När jag trycker på nätverksikonen på skrivbordet så får jag upp på skärmen vad jag har för datorer men för det mesta så kommer de bara upp som en mapp och inte ikonen av en dator och när den kommer som en mapp så kommer jag inte åt den fastän jag har fulla rättigheter .
Varför gör den på detta viset är det någon som har en förklaring till detta???
Nätverksikonen
Nätverksikonen
handlar det om ett lokalt nätverk av datorer med Linux, Windows och eller Mac?
Nätverksinställningarna i de andra datorerna påverkar möjligheten att dela lagring, filer och resurser.
Har du provat Places->Connect to Server ? (motsv svensk)
Nätverksinställningarna i de andra datorerna påverkar möjligheten att dela lagring, filer och resurser.
Har du provat Places->Connect to Server ? (motsv svensk)
/M
Nätverksikonen
Det handlar om ett lokalt nätberk med XP i de andra datorerna. Men varför visar sig mitt nätverk sig bara som en mapp ooch inte som en ikone. Nej jag har inte provat detta vad det nu ska innebära! vi hörs ska testa vidare...........
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Nätverksikonen

Hej du, sm6kyp.
Jag själv är ingen teknisk guru. Jag sitter de facto med samma problem som du gör, för tillfället. Ingen
lösning i sikte . . .

Tidigare funkade allt "klockrent" för mig, men efter inköp av ytterligare en dator och en ny router,
så har jag sannerligen inte fått igång det, jag heller.
Däremot tror jag att jag kan hjälpa dig med ett förtydligande av svaret från macchi.
Det kändes för mig, som om du undrade lite över vad han avsåg i sitt svar:
när du skriver:Har du provat Places->Connect to Server ? (motsv svensk)
Är det nu så att du funderar över det svaret, så kanske jag kan skingra mystikens dimma?Nej jag har inte provat detta vad det nu ska innebära! vi hörs ska testa vidare...........
I Ubuntus panel (var du nu har valt att ha den) finns alternativen - Program - Platser - System,
har du alternativen. Klickar du på Platser , får du möjlighet att i en dialogruta välja - Anslut till server .
Jag hoppas att detta kan hjälpa dig. Är det inte så, utan att du iofs förstod vad han avsåg, så är det min förhoppning
att du inte skall tycka att jag varit besserviktig i mitt försök till hjälp.
Det var inte det som var min avsikt, utan fastmer att ge dig en förklaring.
Lycka till! Håll tummarna för mig också. Jag behöver det!
Hälsningar
Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Nätverksikonen
Har ett par länkar om Samba (på engelska
) om de kan vara till hjälp https://help.ubuntu.com/community/SettingUpSamba och http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2389 inlägg 4.