kan lägga filer överallt och då högerklickar man på skrivbordet, väljer "appearence settings". I dess inställningar har du desktop activity typ som standard är "desktop" men om du ändrar den till "Folder view" så förvandlas skrivbordet till klassiskt gammalt hederligt skrivbord för filer så som skrivbord varit sedan windows 1.0 typ... old school... ;)
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

philip5 skrev:
95monye skrev: ja , men kde:s default teman är ju mycke snyggare än gnomes
Eftersom jag använder Kubuntu 9.04 och KDE4 så håller jag så klart inte alls med föregående inlägg här men tycker valet är fritt och ger mig inte in i något flamewar.

Vad gäller skrivbordet i kde4 så är hela kde4-skrivbordet en enda stor plamsa-widget, i gnomevärlden kallas motsvarande teknik för desklets. Man kan inte lägga filer i en tom plasmayta utan där kan bara andra plasma-widgets ligga (som standard). Vill man kunna ha filer på skrivbordet får man lägga till en plasma-widget som t ex Folder view. Det gör man genom att högerklicka på skrivbordet och välja "add widget" (har du skrivbordet i låst läge välj då "unlock widgets" först) leta upp folder view i listan bland alla widget som finns tillgängliga och vips så har du en ruta på skrivbordet som du kan lägga filer i. Du kan sedan ändra egenskaper på folder view i dess inställningar om du inte är nöjd med hur den är som standard.

Gillar man inte det här utseendet med widgets och widgetruta med filer i så kan man förvandla hela skrivbordet till ett mer klassiskt skrivbord där man kan lägga filer överallt och då högerklickar man på skrivbordet, väljer "appearence settings". I dess inställningar har du desktop activity typ som standard är "desktop" men om du ändrar den till "Folder view" så förvandlas skrivbordet till klassiskt gammalt hederligt skrivbord för filer så som skrivbord varit sedan windows 1.0 typ... old school... ;)
Jodå jag kom på hur man skulle lägga till widgets och egna startare "till min kiosk inställning" efter någon timma... Men VARFÖR inte bara högerklicka på skrivbord->Lägg till... :P Allt är genomgående lika bakvänt ju!! -flamewar e kul- ;D
Bilagor
TouchPanel.jpg
TouchPanel.jpg (40.08 KiB) Visad 915 gånger
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Test pågår...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"