Nyligen så nergraderade jag till 8.04 efter att grafikkortets drivrutiner kraschade 9.04. Efter det har jag bränt en installationsskiva för 9.04 åt en bekant och det har uppdateringsfunktionen fått nys om och vill att jag ska stoppa in den. Den säger att uppdateringar finns att hämta, men när jag klickar på meddelandet kommer det upp en begäran om att jag ska sätta in den installationsskivan.
Om jag skulle göra det och sen klicka... Skulle då 9.04 installeras på min dator? Ska jag stänga av funktionen Automatiska Uppdateringar? Jag menar, är det så att dom nya uppdateringar som kommer ändå inte är aktuella för min utgåva? I vart fall skulle jag gärna vilja ha bort den där begäran om att sätta in installationsskivan.
Automatiska uppdateringar
- Svento
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Automatiska uppdateringar
Senast redigerad av 1 Svento, redigerad totalt 16 gånger.
- perab
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Automatiska uppdateringar
Hej, Svento!
Det verkar som att du har invalt installations-CD som programkälla (software source) tillsammans med online-förråden (repositories). Du kan gå in under System > Programvarukällor (software sources) (ditt lösenord krävs), och utvälja flik "Tredje parts-program" (Third-Party Software). Avbocka alternativet "Cdrom med Ubuntu..." längst upp.
Kontrollera även att det står "Hardy" i de övriga källorna. Om det står "Intrepid" eller "Jaunty", ändra detta - klicka på "Redigera"-knappen (edit) och korrigera i fältet "Distribution".
Då jag själv använder engelsk version, är jag osäker på de svenska termerna. Därför har jag lagt in de engelska inom parentes.
Hälsningar, Per
Det verkar som att du har invalt installations-CD som programkälla (software source) tillsammans med online-förråden (repositories). Du kan gå in under System > Programvarukällor (software sources) (ditt lösenord krävs), och utvälja flik "Tredje parts-program" (Third-Party Software). Avbocka alternativet "Cdrom med Ubuntu..." längst upp.
Kontrollera även att det står "Hardy" i de övriga källorna. Om det står "Intrepid" eller "Jaunty", ändra detta - klicka på "Redigera"-knappen (edit) och korrigera i fältet "Distribution".
Då jag själv använder engelsk version, är jag osäker på de svenska termerna. Därför har jag lagt in de engelska inom parentes.
Hälsningar, Per
Det enda säkra sättet att aldrig misslyckas - det är att inte göra någonting alls!