Hur ska val av ny ledning se ut?
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Hur ska val av ny ledning se ut?
Jag är osäker på hur vi bäst fixar till omröstningar för motionerna som egentligen skulle ha fixats via irc-mötet men som spårade ur.
Min idé är att vi gör om detta fast på ett annat sätt. Ingen mening att köra på liknande sätt igen eftersom det inte fungerade.
Alltså är motionstråden öppen igen för nya motioner fast för senare tillfälle då vi kommit fram till lösning på problemet. Sen blir det omröstning.
Om vi fixar omröstning till var och en av motionerna så kanske flera av dessa går igenom. Detta fungerar knappast då det skiljer en hel del på innehållet.
Ett exempel är att motion X går igenom med resultatet 15-10 medans motion Y också går igenom med resultatet 13-9. Ska man då gå efter antalet röstande i förhållande till hur många procent ja-sägare det har blivit och på detta sättet få fram en vinnare?
OBS!!! Denna tråd får INTE innehålla diskussioner angående vilken motion som är bäst/sämst utan HUR vi ska lösa omröstningar på bästa sätt. Kommentarer som är vinklade till någon motions fördel modereras bort i denna tråd.
Edit: Ändrade titeln. Hade svårt att komma på en titel förut och det blev bara fel. Hoppas denna passar bättre.
Min idé är att vi gör om detta fast på ett annat sätt. Ingen mening att köra på liknande sätt igen eftersom det inte fungerade.
Alltså är motionstråden öppen igen för nya motioner fast för senare tillfälle då vi kommit fram till lösning på problemet. Sen blir det omröstning.
Om vi fixar omröstning till var och en av motionerna så kanske flera av dessa går igenom. Detta fungerar knappast då det skiljer en hel del på innehållet.
Ett exempel är att motion X går igenom med resultatet 15-10 medans motion Y också går igenom med resultatet 13-9. Ska man då gå efter antalet röstande i förhållande till hur många procent ja-sägare det har blivit och på detta sättet få fram en vinnare?
OBS!!! Denna tråd får INTE innehålla diskussioner angående vilken motion som är bäst/sämst utan HUR vi ska lösa omröstningar på bästa sätt. Kommentarer som är vinklade till någon motions fördel modereras bort i denna tråd.
Edit: Ändrade titeln. Hade svårt att komma på en titel förut och det blev bara fel. Hoppas denna passar bättre.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Re: Hur ska omröstningarna för rekonstruktion av forumet se ut?
Inte speciellt överaskande!
Rekontruktion av forumet? Jag förstår faktiskt inte vad du menar med det.
Jag förtydligar: Val av ny ledning är t.ex inte rekonstruktion av forumet.
Gör så här:
Steg 1:
Vi röstar först fram den ledning vi vill ha, den gamla eller en ny.
Steg 2:
Den valda ledning bereder sen övriga motioner, ger sitt utlåtande (kommenterar för/emot) och (del)beslut fattas inom organisationen. Berör det även oss övriga medlemmar i större omfattning så tas sen slutgiltigt beslut öppet i forumet genom val. Alltså organisatoriska förändringar överlåter jag med varm hand till ledningen/organisationen.
Vi måste kunna lita på varandra och inte hamna i en situation typ folkomröstningar var och varannan vecka. Det enda det leder till är handlingsförlamning.
Rekontruktion av forumet? Jag förstår faktiskt inte vad du menar med det.
Jag förtydligar: Val av ny ledning är t.ex inte rekonstruktion av forumet.
Gör så här:
Steg 1:
Vi röstar först fram den ledning vi vill ha, den gamla eller en ny.
Steg 2:
Den valda ledning bereder sen övriga motioner, ger sitt utlåtande (kommenterar för/emot) och (del)beslut fattas inom organisationen. Berör det även oss övriga medlemmar i större omfattning så tas sen slutgiltigt beslut öppet i forumet genom val. Alltså organisatoriska förändringar överlåter jag med varm hand till ledningen/organisationen.
Vi måste kunna lita på varandra och inte hamna i en situation typ folkomröstningar var och varannan vecka. Det enda det leder till är handlingsförlamning.
-
Det låter lite som "Polsk Riksdag" (inget illa menat)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Polsk_riksdag
Det måste finnas en väg ut ur det kniviga problemet.
Men vad?
Men vad?
- ZX Spectrum
Är just detta jag är ute efter. Kanske var lite otydlig i titeln på tråden. Hur kan vi lösa problemet utan en massa schafs.Harlekin33 skrev:Det låter lite som "Polsk Riksdag" (inget illa menat)
Men vad?
Min tanke på lösning innefattar nuvarande motioner och omröstningarna kring dom.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Det är väl uppenbart att vi behöver en ny ledning ganska omgående.
Ingen är väl intresserad av att vänta till hösten då nuvarande "ledning" avgår enligt egen utsaga.
Nu vill jag inte peka ut vulfgar på något vis...
Ta en titt på mitt inlägg > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 23#p320923
mvh Rune.K
Ingen är väl intresserad av att vänta till hösten då nuvarande "ledning" avgår enligt egen utsaga.
Ta en titt på mitt inlägg > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 23#p320923
mvh Rune.K
- ZX Spectrum
Tack för förtroendet.Rune.K skrev:Det är väl uppenbart att vi behöver en ny ledning ganska omgående.
mvh Rune.K

Jag tittar på lösningar som kringgår allt tjafs utan går pang på rödbetan så att säga. Vet bara inte hur omröstningarna ska bli demokratiska?
Somliga av motionerna kan inte kombineras med andra, åtminstone inte utan diskussioner och det vet vi ju hur det blir med den saken.

- pata66
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Går bara att lösa på ett sätt .
Flera omröstningar. Låt oss säga att vi har 8st motioner. 1:a röstningen så kan man rösta på alla. Sen går dom 4st som har mest vidare till nästa NYA omröstning. Efter det så går dom med 2 st vidare som har mest röster till den slutliga omröstningen. Då finns det bara 2 st alternativ att välja på och vinnaren får GULD
Flera omröstningar. Låt oss säga att vi har 8st motioner. 1:a röstningen så kan man rösta på alla. Sen går dom 4st som har mest vidare till nästa NYA omröstning. Efter det så går dom med 2 st vidare som har mest röster till den slutliga omröstningen. Då finns det bara 2 st alternativ att välja på och vinnaren får GULD

- ZX Spectrum
Ingen dum idé alls. Mycket bättre än min idé.pata66 skrev:Går bara att lösa på ett sätt .

Någon som har något emot detta förslag?
Sen är frågan, ska vi acceptera fler motioner än dessa? Den 14 maj som var deadline för motioner inför irc-mötet gäller väl inte längre?!?
Detta har jag redan noterat. Det är bl.a det jag menar med att ledningen ska ta hänsyn till i deras bereding som motivation till deras rekommendation.ZX Spectrum skrev:Jag tittar på lösningar som kringgår allt tjafs utan går pang på rödbetan så att säga. Vet bara inte hur omröstningarna ska bli demokratiska?
Somliga av motionerna kan inte kombineras med andra, åtminstone inte utan diskussioner och det vet vi ju hur det blir med den saken.
Re: Hur ska val av ny ledning se ut?
Nej tack, för min del.pata66 skrev:Flera omröstningar. Låt oss säga att vi har 8st motioner. 1:a röstningen så kan man rösta på alla. Sen går dom 4st som har mest vidare till nästa NYA omröstning. Efter det så går dom med 2 st vidare som har mest röster till den slutliga omröstningen. Då finns det bara 2 st alternativ att välja på och vinnaren får GULD
-
Patas förslag låter bra!
Mycket bättre än det jag hittade på nätet i alla fall.
Det förslaget jag hittade på nätet hade delat upp hela forumet i 2 läger..(kallas maktdelning) och inget jag skulle rek. överhuvudtaget.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Maktdelningsprincipen
Mycket bättre än det jag hittade på nätet i alla fall.
Det förslaget jag hittade på nätet hade delat upp hela forumet i 2 läger..(kallas maktdelning) och inget jag skulle rek. överhuvudtaget.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Maktdelningsprincipen
Senast redigerad av 1 Harlekin33, redigerad totalt 20 gånger.
- ZX Spectrum
Vad menar du?Bowmore skrev:Detta har jag redan noterat. Det är bl.a det jag menar med att ledningen ska ta hänsyn till i deras bereding som motivation till deras rekommendation.ZX Spectrum skrev:Jag tittar på lösningar som kringgår allt tjafs utan går pang på rödbetan så att säga. Vet bara inte hur omröstningarna ska bli demokratiska?
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag tror på detta:
1. Utlys ett val NU.
2. Maila DIREKT till alla i gemenskapen med länkar till förslagen.
3. Dom som har presenterar en komplett lösning.
4. Lösningarna presenteras i en låst tråd. Folk kan diskutera ihjäl dom, men inte i trådarna.
5. En vecka efter mailet gått ut genomförs valet som pågår i en vecka.
6. Alternativet som vinner genomförs med början DIREKT efter valet.
7. Genomförandet sker under översikt av en 'övergångsansvarig', t.ex. Mek. Ap. (eller likvärdigt alternativ)
Hur det skall gå till? Kompletta alternativ & alla i en enskild röstning. Lösa motioner som röstas om, det går bara inte...
Men det här blir bara ytterligare en lång debatt om hur det skall lösas...
1. Utlys ett val NU.
2. Maila DIREKT till alla i gemenskapen med länkar till förslagen.
3. Dom som har presenterar en komplett lösning.
4. Lösningarna presenteras i en låst tråd. Folk kan diskutera ihjäl dom, men inte i trådarna.
5. En vecka efter mailet gått ut genomförs valet som pågår i en vecka.
6. Alternativet som vinner genomförs med början DIREKT efter valet.
7. Genomförandet sker under översikt av en 'övergångsansvarig', t.ex. Mek. Ap. (eller likvärdigt alternativ)
Hur det skall gå till? Kompletta alternativ & alla i en enskild röstning. Lösa motioner som röstas om, det går bara inte...
Men det här blir bara ytterligare en lång debatt om hur det skall lösas...

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Jag menar att när två skilda motioner inte samverkar (fungerar ihop) så måste de som har kunskap i det aktuella fallet, t.ex organisatoriska frågor, göra en utvärdering och från det ge sina rekommendationer. Så fungerar det i det "verkliga" livet, t.ex i föreningar.ZX Spectrum skrev:Vad menar du?Bowmore skrev:Detta har jag redan noterat. Det är bl.a det jag menar med att ledningen ska ta hänsyn till i deras bereding som motivation till deras rekommendation.ZX Spectrum skrev:Jag tittar på lösningar som kringgår allt tjafs utan går pang på rödbetan så att säga. Vet bara inte hur omröstningarna ska bli demokratiska?
Vad jag förstår är väl befintliga motioner som det skulle röstats om ikväll redan förbrukade.ZX Spectrum skrev:Tack för förtroendet.Rune.K skrev:Det är väl uppenbart att vi behöver en ny ledning ganska omgående.
mvh Rune.K![]()
Jag tittar på lösningar som kringgår allt tjafs utan går pang på rödbetan så att säga. Vet bara inte hur omröstningarna ska bli demokratiska?
IRC-mötet saboterades av några "småungar" så att det inte gick att genomföra.
Min tanke är att vi ska rösta här i forumet.
Det är lämpligt att börja med en omröstning som frågar om det här LoCot behöver en ny ledning eller inte.
Alternativen ska vara Ja/Nej eller Blank.
Jag kan kan inte själv starta en sådan omröstning, jag har fått tillräckligt med skit från en medlem, för att jag startade en omröstning om ordet Linux skulle finnas med på vår förstasida.
Du ZX Spectrum har pondus och förtroende från flertalet medlemmar att starta en omröstning "Behöver LoCot en ny ledning eller inte".
Och den bör genomföras på max 3 dagar från och med nu.
Nu behövs det lite tempo, tempo är det vi saknat det sista året.
För att sedan eventuellt fortsätta enligt mitt förslag i inlägget > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 23#p320923
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det mest överskådliga är att alla motioner innehåller ett antal delar som kan ställas mot varandra. Helhetslösningar innehåller ofta delar där man inte hnåller med helt och hållet så då blir det mer tjafs och mindre möjlighet att komma till skott. Risken blir dessutom mindra att man fattar beslut som motsäger varandra.
Det är mycket möjligt att det inte är ett helt förslag utan delar från olika som blir den bästa lösningen. Det är fö ganska vanligt att man gör sådana uppdelningar, i vart fall på dom möten jag varit på.
Det är mycket möjligt att det inte är ett helt förslag utan delar från olika som blir den bästa lösningen. Det är fö ganska vanligt att man gör sådana uppdelningar, i vart fall på dom möten jag varit på.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Så irc mötet höll inte lång stund förrän det spårade ur?
Det stora problemet är att folk inte kan komma sams och har aldrig kunnat gjort under hela Ubuntu Sveriges historia tydligen. Hur skall man då kunna utarbeta något?
Bara idag läste jag flera påhopp på mig själv utan att jag ens kunde svara på dem.
Och den som gjorde dem...fick inget för det.
Varför?
Det stora problemet är att folk inte kan komma sams och har aldrig kunnat gjort under hela Ubuntu Sveriges historia tydligen. Hur skall man då kunna utarbeta något?
Bara idag läste jag flera påhopp på mig själv utan att jag ens kunde svara på dem.
Och den som gjorde dem...fick inget för det.
Varför?
Senast redigerad av 2 Xcore, redigerad totalt 20 gång.
- ZX Spectrum
Vi måste helt enkelt strukturera upp det så det blir minimalt med diskussioner. Alla förslag är välkomna.Hatten skrev:Så irc mötet höll inte lång stund förrän det spårade ur?
- ZX Spectrum
Intressant.Bowmore skrev: Jag menar att när två skilda motioner inte samverkar (fungerar ihop) så måste de som har kunskap i det aktuella fallet, t.ex organisatoriska frågor, göra en utvärdering och från det ge sina rekommendationer. Så fungerar det i det "verkliga" livet, t.ex i föreningar.
Mitt förslag är att du ZX Spectrum och vulfgar startar en omröstning.
Omröstningen ska fråga "Behöver ubuntu-se.org en ny ledning?"
Det bör vara endast vara 3 alternativ man kan rösta på, Ja/Nej eller Blank.
I mitt tycke bör omröstningen vara max 3 dagar.
Vad jag jag är ute efter är att få ett slut på "de oändliga diskussionerna" de bara skadar det här LoCot, eller hur?
Omröstningen ska fråga "Behöver ubuntu-se.org en ny ledning?"
Det bör vara endast vara 3 alternativ man kan rösta på, Ja/Nej eller Blank.
I mitt tycke bör omröstningen vara max 3 dagar.
Vad jag jag är ute efter är att få ett slut på "de oändliga diskussionerna" de bara skadar det här LoCot, eller hur?