startar inte efter vila LÖST

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
akewa
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

startar inte efter vila LÖST

Inlägg av akewa »

Jag är nybörjare. Har installerat 9.04 och prövat lite, blivit överaskad över hur lätt man kommer vidare. Dock får jag inte igång datorn (Dell latitude C400) då jag låtit den vila. Det måste finnas något knep att tvinga den starta normalt?

Åke
Senast redigerad av 1 akewa, redigerad totalt 25 gånger.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: startar inte efter vila

Inlägg av Kattskrället »

Hej och välkommen akewa!

Det låter som om det skulle vara något galet med din dator, inte operativet.

Om den får stå och "kallna" så vill den alltså inte starta alls. Men om den är igång och du startar om den så går det bra alltså?

En utförligare beskrivning av vad som händer vid uppstart när det fallerar skulle kunna underlätta lite.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Cold boot syndrome?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
akewa
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av akewa »

Jag har installerat ubuntu rent på datorn. Fösta gången så ställde jag den i vila med funktionsknappar på tangenbordet. Det ser ut som om den går i vila helt normalt. När jag försker starta upp så påbörjas en uppstart men sen blir det tomt och tyst, inget mer händer. Jag kan komma in i biosen men därifrån kan jag inte komma vidare.
Jag har installerat om en gång och nu ställde jag den i vila via ubuntus avstängningsknapp, samma sak händer.
Finns det någon möjlighet att tvinga datorn att starta på normalt sätt?

Tillägg: Nu hittade jag möjligheten med escapeknappen att komma in i recoverymode så det är löst så långt, får låta bli att använda vilofunktionen.

Åke
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"