Motion: Detta tror vi kommer fungera! (återtagen)

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Motion: Detta tror vi kommer fungera! (återtagen)

Inlägg av farmfield »

Inledning

Vi har i detta förslag medvetet valt att använda andra termer och titlar än de ur Ubuntu's LoCoTeam Wiki för att inte dessa skall misstolkas som något som beskrivs i wikin. Detta förslag är fristående och baserat på den samlade erfarenhet vilken vi som står bakom förslaget faktiskt har av hur gemenskapen Ubuntu-se.org i stort fungerar.

Detta är någonting vi alla står bakom och den lösning vi tror kommer att fungera i längden.

Ledarskap

Gemenskapen skall styras av en styrelse med 5 ordinarie samt 2 suppleanter. (1)
  • Styrelsen väljer internt vem som blir dess ordförande. (2)
    • Ordföranden ansvarar för att saker och ting tas tag i, bromsar när någonting överdebatteras eller vad som nu kan bli aktuellt.

Ordföranden är ytterst ansvarig för gemenskapen.
    Styrelsen väljer en talesman.
    • Talesmannen är ansvarig för kontakterna utåt, intern kommunikation, PR, presskontakter m.m.
Val

Val till styrelsen sker var 6:e månad och invalda sitter i 12 månader, detta för att det var 6e månad skall ges chansen att tillföras nytt blod och med det öka trycket på styrelsen att göra sitt bästa.
  • Innan varje val genomförs en nomineringsprocess där en medlem, kan nominera sig själv och andra medlemmar till en styrelseplats.

En nominerad presenterar, samtidigt som denne accepterar nomineringen, sig själv genom att skriva om sina kunskaper (kan även inkludera andra som inte är arbetsrelaterade), egenskaper som person, erfarenheter och intressen. Sist men inte minst skall de nominerade beskriva vad de vill göra för och med Ubuntu Sverige.

Ett val genomförs i forumet, precis som tidigare, med en veckas nomineringsprocess och en veckas valperiod.

Konstituerande val
    • Alla i gemenskapen kan ställa upp i det första valet inkl. medlemmar ur nuvarande administrationen, kontaktpersoner, förtroenderådsmedlemmar o.s.v...

En lottning avgör om om mandatperioden för de förstagångsvalda skall vara 6 eller 12 månader, detta för att få igång 6-månaders cykeln av valomgångar. Lottning genomförs i styrelsen efter det konstituerande valet där 4 ledamöter får 6 månaders tid och resterande 12 månader. De två suppleanterna lottas ur de tre övriga.

Efter avklarat val upplöses gemenskapens nuvarande form, kontaktpersoner och förtroenderådsmedlemmar återgår till vanlig medlemsstatus.
    Efterföljande val
    • De 3/4 ledamöternas platser ställs till därefter förfogande för ny-/omval var 6:e månad. (3)

Efter ett avklarat val så väljer styrelsen sin ordförande. (4)
Förtroenderådet avskaffas

När valet är avklarat så avslutar nuvarande förtroenderådet endast sina absolut mest aktuella fall, övriga överförs till den nya styrelsen.
  • Anmälningar / Överklaganden
    • Vad gäller nya anmälningar, överklaganden av moderatorernas beslut o.s.v. så skall det finnas särskilda skäl. Ett exempel ur moderationssynpunkt är att ett uttalande t.ex. inte skall kunna 'överklagas' med argumentet att moderatorerna missuppfattat budskapet eller att det inte bryter mot en specifik paragraf.

Vid en anmälan så lottas fyra av de sju i styrelsen till att avgöra ärendet genom röstning. Om dessa hamnar i en två-mot-två-situation så kliver de övriga tre in och avgör med sina röster. (5)
Idén är att återställa förtroendet för människorna bakom besluten och våga utgå ifrån att dessa baserar sina beslut på erfaren, sunt förnuft, och med gemenskapens bästa i tankarna.

Debattavlan avskaffas

Debatter förs som tidigare i tavlan café. Erfarenheten visar att heta debatter har följt med ut i andra delar av forumet, t.o.m. till supporttavlorna. Att kunna diskutera allmänt och föra debatter utanför huvudfokus i forumet är självklart, men för debatter med 'högre ribba' finns lämpligare forum.

Arbetsgrupper

Arbetet delas upp mellan arbetsgrupper med mandat att själva ta beslut inom dess kompetensområde.
  • Grupperna utser sina egen gruppledare. Gruppledaren är ansvarig inför styrelsen.

Grupperna har egna separata tavlor. Gruppledaren är den ytterst ansvarige för att dessa skötes.

Grupperna jobbar fristående så långt det är möjligt. Tankesättet är att om det gagnar gemenskapen så genomförs förändringen. Om en förändring kan innebära en risk eller om andra oklarheter uppstår så diskuteras detta med styrelsen.

En arbetsgrupp kan fråga gemenskapen öppet om råd eller att tycka till om en förändring.

Om en genomförd förändring allmänt uppfattas negativt löses detta genom en av följande,
    • 1. Förändringen modifieras efter vad som önskas av gemenskapen.

2. Förändringen tas bort och man återgår till tidigare version.
    Om en arbetsgrupp genomför en förändring, tar ett beslut o.s.v, så utgår man ifrån att dessa tagit beslutet med gemenskapens bästa i tankarna.

Förslag på nya arbetsgrupper
    • En arbetsgrupp som jobbar med användarupplevelsen och styr upp det grafiska

"Supportgurus" med moderationsrättigheter enl. Bossiemans förslag.
    Tavlor för arbetsgrupper

Bollplanket avskaffas i sin helhet. En gemensam tavla för interna diskussioner, en tavla där alla oavsett position, mandat, arbetsuppgifter skall samsas, det vet vi bevisligen är en grogrund för off-topic och snack om enskilda personer. Så,
    • Arbetsgrupperna får egna separata tavlor dit endast medlemmarna i gruppen har tillgång. (6)

Grupperna väljer en ansvarig för att diskussionerna i den egna tavlan håller sig on topic för gruppens uppgifter, antingen en gruppmoderator, om detta anses nödvändigt, eller så ligger detta ansvar hos gruppledaren.
    Gruppernas mandat

Om en förändring av gemenskapen riskerar att försämra för medlemmarna så kan den antingen förändras tillbaka eller anpassas efter det som anses i stort. Slutgiltiga beslut, i de fall där en förändring skapar diskussion, tas av det styrande rådet eller genom omröstning om detta anses vara befogat.

Grupperna håller sig till sitt ansvarsområde

Moderatorer modererar och adminstratörer administrerar. Vi måste få ett slut på administratörer som modererar och splittar trådar, detta måste anses vara moderatorernas jobb. (8)

Rekrytering

Grundtanken är att urval till grupper sker efter kompetens och intresse.

I en situation där flera kandidater kan vara lämpliga till en position kan man naturligtvis rådfråga gemenskapen vilken medlemmarna önskar se på positionen med hjälp av en omröstning. Denna omröstning skall dock inte bära vikt som ett val till en styrelseplats och den utsedde ej ses som folkvald/förtroendevald som exempelvis är fallet med våra kontaktpersoner idag. Tanken som sagt är att primärt tillsätta positionerna i arbetsgrupperna efter kompetens och intresse.
Kontentan är att sätta rätt kompetens på rätt ställe och ge gemenskapen ett ledarskap baserat på förtroende där det behövs och kompetens där det behövs. Återskapa förtroendet för hantverkarna som snickrar i bakgrunden och utgångspunkten måste vara att de som styr och de som snickrar i bakgrunden gör detta med gemenskapens bästa i åtanke.

Funktioner & prioriteringar

Styrelsen sätter upp en funktionslista, alltså vilka funktioner som Ubuntu Sverige erbjuder (t.ex. portal, wiki, support, chat) och lägger dessa i en prioritetslista, detta för att förenkla för styrelsen och arbetsgrupperna att fatta beslut. (9)

Slutord

Om detta förslag skulle röstas igenom så föreslår vi att det för övergångsperioden utses en ansvarig som ansvarar för valförrättning m.m. under perioden från det nuvarande till det nya styrelseskicket.

Underskrifter

Farmfield - Kattskrället - CryingFreeman - PinkPanther - Ulsak - Rune.K - Broder Tuck - FreakHead - ZX Spectrum

Förklaringar

(1)

Ett ledarskap med två 'TeamLeaders' innebär att dessa måste vara överens. Hamnar två ledare i en position där de är de oense så innebär detta i praktiken att två ledare blir ingen ledare. I en konstellation med en mer dominant personlighet i en av positionerna finns dessutom en stor risk att dennes kollega hamnar i skymundan. Inte heller detta ger ett bra eller stabilt ledarskap. Vi förespråkar därför på en lösning med en styrelse under tryck, som ovan beskriven, framför en lösning med två 'TeamLeaders'.

(2)

Tanken är, att om ett flertal olika personlighetstyper väljs in i styrelsen, så är det, utan att veta vilka som kommer ingå i slutänden, mycket svårt att i förtid avgöra vilken av de valda som kommer vara lämplig Ordförande för just den konstellationen av medlemmar.

(3)

Tanken är att kontinuerligt ge medlemmarna chansen att tillföra nytt blod till styrelsen och då 'röra om i grytan'.

(4)

Med korta mandatperioder ökar intresset för en invald att göra sitt bästa under sin mandattid för att visa framfötterna och samtidigt öka chansen att bli omvald. Detta innebär att ordföranden i styrelsen alltid ligger under lite mer tryck än övriga medlemmar i styrelsen att göra ett bra jobb.

(5)

En tanke som presenterats är att vid inkommen anmälan välja två ur styrelsen och två ur gemenskapen för att avgöra samma anmälan men då det inte har presenterats en vettig lösning på hur ett sådant val ur gemenskapen skulle kunna lösas på ett praktiskt sätt så ansåg vi detta vara en acceptabel kompromiss.

(6)

Ta exempelvis moderatorernas dolda tavla där frågeställningen "undrar vad dom pratar om i den" aldrig uttrycks då gemenskapen utgår att den tavlan används för att diskutera moderation. Samma tänkande kan appliceras i gruppernas tavlor så länge dessa hålls separata och gruppledaren/gruppmoderator ansvarar för att tavlan sköts.

(7)

Exempel: Ett förslag om att optimera sökfunktionen i forumet så att inlägg i supporten prioriteras före övriga inlägg i sökresultatet har föreslagits av en arbetsgrupp. Förslaget har diskuterats mellan kolleger och genomförandet tros kunna förbättra upplevelsen för medlemmarna avsevärt. Att rösta om detta anser vi inte vara vettigt.

Vänder vi på det hela, d.v.s. om det skulle läggas fram ett förslag att återinföra den gamla sökfunktionen och beslutet verkställs riskerar vi att medlemmarnas upplevelse kommer att försämras märkbart. Det skulle t.ex bli svårare att hitta relevant supportinfo när medlemmarna söker efter hjälp. Finns det starka skäl för att genomföra förändringen enligt flera förtroendevalda så får det hela utredas noggrant och eventuellt resultera i en publik omröstning.

Om en arbetsgrupp genomför en förändring efter att rådfrågat kollegor så innehåller händelserna fram till genomförandet massor av ställningstagande och bedömningar. T.ex. att förändringen inte riskerar att medlemmarnas upplevelse försämras på forumet. I diskussionerna med kolleger så kommer det självklart komma upp invändningar, "Men har du tänkt på att [...]" , det finns kanske något uppenbart som behövs tas hänsyn till. God kommunikation mellan kollegor minimerar risken att det missats viktiga aspekter.

Upptäcks det efter genomförandet att det inte var så lyckat så är det ju inte svårare än att ändra tillbaks det.

Om alla förslag ständigt ältas fram och tillbaks och utan resultat så kommer inspirationen att vilja förbättra Ubuntu-se att sakta tyna bort och vi anser att eget omdöme och de goda intentionerna man har gentemot gemenskapen räcker väldigt långt som grund för sitt agerande.

Idén är tillåta grupper och gruppmedlemmar att inspireras till nya idéer och förslag till förbättringar. Om man utreder och klargör internt hur ett eventuellt verkställande av ett beslut skulle kunna påverka medlemmarnas upplevelse på Ubuntu-se så har man skapat en vettig referenspunkt som alla kan utgå från. Hittas inget som riskerar att påverka medlemmarnas upplevelse negativt borde det vara fritt fram att genomföra beslutet/förslaget.

(Vi tackar Bossieman för denna underbara 'formel'.)

(8)

Argumentet att det inte går att begränsa 'Globala Moderatorer' att se alla tavlor är sant, men att använda den förinställda gruppen i PHPBB är onödigt eftersom det är enkelt att skapa en grupp och mycket detaljerat ställa in den gruppens rättigheter.

(9)

Om en förändring t.ex. medför en förbättring av portalen men försämrar supporten så måste detta vägas in, alltså vilken prioritet man har mellan funktionerna.

Edit: Rättade en felformulering.
Senast redigerad av 2 farmfield, redigerad totalt 18 gång.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Motion: Detta tror vi kommer fungera!

Inlägg av Rune.K »

Utanför ämnet: Nu vet jag inte om det här rätt ställe att skriva min kommentar till ovanstående motion.
Är det fel ställe så är det bara att flytta mitt inlägg...

Jag har som alla kan se redan skrivit under ovanstående motion.
Jag har inte varit delaktig på något sätt i framtagandet av motionen.

Ett stort tack till farmfield och de som lagt ner så mycket arbete för att presentera en väldigt väl genomtänkt motion!

Vad jag förstår är syftet att få ubuntu-se.org på fötter igen.
Ubuntu Linux är väl den Linuxdistribution som växer snabbast både på Desktop och Server - sidan.
Och det vore väl galet om ubuntu-se.org skulle drunkna i sina egna dispyter...

Hoppas att det är fler som läser igenom ovanstående motion och kommer till samma slutsats som jag.
Och förstår att det är dags att börja på ny kula...
Allt för att sprida kunskap om Ubuntu och även om GNU/Linux för de som är intresserade.
Och framförallt ha ett fungerande forum där alla kan känna sej välkomna oberoende av vilket OS de använder.
mvh Rune.K
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag vill tillägga att jag anser att Bossieman har en avgörande poäng i sina funderingar om supporten och dess vikt inför att få gemenskapen att återhämta sig efter denna kris. Jag för min del kommer efter helgen hoppa in och dra mitt strå till stacken i detta och jag vet att fler av mina medförfattare till förslaget kommer att göra det dom med.

Bossieman skall ha ytterligare en eloge för sin eleganta 'formel' vad gäller beslutstagande som till stor del ligger som grund för våra idéer runt arbetsgrupper och deras mandat.

Jag vill också tacka PinkPanther, ZX Spectrum och Kattskrället för många grundargument som fått oss att tänka till det där lilla extra samt ett jättetack till FreakHead/No1viking som hjälpt mig sortera en massa tankar i mitt normalt så virriga (men ack så vackra) huvud. CryingFreeman får dessutom ett extra bonuspoäng för den sista korrekturläsningen. ;D
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Jag förstår inte riktigt vad styrelsen och ordföranden har för roller i detta förslag.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

HakanS skrev:Jag förstår inte riktigt vad styrelsen och ordföranden har för roller i detta förslag.
Vilka ord i dessa meningar är det du inte förstår?
Gemenskapen skall styras av en styrelse
Ordföranden ansvarar för att saker och ting tas tag i, bromsar när någonting överdebatteras eller vad som nu kan bli aktuellt.

Styrelsen väljer en talesman.
När valet är avklarat så avslutar nuvarande förtroenderådet endast sina absolut mest aktuella fall, övriga överförs till den nya styrelsen.
Styrelsen sätter upp en funktionslista, alltså vilka funktioner som Ubuntu Sverige erbjuder (t.ex. portal, wiki, support, chat) och lägger dessa i en prioritetslista, detta för att förenkla för styrelsen och arbetsgrupperna att fatta beslut.
Användarvisningsbild
fonsterbage 2.0

Inlägg av fonsterbage 2.0 »

Kan inte annat än att känna sympati för tankegångarna i denna tråd. Ligger ganska nära mina egna http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=39682.

Dock: Här finns fortfarande en vilja att uppfinna hjulet på nytt. Det tycker inte jag behövs.

Det som jag ser som svagheten i det här förslaget är att det bygger på den ospecificerade storheten "gemenskapen", ett begrepp som kan tänjas och töjas efter behag.

Det finns brister (är inte färdigtänkt?) då det gäller formaliseringen av ansvarsavkrävning, ekonomi m m.

Med andra ord - ubunturörelsen behöver en föreningsform enligt traditionell folkrörelsetradition.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Ulsak skrev: Vilka ord i dessa meningar är det du inte förstår?
Vad ska de styra? Förutom att sätta upp en funktionslista.
Ulsak skrev:
Ordföranden ansvarar för att saker och ting tas tag i, bromsar när någonting överdebatteras eller vad som nu kan bli aktuellt.
I förslaget står det att gruppledaren är ansvarig inför styrelsen. Innebär det att styrelsen kan avsätta en gruppledare som de anser inte sköter sitt jobb?
Är det ordföranden som besätter grupperna?
Ulsak skrev:
Ansvarig för vad? Inför medlemmarna, eller någon annan?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

fonsterbage 2.0 skrev:Kan inte annat än att känna sympati för tankegångarna i denna tråd.
Att du känner sympati, det känns konstigt att kommentera då jag inte tror att du menar det som det låter, för så dåligt tror jag inte vårt förslag skulle uppfattas av någon. Visst, det är kanske inte perfekt, men vi tror det är en lösning som skulle fungera och vi har ju allt lite erfarenhet av hur gemenskapen i stort fungerar, vi som lagt detta förslag... ;D

Det är dock synd att vi inte sett till dig i dessa diskussioner tidigare, du hade varit en bra källa till kunskap och varit kanonbra att bolla idéer emot.
fonsterbage 2.0 skrev:Dock: Här finns fortfarande en vilja att uppfinna hjulet på nytt. Det tycker inte jag behövs.
Vi har idag inget ledarskap och med det ingen som kan ta ansvar för någonting. Detta måste förändras. Vårt förslag är en lösning på det.
fonsterbage 2.0 skrev:Det som jag ser som svagheten i det här förslaget är att det bygger på den ospecificerade storheten "gemenskapen", ett begrepp som kan tänjas och töjas efter behag.
Nej, men en tilltro i de människor som finns i den. Utnyttja deras kunskap och intresse och ge dom mandat att förändra under ansvar. Lite som i verkligheten.

Jag vill också säga att vi har baserat det här på vår erfarenhet av vad som har fungerat tidigare. Den situation som t.ex. uppstått med Förtroenderådet, att fyra drivande personer försvinner under så kort tid som har skett - och som vidare drev på denna kris - måste ses som extremt osannolik att den uppstår igen.
fonsterbage 2.0 skrev:Det finns brister (är inte färdigtänkt?) då det gäller formaliseringen av ansvarsavkrävning, ekonomi m m.
Jag tycker vi klargjort det till viss del iallafall. Men inget förslag är perfekt eller heltäckande, dock är detta någonting som vi som sagt tror skulle fungera. Vad gäller just ansvar är det tänkt att gruppledare har ansvar inför styrelsen som har ansvar inför gemenskapen och eventuella 'luckor' bör enkelt kunna fyllas av en nytillträdd styrelse. Vad gäller ekonomi är detta en ickefråga då gemenskapen ej har en sådan.
fonsterbage 2.0 skrev:Med andra ord - ubunturörelsen behöver en föreningsform enligt traditionell folkrörelsetradition.
Sen vet jag inte om vi kan tolka denna gemenskap som 'ubunturörelsen'... Ubuntu-se.org är Ubuntu's officiella svenska hem- och supportsida, ett ansvar gemenskapen måste leva upp till - och det gör den inte idag.
Senast redigerad av 3 farmfield, redigerad totalt 15 gång.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

fonsterbage 2.0 skrev:Kan inte annat än att känna sympati för tankegångarna i denna tråd. Ligger ganska nära mina egna http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=39682.

Dock: Här finns fortfarande en vilja att uppfinna hjulet på nytt. Det tycker inte jag behövs.

Det som jag ser som svagheten i det här förslaget är att det bygger på den ospecificerade storheten "gemenskapen", ett begrepp som kan tänjas och töjas efter behag.

Det finns brister (är inte färdigtänkt?) då det gäller formaliseringen av ansvarsavkrävning, ekonomi m m.

Med andra ord - ubunturörelsen behöver en föreningsform enligt traditionell folkrörelsetradition.
Hej du, grabben.
Självfallet kan det ligga en hel del i det du skriver, - det finns brister .... ansvarsavkrävning - , - svaghet i . . förslaget..
. Det är nog de flesta tämligen klara över, att förslaget som helhet, inte har genomarbetat alla teknikaliteter. Lagt förslag har kommit till bl.a. av det skälet, att dagens alternativ, rådande situation, av förslagsställarna har ansetts lida än mer av dessa svagheter och brister.

Här har man försökt att ta tag i en problematik och försöka få en uppstyrning mot enklare och mer klara förutsättningar. I t.ex. detta med ansvarsfördelning.

Tankegången har varit att se behovet som det en förening kan tänkas ha. Med medlemsvalda företrädare som skall arbeta för det gemensammas bästa.

Att däremot göra det till en förening, det har inte legat till grund för framtagningen av förslaget, så som jag kan se det. Det ekonomiska i sammanhanget, gissar jag att den bildade Ubuntuföreningen får ta hand om även i fortsättningen.

Principen för hur en förening arbetar och leds, med direkta val av förtroendeplatser, uttalat ansvar etc., begränsningar i tid för respektive funktion m.m., har varit ett rättesnöre vid framtagningen.

Jag tror att detta är ett förslag, som kan bli väl så bra för oss i Ubuntu i Sverige. Om nu förslaget kommer så långt, att medlemmarna i majoritet säger sig vilja pröva det. Om och när, det hamnar i en sådan situation.

Här finns inget att förlora, kanske mer att vinna. Oavsett vilket, är det väl värt att prövas. Om tillfälle till det bjuds.

Jag citerar en del i förslaget:
Upptäcks det efter genomförandet att det inte var så lyckat så är det ju inte svårare än att ändra tillbaks det.
Hängslen och livrem. ;D

Får förslaget sedan möjlighet till att prövas i praktiken, är det vi alla som får ta ansvar för att det görs på avsett sätt.

Broder 'Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

@HakanS

Då jag är osäker på ditt syfte med dina frågeställningar vill jag vända på frågorna. Vad skall TeamLeaders göra? Vilket är deras ansvar?

Ta det svaret och applicera det på styrelsen så svarar du på dina egna frågor.

Och styrelsen kan vara behjälplig i att tillsätta arbetsgrupperna men utgångspunkten är att nuvarande arbetsgrupper står kvar (men får större mandat) och nya skapas efter vilka behov som finns. Vi har ju t.ex. identifierat ett behov att ha en arbetsgrupp med ansvar för det grafiska.

Och naturligtvis kan styrelsen avsätta sin ordföranden. Sedan så väljs ju medlemar för positioner till styrelsen var 6'e månad och efter det valet så väljs ordföranden. Om den tidigare har skött sig och har styrelsens förtroende så är chansen stor att denne omvals.

Det jag ser som viktigast är att då vi idag har så få aktiva medlemmar kvar så är chansen stor att personer i nuvarande förtroendeposition väljs in i en ny styrelse. Idén är att ge dessa det mandat och det ansvar som de ej har idag och med det få dom att ta ansvar för vad dom gör och säger - något jag personligen saknar idag. Samtidigt ger man gemenskapen en återkommande möjlighet att välja in nya medlemmar i styrelsen och detta blir en morot för styrelsemedlemmarna att göra ett bra jobb.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Rune.K skrev:... få ubuntu-se.org på fötter igen. ...
farmfield skrev:... gemenskapen att återhämta sig efter denna kris. ...
Jag vet inte om jag vill sträcka mig lika långt i bedömningen. Servern har snurrat, supportfrågor har besvarats. Att några träter i icke-supporttavlor har ju inte allvarligt påverkat grunden i verksamheten, som jag ser det.
(Detta skriver jag förstås inte som mod. De mod som tar hand om ett ärende måste förstås gå in i dess detaljer.)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

HakanS skrev:
Ulsak skrev: Vilka ord i dessa meningar är det du inte förstår?
Vad ska de styra? Förutom att sätta upp en funktionslista.

Bryr du dig verkligen om innehållet i denna skrivelse? Det måste du ju ändå förstå att styrelse inte bara är ord, utan har en interna agenda med styrdokument, rollbeskrivningar och verksamhetsplan. Det måste väl ändå inte skrivas på näsan på dig.
Ulsak skrev:
I förslaget står det att gruppledaren är ansvarig inför styrelsen. Innebär det att styrelsen kan avsätta en gruppledare som de anser inte sköter sitt jobb?
Är det ordföranden som besätter grupperna?
Meh! Måste jag peka på allt som står i skrivelsen åt dig
Rekrytering

Grundtanken är att urval till grupper sker efter kompetens och intresse.

I en situation där flera kandidater kan vara lämpliga till en position kan man naturligtvis rådfråga gemenskapen vilken medlemmarna önskar se på positionen med hjälp av en omröstning. Denna omröstning skall dock inte bära vikt som ett val till en styrelseplats och den utsedde ej ses som folkvald/förtroendevald som exempelvis är fallet med våra kontaktpersoner idag. Tanken som sagt är att primärt tillsätta positionerna i arbetsgrupperna efter kompetens och intresse.
Kontentan är att sätta rätt kompetens på rätt ställe och ge gemenskapen ett ledarskap baserat på förtroende där det behövs och kompetens där det behövs. Återskapa förtroendet för hantverkarna som snickrar i bakgrunden och utgångspunkten måste vara att de som styr och de som snickrar i bakgrunden gör detta med gemenskapens bästa i åtanke.
på allt som finns skrivelsen:

Ulsak skrev:
Ansvarig för vad? Inför medlemmarna, eller någon annan?
Det måste väl vara gemenskapen ubuntu-se.org? vem skulle nån annan vara?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

ycc skrev:
Rune.K skrev:... få ubuntu-se.org på fötter igen. ...
farmfield skrev:... gemenskapen att återhämta sig efter denna kris. ...
Jag vet inte om jag vill sträcka mig lika långt i bedömningen. Servern har snurrat, supportfrågor har besvarats. Att några träter i icke-supporttavlor har ju inte allvarligt påverkat grunden i verksamheten, som jag ser det.
Det är en kontinuerligt fallande siffra för aktiva medlemmar och kompetensen här har lämnat gemenskapen och är aktiva i andra, bl.a. ubuntu.se

Visst snurrar servern och supporten fortskrider, men hur länga till? Servern litar jag på - och de som driver den - men det resterande, det faller bit för bit i.o.m. den fallande siffran med aktiva medlemmar.

Vår tro är att en gemenskap är mer än en server och ett forum med ren support och att gemenskapen i sig måste fungera såväl som samlingsställe för likasinnade (även om vi är så olika allihop, hehe) som en källa för kunskap och support.
Användarvisningsbild
fonsterbage 2.0

@farmfield

Min ibland långa "frånvaro" i forumet är en chimär. Försöker hinna läsa lite mest varje dag. Att jag sällan skriver beror på tidsbrist. Och att jag sällan har något att tillföra.

- - -

Jag vet inte om poängen i det jag skrivit framgått. Jag anser alltså att problemen här uppstår på grund av bristen på fasta organisationsformer. Ni vill alltså tillsätta en styrelse och formalisera dess arbetsformer. Så lång är jag med. Bra!

Men när ni sedan ska tala om vad det är en styrelse FÖR, uppstår genast problemen. "Gemenskapen"?

Vem är medlem i "gemenskapen"? Hur blir man medlem där? Det duger inte med något luddiludd här. Bara ett antingen eller duger om vi inte ska hamna i nya konstiga situationer. D v s det behövs något formellt medlemskap.

Vi lyfter ut internrunket från forumet och ger det en egen plats. Helt rätt. Men var hamnar det då? I ett internt forum antagligen. Öppet för vem? Den som styrelsen godkänner? Den som "känner" sig som medlem?

Jag skriver inte det här för att klanka ner på era förslag som sådana. Tvärt om. Men jag uttrycker farhågor och befarar brister.

Som jag ser det får en styrelse för något så flummigt som en "gemenskap" aldrig mer auktoritet än en mört i en ankdamm.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Som jag ser det får en styrelse för något så flummigt som en "gemenskap" aldrig mer auktoritet än en mört i en ankdamm
Själv definierar gemenskap som att det är ett antal människor som samlas i ett givet sammanhang kringt ett gemensamt intresse.
Det givna sammanhanget är detta forum, antalet människor bestäms av de som är registrerade på forumet som har möjlighet att interagera i densamma.
Var det flummigt?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

fonsterbage 2.0 skrev:Jag vet inte om poängen i det jag skrivit framgått. Jag anser alltså att problemen här uppstår på grund av bristen på fasta organisationsformer. Ni vill alltså tillsätta en styrelse och formalisera dess arbetsformer. Så lång är jag med. Bra!
:)
fonsterbage 2.0 skrev:Men när ni sedan ska tala om vad det är en styrelse FÖR, uppstår genast problemen. "Gemenskapen"?

Vem är medlem i "gemenskapen"? Hur blir man medlem där? Det duger inte med något luddiludd här. Bara ett antingen eller duger om vi inte ska hamna i nya konstiga situationer. D v s det behövs något formellt medlemskap.

Vi lyfter ut internrunket från forumet och ger det en egen plats. Helt rätt. Men var hamnar det då? I ett internt forum antagligen. Öppet för vem? Den som styrelsen godkänner? Den som "känner" sig som medlem?
Fruktansvärt bra frågeställning och en som vi faktiskt halkat in på lite när vi jobbat med förslaget.

Ett formellt medlemskap, ett extramedlemskap för aktiva är inte alls en dålig idé. Den övervägande mängden medlemmar kommer in och lämnar gemenskapen efter att ha fått svar på sina frågor och bara ett fåtal 'fastnar' och blir så småningom aktiva/drivande medlemmar. Detta fåtal som fastnar skulle naturligtvis få chansen att formalisera sitt medlemskap.

I PHPBB så finns det en funktion för att en medlem får 'poäng' för mängd inlägg o.s.v. men den täcker ju inte portalarbete, bloggar o.s.v... Kan det finnas någon vettig variant kanske?
fonsterbage 2.0 skrev:Jag skriver inte det här för att klanka ner på era förslag som sådana. Tvärt om. Men jag uttrycker farhågor och befarar brister.
Nej, jag trodde inte det heller, men det kunde ha tolkats så. Jag valde att tro att du menade väl, för det brukar folk göra. :)
fonsterbage 2.0 skrev:Som jag ser det får en styrelse för något så flummigt som en "gemenskap" aldrig mer auktoritet än en mört i en ankdamm.
Man får den auktoritet man tar också, detta bevisades nyligen, bl.a. av undertecknad.
Användarvisningsbild
fonsterbage 2.0

@Ulsak:
Ja.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ulsak skrev:
Som jag ser det får en styrelse för något så flummigt som en "gemenskap" aldrig mer auktoritet än en mört i en ankdamm
Själv definierar gemenskap som att det är ett antal människor som samlas i ett givet sammanhang kringt ett gemensamt intresse.
Det givna sammanhanget är detta forum, antalet människor bestäms av de som är registrerade på forumet som har möjlighet att interagera i densamma.
Vi har använt benämningen 'gemenskapen' i brist på bättre benämning också, med det menas till stor del de aktiva/drivande men också de som trillar ut och in - för vissa stannar 10 minuter, andra i tre månader. Problemet med definitionen är ju just gemenskapens fluida natur.

Utanför ämnet: @Ulsak

Skulle du definiera det som en process eller stödprocess? ;D
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:@HakanS
Då jag är osäker på ditt syfte med dina frågeställningar vill jag vända på frågorna.
Jag har inget annat syfte med mina frågeställningar än att få svar på dem.
farmfield skrev:Vad skall TeamLeaders göra? Vilket är deras ansvar?
Ta det svaret och applicera det på styrelsen så svarar du på dina egna frågor.
Jag anser att en TeamLeader ska göra vad som står här: https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeamLeader
  • A local community team leader should ...
    * Be active in and part of the community or group that they are representing. They should be visible and accessible.
    * Lead by example, not by telling others what to do.
    * eventually, become an Ubuntu Member. See here for details.
    * Remind people of the Ubuntu Code of Conduct, if necessary. It's important that the level of respect in Ubuntu stretches to all Ubuntu communities.
    * When wearing their Ubuntu Local Community Team Leader hats, leaders should be reasonably impartial about political or cultural conflict. Try to reflect Ubuntu's apolitical stance and don't confuse the issues.
    * Finally, a leader should step down gracefully if he or she is no longer able to be a good community team leader. There is no shame and no harm in being too busy to do the job well, but there is in being too busy, not saying anything, and blocking the work of an entire group.
Ansvaret en TeamLeader har är att följa Ubuntu Leadership Code of Conduct. https://wiki.ubuntu.com/LeadershipCodeofConduct

På LoCoTeamLeader-sidan står det:
There are two meanings of the term leader. One is tell others what to do, the other is others follow you because you set a good example. The first concept does not work well in any volunteer organization, and Ubuntu Local Teams are no exception.
Jag tyder ert förslag som att ni vill införa det första ledarskapet: Styrelsen bestämmer vad som ska göras och ordföranden ska se till att grupperna gör det.
Senast redigerad av 1 HakanS, redigerad totalt 15 gånger.
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

farmfield skrev:Man får den auktoritet man tar också
Nej. Autoritet är inget man tar eller får. Auktoritet är något man förtjänar.
Jag tror du, och många andra, blandar ihop auktoritet med auktoritär.
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"