Uppgradera till Gnome 2.26 i Ubuntu 8.10
Uppgradera till Gnome 2.26 i Ubuntu 8.10
Finns det något sätt man kan uppgadera till Gnome version 2.26 och fortfarande köra Ubuntu 8.10? Det svar jag har sett på andra ställen är att man borde uppgradera till 9.04, och det är omöjligt för mig då alla gånger jag har provat har systemet blivit totalt oanvändbart efter några dagar (/home kan inte hittas). Jag prövade ett tips jag hittade på ubuntuforums som bestod i att byta ut "intrepid" mot "jaunty" i /etc/apt/sources.list men det resulterade i att min /-partition inte kunde monteras.
Det jag letar efter är alltså ett sätt att installera Gnome 2.26 och fortfarande köra Ubuntu 8.10.
Det jag letar efter är alltså ett sätt att installera Gnome 2.26 och fortfarande köra Ubuntu 8.10.
Re: Uppgradera till Gnome 2.26 i Ubuntu 8.10
Jag tror att Gnome 2.26 kräver en nyare kärna (kernel) och dessutom en mängd andra beroenden tillfredställda. Det går i teorin men inlärningskurvan är brant och det tar tid.
Jag tror det är lättare att göra en ren installation av 9.04, helt klart.
Jag tror det är lättare att göra en ren installation av 9.04, helt klart.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Jag kan inte köra 9.04, det slutar alltid med att /home-partitionen inte kan hittas. Det skrev jag i första inlägget.
Det läste jag men jag tror säkert det går att lösa. Har du nån tråd om detta i forumet?
I vilket forum?
I detta - vårat forum här?
Här hittade jag lite info om gnome 2.26:
If you are brave and patient, and would like to build GNOME from source, we recommend you use one of the build tools. GARNOME builds GNOME from release tarballs. You will need GARNOME 2.26.x to build GNOME 2.26.x. There is also JHBuild, which is designed to build the latest GNOME from SVN. You can use JHBuild to build GNOME 2.26.x by using the gnome-2.26 moduleset.
While it is possible to build GNOME directly from the release tarballs, we strongly recommend the use of one of the build tools above.
Från denna sida:
http://library.gnome.org/misc/release-n ... stallation
Här hittade jag lite info om gnome 2.26:
If you are brave and patient, and would like to build GNOME from source, we recommend you use one of the build tools. GARNOME builds GNOME from release tarballs. You will need GARNOME 2.26.x to build GNOME 2.26.x. There is also JHBuild, which is designed to build the latest GNOME from SVN. You can use JHBuild to build GNOME 2.26.x by using the gnome-2.26 moduleset.
While it is possible to build GNOME directly from the release tarballs, we strongly recommend the use of one of the build tools above.
Från denna sida:
http://library.gnome.org/misc/release-n ... stallation
Om du menar om jag har gjort någon tråd om att installera gnome 2.26 i ubuntu 8.10 så är det bara den här.
Jag få försöka med GARNOME, det värsta som kan hända är väl att jag får ominstallera GNOME. Vet du hur det blir om jag både har GNOME 2.24 och 2.26 (om det går). Kommer det upp fler alternativ under "Sessioner" vid inloggningsskärmen?
Jag få försöka med GARNOME, det värsta som kan hända är väl att jag får ominstallera GNOME. Vet du hur det blir om jag både har GNOME 2.24 och 2.26 (om det går). Kommer det upp fler alternativ under "Sessioner" vid inloggningsskärmen?
han menade att du ska skapa en tråd om dina problem i jaunty ,J0henz skrev:Om du menar om jag har gjort någon tråd om att installera gnome 2.26 i ubuntu 8.10 så är det bara den här.
Ok. Ja, det har jag gjort. Dessa är inte relevanta eftersom jag inte längre kan testa lösningarna på grund av att jag kör 8.10 nu.
Felet var iallafall att /home-partitionen inte längre kunde monteras. Jag prövade både genom att köra en ren installation från CD-skiva och en uppgradering från 8.10. Den första gången hände det efter en eller två omstarter (då låg Jaunty fortfarande i beta). De andra gångerna (jag har gjort det ca. 4 ggr) tog det lite längre tid, den längsta 3 dagar. Jag lyckades iallafall montera /home-partitionen en gång genom att köra fsck på den. Ett annat problem var att GNOME inte fungerade tillfredsställande. Program startade inte, applets kunde inte startas mm.
Felet var iallafall att /home-partitionen inte längre kunde monteras. Jag prövade både genom att köra en ren installation från CD-skiva och en uppgradering från 8.10. Den första gången hände det efter en eller två omstarter (då låg Jaunty fortfarande i beta). De andra gångerna (jag har gjort det ca. 4 ggr) tog det lite längre tid, den längsta 3 dagar. Jag lyckades iallafall montera /home-partitionen en gång genom att köra fsck på den. Ett annat problem var att GNOME inte fungerade tillfredsställande. Program startade inte, applets kunde inte startas mm.
vad är det du saknar i intrepids gnome som finns i jauntys gnome?