Kopiera E-post och Adressbok.?Löst

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
alfeva

Kopiera E-post och Adressbok.?Löst

Inlägg av alfeva »

Har två datorer, en hemma och en i Ateljén. Jag vill installera Ubunto på båda datorerna och undrar då om jag kan spara Adressboken på ett USB-minne och föra över till dator två när jag installerat Ubuntu där och sedan i omvänd ordning när jag installerat om dator ett ?? Någon som vet hur man gör?? Jag har XP/Tunderbird på dator ett.
Senast redigerad av 1 alfeva, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Kopiera E-post och Adressbok.?

Inlägg av bbauto »

alfeva skrev:Har två datorer, en hemma och en i Ateljén. Jag vill installera Ubunto på båda datorerna och undrar då om jag kan spara Adressboken på ett USB-minne och föra över till dator två när jag installerat Ubuntu där och sedan i omvänd ordning när jag installerat om dator ett ?? Någon som vet hur man gör?? Jag har XP/Tunderbird på dator ett.
Rubriken antyder att du även vill flytta över E-post dvs. Inkorg, Skickat... Det vet jag inte rakt av, kan kolla... Adressboken ska du kunna exportera utan problem. Peka på Adressboken->Välj adressbok... Verktyg->Exportera->Välj ditt USB-minne->Lämpligt filnamn.LDIF
Importera gör du på samma sätt fast tvärt om! :)
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Har Engelskt operativ!
Min E-post ligger under "C:\Documents and settings\user\Application Data\Thunderbird....\Mail"
Kopiera hela biblioteket Mail till USB...
Starta upp Ubuntu, installera thunderbird...
Platser->Dator->Visa->Visa dolda filer Navigera till USB-minnet och Kopiera \Mail till
->Filsystem->/home/user/.mozilla-thunderbird/..../Mail (klistra in ->Sammanfoga->Ersätt alla...)

Byt "user" mot ditt användarnamn och ".... " mot vad din profil kallas (klicka på vad du hittar, så lär du märka) :)
Användarvisningsbild
alfeva

Inlägg av alfeva »

Tack.
Ska kolla detta i morgon.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

alfeva skrev:Tack.
Ska kolla detta i morgon.
Lycka till...

PS! Har du ett nätverk, så borde du också kunna synka dom m.h.a "rsync"
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Jag ser att du redan fått svar. Om du vill ha fler svar så har frågan också stötts i dessa trådar:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=16306
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=34739
Användarvisningsbild
alfeva

Re: Kopiera E-post och Adressbok.? Löst

Inlägg av alfeva »

Hej och tack för alla råd. Adressboken var ju busenkelt att flytta men meddelandena lite svårare.Håller på efter råden jag fick och det ska nog fixa sig. Å andra sidan går det ju att spara genom att skriva ut om det är något viktigt. Nu ska jag flytta alla mina bilder och dokument sedan är det bara att installera Ubunto. Jag har övat en tid på min extradator ( Är lite feg.)men känner nu att jag är redo att gå över helt till Ubuntu. Jag är imponerad av alla hjälpsamma människor jag mött på detta forum. Tack igen.
Användarvisningsbild
bbauto

Re: Kopiera E-post och Adressbok.? Löst

Inlägg av bbauto »

alfeva skrev:Hej och tack för alla råd. Adressboken var ju busenkelt att flytta men meddelandena lite svårare.Håller på efter råden jag fick och det ska nog fixa sig. Å andra sidan går det ju att spara genom att skriva ut om det är något viktigt. Nu ska jag flytta alla mina bilder och dokument sedan är det bara att installera Ubunto. Jag har övat en tid på min extradator ( Är lite feg.)men känner nu att jag är redo att gå över helt till Ubuntu. Jag är imponerad av alla hjälpsamma människor jag mött på detta forum. Tack igen.
Det ska gå att göra som jag gjorde ovan, jag prövade själv! :D
Skriv svar

Återgå till "Internet"