Jag försöker installera Photoshop och har förstått att jag måste använda mig av programmet Virtual Box.
Jag har installerat det men hittar det inte nånstans i program menyn.
Är detta ett "osynligt" program?
Har försökt installera Photoshop efter insallationen av Virtual Box men det funkar inte.
Hur använder man Virtual box?
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Hur använder man Virtual box?
Virtualbox är ett program som gör att du kan köra andra operativsystem i ett annat.
I ditt fall tror jag att du har en photoshop för windows. Du behöver börja med att installera windows först.
Du behöver lägga in dig i en speciell grupp. Logga ut och logga in igen. Kolla lite på felmeddelanden så hittar du namnet på gruppen.
Under kde hamnar virtualbox under system menyn. Så det borde hamna på liknande ställe i menyerna under gnome.
Hoppas att detta ger dig en liten vink om hur du ska fortsätta.
I ditt fall tror jag att du har en photoshop för windows. Du behöver börja med att installera windows först.
Du behöver lägga in dig i en speciell grupp. Logga ut och logga in igen. Kolla lite på felmeddelanden så hittar du namnet på gruppen.
Under kde hamnar virtualbox under system menyn. Så det borde hamna på liknande ställe i menyerna under gnome.
Hoppas att detta ger dig en liten vink om hur du ska fortsätta.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Tack för ditt snabba svar!
Så om jag förstår dig rätt så finns det ingen annan möjlighet än att installera windows fullt ut (fast inom detta virtual box) för att kunna installera och använda Photoshop (och andra windowsbaserade program)?
Detta känns lite fel att göra eftersom jag försöker lämna windows-plattformen.
Det finns alltså ingen annan utväg till att få windows program att fungera än att installera windows?
Så om jag förstår dig rätt så finns det ingen annan möjlighet än att installera windows fullt ut (fast inom detta virtual box) för att kunna installera och använda Photoshop (och andra windowsbaserade program)?
Detta känns lite fel att göra eftersom jag försöker lämna windows-plattformen.
Det finns alltså ingen annan utväg till att få windows program att fungera än att installera windows?
off topic: jag har hört att vissa photoshop versioner går att köra i wine, http://appdb.winehq.org/
wine gör så att du kan köra windows program i ditt linux skrivbord.
wine gör så att du kan köra windows program i ditt linux skrivbord.
Senast redigerad av 1 TweekiE, redigerad totalt 16 gånger.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det var ju inte vad du fråga först
Det finns andra möjligheter att köra windows applikationer, wine et al.
Enligt vad jag fattar så går det inte att köra nyare versioner av photoshop under wine eller crossover office (wines kommersiella storebror). Men många windows program går att köras under wine, et al. Jag är inte rätt person att tipsa om wine och ge support då jag inte kör det.
Har du tittat på alternativen till photoshop, gimp och krita?

Enligt vad jag fattar så går det inte att köra nyare versioner av photoshop under wine eller crossover office (wines kommersiella storebror). Men många windows program går att köras under wine, et al. Jag är inte rätt person att tipsa om wine och ge support då jag inte kör det.
Har du tittat på alternativen till photoshop, gimp och krita?
Här är en länk till en sida som visar vilka Photoshopversioner som funkar i Wine: http://appdb.winehq.org/objectManager.p ... ion&iId=17
CS2 är den sista uppgradering jag köpte innan jag började använda Gimp istället. För oss Linuxanvändare är ju Gimp (eller Krita, m.fl.) mer lättillgängliga, och i mitt fall funkar Gimp lika bra som Photoshop för mina arbetsuppgifter. Krita är kanske mer likt Photoshop till utseendet, men Gimp känns mer "etablerat". Prova själv. Det finns massor med tutorials på nätet.
CS2 är den sista uppgradering jag köpte innan jag började använda Gimp istället. För oss Linuxanvändare är ju Gimp (eller Krita, m.fl.) mer lättillgängliga, och i mitt fall funkar Gimp lika bra som Photoshop för mina arbetsuppgifter. Krita är kanske mer likt Photoshop till utseendet, men Gimp känns mer "etablerat". Prova själv. Det finns massor med tutorials på nätet.