Varför laddar ej flashfilmen på en speciell sida?[LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
virus91
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Varför laddar ej flashfilmen på en speciell sida?[LÖST]

Inlägg av virus91 »

Har under dagen försökt kollat på flashfilmer ifrån min favorit internet sida, http://www.gametrailers.com, det är endast denna sidan som jag har problem med (i alla fall än så länge). Har testat med att av installera och installera om "flashplugin-nonfree" och "flashplugin-installer", jag får upp flashmenyn för spelfilmerna... men filmerna vägrar att ladda. När jag är ute på youtube och kollar filmer så laddar de. Är ju ganska tråkigt att inte kunna använda sin favorit internet sida pga att inte kunna kolla materialet. Däremot så laddar den reklamen som är ibland innan filmerna. Kör trådlöst kan jag ju ta och säga, inte för att jag tycker det borde vara några problem (funkade bra innan, när jag körde windows). Testade nyss också med att köra med nätverkskabeln. Då laddar spelfilmerna.

Efter att ha kört:

Kod: Markera allt

sudo lshw -sanitize -c network
i terminalen fick jag fram
*-network
description: Wireless interface
product: AR928X Wireless Network Adapter (PCI-Express)
vendor: Atheros Communications Inc.
physical id: 0
bus info: pci@0000:02:00.0
logical name: wmaster0
version: 01
serial: [REMOVED]
width: 64 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm msi pciexpress msix bus_master cap_list logical ethernet physical wireless
configuration: broadcast=yes driver=ath9k ip=[REMOVED] latency=0 module=ath9k multicast=yes wireless=IEEE 802.11bgn

*-network
description: Ethernet interface
product: RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller
vendor: Realtek Semiconductor Co., Ltd.
physical id: 0
bus info: pci@0000:03:00.0
logical name: eth0
version: 02
serial: [REMOVED]
size: 10MB/s
capacity: 1GB/s
width: 64 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm msi pciexpress msix vpd bus_master cap_list ethernet physical tp mii 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd 1000bt 1000bt-fd autonegotiation
configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=r8169 driverversion=2.3LK-NAPI duplex=half latency=0 link=no module=r8169 multicast=yes port=MII speed=10MB/s
Blev väldigt långt. Men nu har ni specifikationerna på mitt trådlösa kort och för det trådbundna nätverkkoret.
Senast redigerad av 1 virus91, redigerad totalt 26 gånger.
Användarvisningsbild
khelben1979

Re: Varför laddar ej flashfilmen på en speciell sida?

Inlägg av khelben1979 »

Jag vet inte heller vad det kan vara för fel, men du kanske kan få nytta av WifiDocs/WirelessCardsSupported: https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... sSupported i det här sammanhanget om det nu är p.g.a. ditt trådlösa nätverk.

Annars så är det nog mer troligt att Linux versionen av flash har begränsningar som gör att det fungerar sämre under Linux. Vissa versioner av flash har fungerat sämre och andra bättre.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Det kan vara så att du har gnash i gång i stället för flashplugin. Youtube och några andra siter funkar med gnash, men många gör det inte. Jag vet dock inte riktigt hur du skall kolla det... Avinstallera gnash, kanske?

/Micke
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Det ser ut som om du kör 64-bitars och då kan du prova att få flash att funka fullt ut med:

wget http://queleimporta.com/downloads/flash10_x64_en.sh && sudo chmod +x flash10_x64_en.sh && sudo sh ./flash10_x64_en.sh
För mig löste det alla problem... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

khelben1979 skrev:Jag vet inte heller vad det kan vara för fel, men du kanske kan få nytta av WifiDocs/WirelessCardsSupported: https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... sSupported i det här sammanhanget om det nu är p.g.a. ditt trådlösa nätverk.

Annars så är det nog mer troligt att Linux versionen av flash har begränsningar som gör att det fungerar sämre under Linux. Vissa versioner av flash har fungerat sämre och andra bättre.
Hmm, den dära länken säger mig inte mycket.
micke_nordin skrev:Det kan vara så att du har gnash i gång i stället för flashplugin. Youtube och några andra siter funkar med gnash, men många gör det inte. Jag vet dock inte riktigt hur du skall kolla det... Avinstallera gnash, kanske?

/Micke
Gnash har jag aldrig installerat, det vet jag...
Osprey skrev:Det ser ut som om du kör 64-bitars och då kan du prova att få flash att funka fullt ut med:

wget http://queleimporta.com/downloads/flash10_x64_en.sh && sudo chmod +x flash10_x64_en.sh && sudo sh ./flash10_x64_en.sh
Kör jag 64 bits versionen eftersom det står "width: 64 bits", när jag stoppar i installationsskivan jag använde när jag installerade så står det att "Ubuntu 9.04 i386", det ska väl vara 32 bits versionen utav ubuntu så vitt jag har försått

Men jag ska testa med att installera 64 bits versionen utav flash, får hoppas på att det funkar med hjälp utav det :D
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

virus91 skrev:
Osprey skrev:Det ser ut som om du kör 64-bitars och då kan du prova att få flash att funka fullt ut med:

Kör jag 64 bits versionen eftersom det står "width: 64 bits", när jag stoppar i installationsskivan jag använde när jag installerade så står det att "Ubuntu 9.04 i386", det ska väl vara 32 bits versionen utav ubuntu så vitt jag har försått
Nope, ifall det var i386 du installerade så är det bara 32-bits versionen. Att "width=64 bits" för det trådlösa kortet har egentligen inget med det hela att gör, det var bara en chansning från min sida för att det kanske kunde ha varit det pga att det kortet uppenberligen har den vidden iaf.

Antagligen får du bara någon utskrift om "Fel arkitektur" om du försöker installera 64-bitars versionen då...
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Du kan istället prova att köra det här scriptet isåfall:

#!/bin/bash
# Script  created by
# Romeo-Adrian Cioaba romeo.cioaba@spotonearth.com
# Super minor updates by jason.melton[at]gmail[dot]com
# Updates by Alejandro Cuervo 3[at]cuervo[dot]net
# Released under GPL

echo "Closing Firefox"
sudo killall -9 firefox

echo "Downloading and instaling Getlibs for required libraries"
wget http://www.boundlesssupremacy.com/Cappy/getlibs/getlibs-all.deb
sudo dpkg -i getlibs-all.deb

echo "Removing previous installs of flash:"
sudo apt-get remove -y --purge flashplugin-nonfree gnash gnash-common mozilla-plugin-gnash swfdec-mozilla libflashsupport nspluginwrapper
sudo rm -f /usr/lib/mozilla/plugins/*flash*
sudo rm -f ~/.mozilla/plugins/*flash*
sudo rm -f /usr/lib/firefox/plugins/*flash*
sudo rm -f /usr/lib/firefox-addons/plugins/*flash*
sudo rm -rfd /usr/lib/nspluginwrapper

echo "Installing ia32-libs and nspluginwrapper"
sudo apt-get install ia32-libs nspluginwrapper

echo "Getting libs"
sudo getlibs -p libcurl3
sudo getlibs -p libnss3-1d
sudo getlibs -p libnspr4-0d

echo "Installing Flash Player 10"
cd ~
wget http://fpdownload.macromedia.com/get/flashplayer/current/install_flash_player_10_linux.tar.gz
tar zxvf install_flash_player_10_linux.tar.gz
sudo cp install_flash_player_10_linux/libflashplayer.so /usr/lib/mozilla/plugins/
rm -rf ~/install_flash_player_10_linux/
sudo nspluginwrapper -i /usr/lib/mozilla/plugins/libflashplayer.so

echo "Linking the libraries so that firefox can see them."
sudo ln -sf /usr/lib/nspluginwrapper/plugins/npwrapper.libflashplayer.so /usr/lib/mozilla/plugins/
sudo ln -sf /usr/lib/nspluginwrapper/plugins/npwrapper.libflashplayer.so /usr/lib/firefox-addons/plugins/

echo "Done :-)"
Jag hade det liggande i samlingarna på disken och jag tror att det är för 32-bitars. En av de viktigaste sakerna med flash är att man inte har flera olika versioner av det installerade samtidigt (typ fash & gnash) och det tar det här scriptet hand om... :)
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

Osprey skrev: Nope, ifall det var i386 du installerade så är det bara 32-bits versionen. Att "width=64 bits" för det trådlösa kortet har egentligen inget med det hela att gör, det var bara en chansning från min sida för att det kanske kunde ha varit det pga att det kortet uppenberligen har den vidden iaf.

Antagligen får du bara någon utskrift om "Fel arkitektur" om du försöker installera 64-bitars versionen då...
Hmm, det funkade att installera skriptet... står så hära när jag kört koden du skrev
Closing Firefox
Removing previous installs of flash:
E: Kunde inte erhålla låset /var/lib/dpkg/lock - open (11 Resursen tillfälligt otillgänglig)
E: Kunde inte låsa administrationskatalogen (/var/lib/dpkg/). Använder en annan process den?
Installing Flash Player 10 64 Bit
--2009-05-17 11:16:12-- http://download.macromedia.com/pub/labs ... .so.tar.gz
Slår upp download.macromedia.com... 88.221.39.191
Ansluter till download.macromedia.com|88.221.39.191|:80... ansluten.
HTTP-begäran skickad, väntar på svar... 200 OK
Längd: 3729613 (3,6M) [application/x-gzip]
Sparar till "libflashplayer-10.0.22.87.linux-x86_64.so.tar.gz".

100%[======================================>] 3 729 613 1,30M/s på 2,7s

2009-05-17 11:16:15 (1,30 MB/s) - "libflashplayer-10.0.22.87.linux-x86_64.so.tar.gz" sparad [3729613/3729613]

libflashplayer.so
Linking libraries
cleaning up
Done :-)
You may re-start Firefox now and enjoy native 64 bit Flash!
Men det nya skriptet du skickade... ska jag skapa det i ngn fil med gedit, klistra in det i gedit och spara filen som ex, "fleraflashversioner.sh"

EDIT: Nu ser jag inte flash alls länge, verkar gälla för alla sidor :'( Youtube funkar inte ens nu
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Kör skriptet igen, du verkar ha någon annan installation i gång, t.ex. synaptic eller apt. Se till att ha allt sånt stängt när du kör skriptet.

/Micke
slaptap
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av slaptap »

Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

micke_nordin skrev:Kör skriptet igen, du verkar ha någon annan installation i gång, t.ex. synaptic eller apt. Se till att ha allt sånt stängt när du kör skriptet.

/Micke
Vilket skript var det jag skulle köra? 64 bits igen eller? Ser flash saker nu igen när jag installerade om flash, 32 bitars versionen

//Patrik
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Vad ni krånglar till det. :P För att installera native Flash á la 64-bit: http://lathund.wordpress.com/2009/04/10 ... av-ubuntu/

Sedan kan det vara så enkelt att det är sidan som strular? Fungerar flash på övriga sidor lär den ju även fungera på denna sidan med.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Hund skrev: Sedan kan det vara så enkelt att det är sidan som strular? Fungerar flash på övriga sidor lär den ju även fungera på denna sidan med.
Sidan funkar för mig, med 32 bits flash.

/Micke
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

alltså, jag vet att det blir krångligt.. saken är den att jag så vitt jag vet har installerat 32 bits version utav ubuntu 9.04, som sagt när jag stoppar in skivan så står det att det är i386, jag har nu så vitt jag vet "adobe-flashplugin, flashplugin-nonfree och flashplugin-installer" ifrån synaptic installerat.. körde skriptet som Osprey sa, (det med wget). Funkade inte, laddar ungefär 30 sek till 1 min på HD filmerna trådlöst

EDIT:
micke_nordin skrev:
Hund skrev: Sedan kan det vara så enkelt att det är sidan som strular? Fungerar flash på övriga sidor lär den ju även fungera på denna sidan med.
Sidan funkar för mig, med 32 bits flash.

/Micke
Funderar på om det är något fel för mig på webläsaren... Ska testa med att installera opera snart också
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

Som sagt, det FUNKAR när jag kör med kabel på sidan men inte med trådlöst, så jag tror inte det är något fel med sidan heller: Funkade inte med att köra med opera trådlöst heller. Kan inte ladda hela filmerna. Micke, kör du med trådlöst nätverkskort?
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

virus91 skrev:Som sagt, det FUNKAR när jag kör med kabel på sidan men inte med trådlöst, så jag tror inte det är något fel med sidan heller: Funkade inte med att köra med opera trådlöst heller. Kan inte ladda hela filmerna. Micke, kör du med trådlöst nätverkskort?
Jättekonstigt! Jag kör trådlöst.

/Micke
Användarvisningsbild
virus91

Inlägg av virus91 »

micke_nordin skrev: Jättekonstigt! Jag kör trådlöst.

/Micke

Okej, gör jag också i vanliga fall... men får köra trådat nu, ska testa att köra trådlöst på andra spelsidor någon annan dag, förresten, kan det bero på att drivrutinen för ubuntu inte har stöd för wirless draft n tekniken, tänkte om det gör sådan stor skyllnad...
Ska googla och kolla om jag hittar något speciellt fel för drivrutinen när det gäller mitt trådlösa nätverks kort för ubuntu.

Tack för alla svar hittills, vore ju skönt om någon kunde tänka sig veta vad felet är, men kan ju fortfarande köra med tråd för det
Användarvisningsbild
virus91

Re: Varför laddar ej flashfilmen på en speciell sida?[LÖST]

Inlägg av virus91 »

Jag gör så att jag ska ta och installera Vista till helgen eftersom mitt spelberoende sätter lite stopp. Men jag ska ta och börja köra dual-boot istället och kommer använda ubuntu mera än windows i fortsättningen, men ska man lana med kompisar kan man få det svårt att få igång vissa spel (CS 1.6).
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Varför laddar ej flashfilmen på en speciell sida?[LÖST]

Inlägg av Hund »

virus91 skrev:Jag gör så att jag ska ta och installera Vista till helgen eftersom mitt spelberoende sätter lite stopp. Men jag ska ta och börja köra dual-boot istället och kommer använda ubuntu mera än windows i fortsättningen, men ska man lana med kompisar kan man få det svårt att få igång vissa spel (CS 1.6).
CS 1.6 fungerar till 100% med Wine, enklast är att installera Steam via PlayOnLinux. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"