Hur installera ren dektop-miljö? (f.d. Installera Openbox)
Hej!
Jag hade tänkt börja köra openbox nu på heltid efter ha testat det ett tag brevid gnome.
Jag vill ha ett så rent OS som möjligt så att jag vet vad som finns på datorn.
och jag tänkte då ta och blåsa hddn och göra en nyinstallation av ubuntu.
Till frågan:
Ska jag installera servervarianten för att slippa allt annat som följer med när man installerar vanliga ubuntu och sen installera openbox + filhanterare mediaspelare osv... (Blir det kårngligt??)
Eller ska jag installera vanliga ubuntu 9 och sen installera openbox och ha massa program som jag antagligen inte kommer använda?
Hälsningar
SG
edit:
Jag funderade lite och de kanske skulle va bra att ha gnome ifallatt men går de installera gnome utan massa extra program bara det nödvändigaste?
Jag hade tänkt börja köra openbox nu på heltid efter ha testat det ett tag brevid gnome.
Jag vill ha ett så rent OS som möjligt så att jag vet vad som finns på datorn.
och jag tänkte då ta och blåsa hddn och göra en nyinstallation av ubuntu.
Till frågan:
Ska jag installera servervarianten för att slippa allt annat som följer med när man installerar vanliga ubuntu och sen installera openbox + filhanterare mediaspelare osv... (Blir det kårngligt??)
Eller ska jag installera vanliga ubuntu 9 och sen installera openbox och ha massa program som jag antagligen inte kommer använda?
Hälsningar
SG
edit:
Jag funderade lite och de kanske skulle va bra att ha gnome ifallatt men går de installera gnome utan massa extra program bara det nödvändigaste?
Senast redigerad av 3 SwedGhost, redigerad totalt 22 gång.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Installera Openbox...
Jag har i några installationer gjort så här och det har givit snabbhet och grunden som behövs.
Installera med Ubuntu mini CD (netinstall), det tar lite längre tid än med liveCDn eftersom internet fipplet segar.
Välj inget eller bara grundsystemet..........hmmmmm...jag minns inte riktigt vad det står på Ubuntu 9.04 cdn.
När du sedan startar Ubuntu kommer du till promten , så som i terminalen.
Då skriver du det magiska.............
sudo apt-get install lxde
Då kommer den lätta och snabba LXDE miljön installeras som innehåller det mesta av vad
Openbox ändå behöver.
Där ifrån antar ajg att du vet hur du får till Openbox.
Vill du sedan ha enstaka Gnomefunktioner tex gnome-panel så tar du hjälp av Synaptic.
Javisst ja
sudo apt-get install synaptic
Installera med Ubuntu mini CD (netinstall), det tar lite längre tid än med liveCDn eftersom internet fipplet segar.
Välj inget eller bara grundsystemet..........hmmmmm...jag minns inte riktigt vad det står på Ubuntu 9.04 cdn.
När du sedan startar Ubuntu kommer du till promten , så som i terminalen.
Då skriver du det magiska.............
sudo apt-get install lxde
Då kommer den lätta och snabba LXDE miljön installeras som innehåller det mesta av vad
Openbox ändå behöver.
Där ifrån antar ajg att du vet hur du får till Openbox.
Vill du sedan ha enstaka Gnomefunktioner tex gnome-panel så tar du hjälp av Synaptic.
Javisst ja
sudo apt-get install synaptic

Senast redigerad av 1 Hans Linde, redigerad totalt 20 gånger.
- janne-5011
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
du kan ju också kolla in detta innan du bestämmer dig.
http://crunchbanglinux.org/
"CrunchBang Linux is an Ubuntu based distribution featuring the lightweight Openbox window manager and GTK+ applications. The distribution is developed from a minimal Ubuntu install and has been designed to offer a good balance of speed and functionality"
"CrunchBang Linux is an Ubuntu based distribution featuring the lightweight Openbox window manager and GTK+ applications. The distribution is developed from a minimal Ubuntu install and has been designed to offer a good balance of speed and functionality"
Debian är den klippa varpå 5011 vilar
-
janne-5011 skrev:du kan ju också kolla in detta innan du bestämmer dig.
Jag håller med janne-5011.
#! är snyggt och väl gjort. En av mina favoriter..............men du får drassssss med Xfcge.........oj då xfce heter det ju

Tack tack för de snabba svaren 
Tyvärr så surfade jag runt för mycket på ubuntu-se.org så jag hittade de hära
Så på huvuddatorn så får det bli gnome tillsvidare men jag har ju en skitdator/exprimentdator som man kan körat på så tack ändå
edit:
Fast ni kanske tycker att jag ska byta till openbox ändå... Det skulle ju vara ett bra projekt som jag kunde lära mig mycket på
Kan ju fråga igen, finns det något sätt att installera en "ren" gnome på??

Tyvärr så surfade jag runt för mycket på ubuntu-se.org så jag hittade de hära
Så på huvuddatorn så får det bli gnome tillsvidare men jag har ju en skitdator/exprimentdator som man kan körat på så tack ändå

edit:
Fast ni kanske tycker att jag ska byta till openbox ändå... Det skulle ju vara ett bra projekt som jag kunde lära mig mycket på

Kan ju fråga igen, finns det något sätt att installera en "ren" gnome på??
-
Re: [(kanske) LÖST] Installera Openbox...
Det här stället är till för att fråga så det är klart att du är välkommen den flera frågor.
Du kan installera hela "desktop"-miljöer.
Sök i Synaptic på "desktop" och du kommer att finna kde, xfce, gnome och någgra variander av dessa.
Vid inlogging kan du sedan välja vilken Session (dvs skrivbordsmijö) du har lust att använda för stunden.
Om du söker på forumet finner du flera Howtoś på Openbox.
Några av medlemarna är mycket duktig på Openbox.
lycka till
EDIT:
men ta backup......alla kombinationer funkar inte jätte bra
Du kan installera hela "desktop"-miljöer.
Sök i Synaptic på "desktop" och du kommer att finna kde, xfce, gnome och någgra variander av dessa.
Vid inlogging kan du sedan välja vilken Session (dvs skrivbordsmijö) du har lust att använda för stunden.
Om du söker på forumet finner du flera Howtoś på Openbox.
Några av medlemarna är mycket duktig på Openbox.
lycka till

EDIT:
men ta backup......alla kombinationer funkar inte jätte bra

Vad menar du med "hela desktop-miljöer"?
Menar du hela med program eller utan program??
Eller jag kanske har fattat helt fel och man kanske inte får några program när man installerar gnome
Eller jag kanske har fattat helt fel och man kanske inte får några program när man installerar gnome

-
SwedGhost skrev:Vad menar du med "hela desktop-miljöer"?
Jo det är fördelen/nacktdelen att välja tex xubuntu-desktop. Du kommer att installera alla skruvar och program som hör till den versionen.
Vad du ska välja för att få "rätt" mängd av Gnome/Ubuntu-miljön............det kan jag inte svara på.

Men det är ju så roligt att installera om ......så det gör inte så mycket om det inte blir "helt" rätt de första gångerna.

Okej de va synd men någon annan kanske vet??
edit:
Ändrade ämnet
edit:
Ändrade ämnet
-
Re: Hur installera ren dektop-miljö? (f.d. Installera Openbox)
Meta-paket, exempel Xubuntu
*
xfce4 installerar fönsterhanteraren xfwm4, xfces paneler, och några hjälpprogram
*
xubuntu-desktop installerar ovanstående, plus ubuntus updateringshanterare och liknande, och alla applikationsprogram som abiword, firefox, etc.
Både xfce4 och xubuntu-desktop är meta-paket, dvs de innehåller inget, men har beroenden med andra paket. En drös med paket installeras med meta-paketet. Man kan kolla beroenden i t.ex Synaptic.
Jag tycker det borde vara lite samma sak med ubuntu och gnome och med lxde: ett litet meta-paket för det nödvändigaste och ett stort meta-paket för distro-defaulten. Men jag hittar ingen tydlig sån struktur för dem.
Vänta
Google har ett par förslag för att göra en minimal ubuntu-installation
* http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1155961
* http://disambiguation.wordpress.com/200 ... he-basics/
(ej testat)
*

*

Både xfce4 och xubuntu-desktop är meta-paket, dvs de innehåller inget, men har beroenden med andra paket. En drös med paket installeras med meta-paketet. Man kan kolla beroenden i t.ex Synaptic.
Jag tycker det borde vara lite samma sak med ubuntu och gnome och med lxde: ett litet meta-paket för det nödvändigaste och ett stort meta-paket för distro-defaulten. Men jag hittar ingen tydlig sån struktur för dem.
Vänta
Google har ett par förslag för att göra en minimal ubuntu-installation
* http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1155961
* http://disambiguation.wordpress.com/200 ... he-basics/
(ej testat)
Jag tryckte mig vidare från en länk som fanns på en av sidorna och hittade denna: http://wiki.dennyhalim.com/ubuntu-minimal-desktop
Där fanns det på ett ställe
Där fanns det på ett ställe
Är det något att testa??gnome-core
Vad är det för funktioner i Gnome du gillar?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Jag gillar:
Hur det ser ut (fönsterramer mm)
Delar av hur man ställer in inställningar (de grafiska då).
En del av gnomesprogram.
Efter att funderat på vad jag gillar så känns det bättre och bättre att gå över till tex openbox.
Ett par frågor om openbox:
1. Kan man installera gnomeprogram i openbox?
2. Kan man ha en liknande kontrollpanel fast man betämmer själv vad som ska finnas där och vart det ska ligga?
3. Kan man ta bort högerklicks menyn och ha meny som i gnome?
4. Vad har man för systemuppdaterare? (behöver man det?)
5. Kan man få gnomes fönsterramar och effekter?
Hur det ser ut (fönsterramer mm)
Delar av hur man ställer in inställningar (de grafiska då).
En del av gnomesprogram.
Efter att funderat på vad jag gillar så känns det bättre och bättre att gå över till tex openbox.

2. Kan man ha en liknande kontrollpanel fast man betämmer själv vad som ska finnas där och vart det ska ligga?
-
Hej igen
Ursäkta att jag hopar in.
För mig som gjort liknade lösningar..........ja.....du kommer inte undan att ha hela Ubuntu och evetuellt "screenlets" för att få lite "kul".
Därefter blir det Openbox på det.
Som du beskriver är också Xfce ett alternativ och då finns inte bättre att tala med än webaake.
Ursäkta att jag hopar in.
För mig som gjort liknade lösningar..........ja.....du kommer inte undan att ha hela Ubuntu och evetuellt "screenlets" för att få lite "kul".
Därefter blir det Openbox på det.
Som du beskriver är också Xfce ett alternativ och då finns inte bättre att tala med än webaake.

Xfce finns inte i CrunchBang Linux?Hans Linde skrev:janne-5011 skrev:du kan ju också kolla in detta innan du bestämmer dig.
#! är snyggt och väl gjort. En av mina favoriter..............men du får drassssss med Xfcge.........oj då xfce heter det ju

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Jag så läste det något stannsHund skrev:Xfce finns inte i CrunchBang Linux?Hans Linde skrev:janne-5011 skrev:du kan ju också kolla in detta innan du bestämmer dig.

Måste varit 1a ggn jag läste fel.

heheHans Linde skrev:Jag så läste det något stannsHund skrev:Xfce finns inte i CrunchBang Linux?Hans Linde skrev:janne-5011 skrev:du kan ju också kolla in detta innan du bestämmer dig.
#! är snyggt och väl gjort. En av mina favoriter..............men du får drassssss med Xfcge.........oj då xfce heter det ju![]()
Måste varit 1a ggn jag läste fel.

Skulle ni kunna svara på frågorna jag skrev tidigare i tråden??
1. Openbox är en fönsterhanterare precis som Metacity (Den som används som standard i Ubuntu)SwedGhost skrev:Skulle ni kunna svara på frågorna jag skrev tidigare i tråden??
2. Osäker på vad du menar med kontrollpanel?
3. När du högerklickar på skrivbordet? Det är helt upp till filhanteraren eftersom det är den som hanterar/inte hanterar skrivbordet.

4. Samma som innan, du byter bara fönsterhanterare.
5. Nej, du byter som sagt fönsterhanterare.
-
Varför vill du det?3. Kan man ta bort högerklicks menyn och ha meny som i gnome?
Varför vill du ha Openbox?
Hur skulle du vilja att ditt skrivbord såg ut och vad vill du uppnå med förändringarna du frågar om?
Dina frågor är "lite vilse" och det är därför vi är här för att hjälpa.

Men troligen försöker du "uträtta tre saker med en fråga" och då blir vårt svar därefter.

Openbox är snabbt och kul.
Gnome är roliga effekter och kul.
Det går att kombinera om man vet var man kan kompomissa.