Plocka bort olika partitioner på hdd?
Jag har en HP bärbar där jag kör 9.04.
Mitt problem är följande: när jag la in Ubuntu för första gången på datorn låg det redan en Vista-partition där, och den ville jag behålla (och gör fortfarande).
Jag installera 9.04 från en minnespinne och system upptäckte förstås att det redan finns ett annat system och undrade hur jag ville dela upp hdd:n. Jag klickade för alternativet att datorn själv bestämmer hur stor partitionen skulle vara och allt gick som en dans.
Så, då hade jag en Vista och 9.04-partition där. Jag skulle uppdatera Ubuntun efter installeringen men får besked att hdd:n är full och att måste rensa ca 110 mega för att få plats med allt som skulle uppdateras.
Så jag kollade lite vad som hade hänt: jag upptäckte att partitionen är alldeles minimal: den rymmer bara själva 9.04:n, inte så mycket mera.
Så jag var tvungen att lägga Ubuntun på nytt men då hade inte jag 9.04:n kvar på min minnespinne, den hade jag tagit bort, så jag fick plocka fram en dvd med 8.10.
Så den installationen gick alldeldes utmärkt och nu har Vista och 8.10 varsin halva av hdd, ca 60 giga var.
Jag uppdaterade 8.10 via Uppdateraren och där är den nu, 9.04.
Men vid starten av datorn där jag frågas vilket system jag önskar starta med finns det nu två gången 9.04 inkl memckeck för båda.
Jag tittade på Partitionsredigerare och där ser jag att det finns lite olika sorts partitioner: en som är stor (måste vara den 'riktiga' 9.04) plus lite mindre som är nog det 'misslyckade' 9.04.
Hur får jag bort dessa onödiga delar och vilka ska jag inte röra, det var lite oklart, det står ju inte direkt att 'detta kan du ta bort'!
Jag skulle helst slippa lägga både Vista och Ubuntu än en gång till på datorn. Framför allt Vista tar ju hundra år att få till ett brukbart skick.
Hoppas nån fattar jag vad menar med allt detta.
Tack för hjälpen!
//Max
Radera onödiga partitioner...
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Radera onödiga partitioner...
Välkommen till oss, imax.
Jag har läst om ditt problem. Jag ser detta:
Nåväl, hur hårddisken är partitionerad inom ubuntu, framgår inte ännu så länge. Det kan vara intressant att veta, för att kunna ge mer precisa förslag.
Så till din uppstart.
Starta upp endera alternativet av ubuntu och känn dig fram i respektive, att det fungerar. Gör sedan om detta som du skriver
En partition på c:a 10 gig kan vara lämplig för din rootpartition. En separat homepartition skulle då kunna ta resten, men minskat med lika mycket (hellre lite mer,) än det arbetsminne som din bärbara har. Den får bli din swapfil.
Beroende på hur det ser ut hos dig, kan du få ett antal alternativ. Ligger dina partitioner ungefär på detta sätt, med en, väldigt liten och en avsevärt större, så har du tur och har mindre jobb att göra, på disken.
Du bör fundera över, hur du vill ha det. Säkert får du även fler förslag under morgondagen. Så avvakta några dagar med att ta något beslut i någondera riktningen.
Jag vet inte hur bevandrad du anser dig vara, men känns det bra för dig att läsa lite mer kring detta med partitionering och separat /homepartition, så bjuder jag dig på några länkar här, som du kan titta igenom i avvaktan på fler svar i tråden.
En bra sida om partitionering: http://web.telia.com/~u17103363/doc/Ubu ... itionering
Ännu en sida i ämnet: http://ubuntu-se.org/wiki/Anv%C3%A4ndar ... stallation
En, till svenska, översatt sida från psychocats hemsida (se mina länkar här nedan)
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Separate_home
Jag hoppas att det hela skall komma att lösa sig för dig.
Broder Tuck

Jag har läst om ditt problem. Jag ser detta:
Det är ubuntus 60 gig som är uppdelat i minst två partitioner, förstår jag. Du nämner inte om det finns fler. En separat partition för din homekatalog, t.ex.. Skall du ändra om på den del av din hårddisk där ubuntu ligger, kan det vara skäl att passa på vid detta tillfälle och fixa till en sådan samtidigt.Så den installationen gick alldeldes utmärkt och nu har Vista och 8.10 varsin halva av hdd, ca 60 giga var.
Nåväl, hur hårddisken är partitionerad inom ubuntu, framgår inte ännu så länge. Det kan vara intressant att veta, för att kunna ge mer precisa förslag.
Så till din uppstart.
Bakom varje sådan rad, där något ubuntu anges, gissar jag att du också har en uppgift om, vilken partition som det alternativet ligger på. Inom parentes skrivs något liknande detta: (on /dev/sda2, eller on /dev/sda3 eller liknande). De uppgifterna bör du skriva ned. Så att du har dem tillgängliga.Men vid starten av datorn där jag frågas vilket system jag önskar starta med finns det nu två gången 9.04 inkl memckeck för båda.
Starta upp endera alternativet av ubuntu och känn dig fram i respektive, att det fungerar. Gör sedan om detta som du skriver
Jämför nu med de uppgifter du fick från uppstartsalternativen.Jag tittade på Partitionsredigerare och där ser jag att det finns lite olika sorts partitioner: en som är stor (måste vara den 'riktiga' 9.04) plus lite mindre som är nog det 'misslyckade' 9.04.
En partition på c:a 10 gig kan vara lämplig för din rootpartition. En separat homepartition skulle då kunna ta resten, men minskat med lika mycket (hellre lite mer,) än det arbetsminne som din bärbara har. Den får bli din swapfil.
Beroende på hur det ser ut hos dig, kan du få ett antal alternativ. Ligger dina partitioner ungefär på detta sätt, med en, väldigt liten och en avsevärt större, så har du tur och har mindre jobb att göra, på disken.
Är det rätt i övrigt, skall du inte behöva oroa dig för ditt Vista. Det är ubuntudelen som behöver fixas till, så som du har beskrivit det. Den bör arrangeras lite som det jag har skrivit om härovan. Ordningsföljden mellan ubuntupartitionerna får bestämmas av hur du nu har hamnat. Förhoppningsvis skall du inte behöva installera om ubuntu heller. Det verkar ju finnas både en "hyfsad" rootpartition, om än med behov av utökning, samt en lämplig homepartition.Jag skulle helst slippa lägga både Vista och Ubuntu än en gång till på datorn. Framför allt Vista tar ju hundra år att få till ett brukbart skick.
Du bör fundera över, hur du vill ha det. Säkert får du även fler förslag under morgondagen. Så avvakta några dagar med att ta något beslut i någondera riktningen.
Jag vet inte hur bevandrad du anser dig vara, men känns det bra för dig att läsa lite mer kring detta med partitionering och separat /homepartition, så bjuder jag dig på några länkar här, som du kan titta igenom i avvaktan på fler svar i tråden.
En bra sida om partitionering: http://web.telia.com/~u17103363/doc/Ubu ... itionering
Ännu en sida i ämnet: http://ubuntu-se.org/wiki/Anv%C3%A4ndar ... stallation
En, till svenska, översatt sida från psychocats hemsida (se mina länkar här nedan)
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Separate_home
Jag hoppas att det hela skall komma att lösa sig för dig.

Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Mitt tips är att du antingen installerar programmet gparted (ett program för att mixtra med partitioner) och kolla vad det är för partitioner du har (om du har svårt att tolka vad den säger kan du posta en screenshot här) eller starta dvdskivan eftersom den redan har gparted installerat. (gparted hamnar under system - administration, den kan heta partitionshanterare på svenska, jag har taskigt minne).
Jag misstänker att den lilla partitionen är den s.k. swap-partitionen. Swap används ungefär på samma sätt som "page file" i windows, dvs som "extra ram" men oxå för att spara information när datorn läggs i olika former av viloläge/vänteläge (de där när datorn är avstängd eller semiavstängd) så att man spar ström men ändå kommer tillbaka till tillståndet innan.
Det är som alltid bra att vara försiktig när man använder gparted och andra partitionshanterare, information kan försvinna och backups är bra. (att bara starta gparted är i sig inte farligt, att ändra partitioner kan vara problematiskt, speciellt om man gör fel).
Jag misstänker att den lilla partitionen är den s.k. swap-partitionen. Swap används ungefär på samma sätt som "page file" i windows, dvs som "extra ram" men oxå för att spara information när datorn läggs i olika former av viloläge/vänteläge (de där när datorn är avstängd eller semiavstängd) så att man spar ström men ändå kommer tillbaka till tillståndet innan.
Det är som alltid bra att vara försiktig när man använder gparted och andra partitionshanterare, information kan försvinna och backups är bra. (att bara starta gparted är i sig inte farligt, att ändra partitioner kan vara problematiskt, speciellt om man gör fel).
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Imax,
känner du för det, så är du välkommen att maila till mig och där precisera hur det ser ut för
tillfället och vad du vill uppnå. Kanske kan jag ge dig några råd till hur du skulle kunna gå
vidare. För att uppnå det du önskar.
Tukken
känner du för det, så är du välkommen att maila till mig och där precisera hur det ser ut för
tillfället och vad du vill uppnå. Kanske kan jag ge dig några råd till hur du skulle kunna gå
vidare. För att uppnå det du önskar.
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Tack alla hjälpsamma själar som redan efter några timmar kommenterade mitt inläg.Mekaniserad Apelsin skrev:Mitt tips är att du antingen installerar programmet gparted (ett program för att mixtra med partitioner) och kolla vad det är för partitioner du har (om du har svårt att tolka vad den säger kan du posta en screenshot här) eller starta dvdskivan eftersom den redan har gparted installerat. (gparted hamnar under system - administration, den kan heta partitionshanterare på svenska, jag har taskigt minne).
Jag gjorde ett skärmdump för att beskriva hur läget ser ut.
Det verkar som om partition nummer 5 ska bort, men då jag försöker ta bort det så får jag följande besked:
Så det verkar inte som om jag kan ta bort partitionen bara så där....
//Max
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Du högerklickar på partitionen->Avmontera->Högerklicka igen->Ta bortimax skrev:Tack alla hjälpsamma själar som redan efter några timmar kommenterade mitt inläg.Mekaniserad Apelsin skrev:Mitt tips är att du antingen installerar programmet gparted (ett program för att mixtra med partitioner) och kolla vad det är för partitioner du har (om du har svårt att tolka vad den säger kan du posta en screenshot här) eller starta dvdskivan eftersom den redan har gparted installerat. (gparted hamnar under system - administration, den kan heta partitionshanterare på svenska, jag har taskigt minne).
Jag gjorde ett skärmdump för att beskriva hur läget ser ut.
Det verkar som om partition nummer 5 ska bort, men då jag försöker ta bort det så får jag följande besked:
Så det verkar inte som om jag kan ta bort partitionen bara så där....
//Max
Du kan också ta bort den lilla swap-partitionen, för att sedan flytta den stora swap åt höger, samt förstora din ext3-partition, på det frigjorda utrymmet. Men gör detta från LiveCDn istället...