Mina funderingar

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Mina funderingar

Inlägg av vulfgar »

Jag har fått frågan av en medlem om var jag står och mina åsikter. Jag har iofs luftat dom i några trådar, men om en person har missat det så kan säkert flera andra också ha gjort det. Inte så konstigt kanske, det har ju blivit ett helt garnnystan av trådar vid det här laget. ;) Här är en liten sammanställning på hur jag funderar i alla fall. När det gäller idéer om vad som jag tycker ska göras så är i stort sett rubbet "stulet" från andra förslag - lite här och lite där - jag tänker inte ta fram och länka, det skulle säkert ta mej nån vecka att hitta alla ursprungsförslag. En liten sammanfattning alltså:

En kritik som ofta framförs är att allt diskuteras i all oändlighet, att det ska röstas om allt och att det blir mycket tjafs. Jag kan förstå dom som tycker att det blir irriterande och dessutom att allt sker för långsamt. Å andra sidan så måste ju medlemmar få ha inflytande, som tidigare nämnts så funkar det inte med toppstyrning. När det gäller att genomföra vissa idéer så har det kanske fått gå lite för långt i diskussioner innan vi försökt komma till skott och där kanske vi som är kontaktpersoner skulle ta för oss lite mer beslutsrätt. Svårigheten är att hålla rätt nivå, inte domdera för mycket och inte vara för mesig. Kanske att vi borde bestämma mer att "nu har frågan diskuterats tillräckligt ingående, nu sätter vi punkt". jag menar alltså inte direkt någon större befogenhet i en viss bestämd fråga, utan mer att försöka se till att avrunda så att vi kommer till skott och kan fatt dom beslut och genomföra dom projekt som vi (dvs LoCot) vill genomföra. En sak när det gäller diskussioner, det är fullständigt meningslöst att diskutera med någon som tycker exakt likadant som man själv. Det är ju det som skiljer som kan ge nya idéer och impulser och som till slut leder framåt.

Det är flera som har dragit tillbaka förslag och det har inkommit tveksamhet om det är någon vits med IRC-mötet. En väldigt bra sak har i alla fall framkommit med mötet oavsett vad som kommer fram under själva mötet och det är alla förslag till organisationsförändringar som framkommit, kreativiteten har flödat. Många har lagt ner ett jättestort jobb (jag vill inte rabbla namn, för då glömmer jag säkert någon) och det ska ni ha en eloge för. Jag är imponerad av det arbete och engagemang som visats även om jag inte alltid har instämt i själva förslagen.

Jag har sett något förslag med en teamleader, en teamcontact och en teamsupport och jag tycker fortfarande att det verkar vara en utmärkt idé. Lite olika uppdrag, men dessa kan täcka upp för varandra vid behov. Om man har en mandattid på ett år (med möjlighet till omval) fördelat över året, tex september/januari/maj så blir det dessutom ett bra överlapp.
TL har koll på hela verksamheten, stöttar projekt och arbetsgrupper och är den som får ta avgörandet om det finns olika meningar.
TC sköter kontakten med ubuntu och kanske har lite koll även på kontakter utåt.
TS har hand om och håller koll på supporten så att den funkar smidigt. Om tex faddersystemet ska finnas kvar så ingår givetvis detta i TS ansvarsområde. Jag tror det var Bossieman som hade en briljant idé om att plocka några som är särskilt flitiga i supporten och ge dom en särskild titel, tex supportguru och ge dessa viss modertorsbehörighet i supportavdelnigen. Jag tror det kan vara uppmuntrande och framför allt så kan en extra titel visa alla nytillkomna att det är en person som är erkänt kunnig.
Alla tre ska kunna ställa upp för att medla vid ev konflikter mellan eller inom dom olika arbetsgrupperna.

Vi behöver ett antal arbetsgrupper. Det finns ju faktiskt några redan, tex forumsadministrationen. Dessa grupper bör vara självstyrande i möjligaste mån och själva utse ledare om en sådan behövs - det är upp till gruppen. Jag tror inte på att formalisera detta för mycket. Vissa grupper kanske behöver vara fasta under överskådlig tid, medan andra kanske skapas kring ett tillfälligt projekt och upplöses när projektet är klart. I möjligaste mån bör alla som är intresserade kunna ingå i önskad grupp, men vissa grupper, som tex moderatorer, admins osv bör plockas på sina meriter.

Detta är inte någon motion, det finns tillräckligt många redan och alla mina funderingar finns ju redan i något/några av dom befintliga. Fö så är jag för egen del helt öppen för nya argument och jag gillar att kompromissa för att få en så bred lösning som möjligt.

Om jag måste välja en enda av nuvarande motioner så är det ycc.s som ligger närmast.

Jag vet fö inte om jag själv är speciellt lämplig för att sitta som kontaktperson/teamleader. Det kanske behövs någon som är mer drivande. Jag är en person som försöker se saker från olika håll och vrida och vända på argument. Oavsett så tänker jag i alla fall inte bara rymma min väg pga att det hettar till. :) Om däremot det skulle dyka upp någon kandidat som har LoCots förtroende som vill ta över, så kommer jag inte att tveka ett ögonblick, utan lämna över direkt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)

Återgå till "Ubuntu Sverige"