Hittar verkligen inte ett passande ställe att posta det här. Om en admin tycker att tråden är på fel plats så får han/hon gärna lägga den på ett mer passande ställe.
I vilket fall som helst.. Om man avmonterar en (usb-)enhet så släcks den inte, strömmen går fortfarande. Finns det något sätt man kan släcka enheterna också? gärna så att man kan både avmontera och släcka dem samtidigt med ett klick. Det vore bra då 1)det drar mindre ström, och 2)man vet att det är säkert att dra ut enheten.
Avsluta strömtillförsel till en enhet när den avmonteras
- JeyPeyy
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Avsluta strömtillförsel till en enhet när den avmonteras
Senast redigerad av 1 JeyPeyy, redigerad totalt 23 gånger.
Re: Avsluta strömtillförsel till en enhet när den avmonteras
Jag tror inte det är möjligt, eftersom
1. det är inte säkert att USB enheten hämtar ström från USB-porten
2. Pin 1 i USB är VCC och pin 4 är GND, vilket enligt standarden skall vara strömsatt resp. jordat.
1. det är inte säkert att USB enheten hämtar ström från USB-porten
2. Pin 1 i USB är VCC och pin 4 är GND, vilket enligt standarden skall vara strömsatt resp. jordat.
- JeyPeyy
Var skulle den annars hämta strömmen från?Barre skrev:1. det är inte säkert att USB enheten hämtar ström från USB-porten
Okej, men hur kommer det sig då att lyset på mitt USB-minne inte släcks här hemma, men släcks på andra datorer med Windows?Barre skrev:2. Pin 1 i USB är VCC och pin 4 är GND, vilket enligt standarden skall vara strömsatt resp. jordat.
VäggenJeyPeyy skrev:Var skulle den annars hämta strömmen från?Barre skrev:1. det är inte säkert att USB enheten hämtar ström från USB-porten
Ingen aningJeyPeyy skrev:Okej, men hur kommer det sig då att lyset på mitt USB-minne inte släcks här hemma, men släcks på andra datorer med Windows?Barre skrev:2. Pin 1 i USB är VCC och pin 4 är GND, vilket enligt standarden skall vara strömsatt resp. jordat.
- JeyPeyy
Jag loggade just in på min vista-basic-partition - som jag för övrigt inte varit inne på i flera månader - för att se hur den betedde sig med USB-enheter. Jag fann att den betedde sig på samma vis som ubuntu! Det har alltså inget med OSet att göra.
Jag trodde verkligen att det bara var ubuntu som bettede sig så eftersom de två ubuntu-maskiner jag kollat det på betedde sig på det viset, medan de windows-maskiner jag kollat det på inte betett sig på det viset.
Jag får väl be om ursäkt för denna onödiga tråd.
Jag trodde verkligen att det bara var ubuntu som bettede sig så eftersom de två ubuntu-maskiner jag kollat det på betedde sig på det viset, medan de windows-maskiner jag kollat det på inte betett sig på det viset.
Jag får väl be om ursäkt för denna onödiga tråd.
Man kan ju göra en ful-lösning med ett sånt där USB-bestyckat grenuttag.
Finns på bl.a. Kjell & co. Har själv kört liknande lösningar och det funkade faktiskt riktigt bra.
Kan ju vara ganska skönt att stänga av typ externa diskar om man inte använder dom.
//C
Finns på bl.a. Kjell & co. Har själv kört liknande lösningar och det funkade faktiskt riktigt bra.
Kan ju vara ganska skönt att stänga av typ externa diskar om man inte använder dom.
//C