Har försökt hitta något sätt att påverka tangentbordsavkodningen.
Fick ett tips att trycka på Ctrl och plustangenten för att få fram specialtecken. Detta tips fungerade inte. Däremot fungerar det att ha flera tangentbord och växla mellan dem. Man kan tycka att jag borde vara mer än nöjd med denna lösning.
Men, nej, den är faktiskt lite bökig eftersom jag vill skriva både svenska, engelska och Esperanto i samma text. Jag måste då komma ihåg att växla tangentbord varje gång jag behöver skriva någon av Esperantos övertecknade bokstäver :ŝĝĉŭĵĥ ŜĜĈŬĴĤ och växla tillbaka när jag vill skriva t.ex bokstäverna åäö.
Windows Vista erbjuder ett program för tangentbordslayout. Detta program gör det möjligt att skapa ett helt unikt tangentbord definiera ny unikode adress via en anropstangent för varje tangent på tangentbordet. Jag använder tangenten [ ¨ ^ ~ ] på svenskt tangentbord som anropstangent.
Vill jag ha de stora övertecknade bokstäverna trycker jag ner SHIFT + ^ + "grundbokstaven" t.ex C och får då som resultat Ĉ.
Fråga: Finns det redan färdigskrivet program med denna funktion för Ubuntu 9.04 ?
Om inte: Kan jag själv påverka någon fil t.ex "kbd.ini", om nu det finns någon sådan i Ubuntu, där tangentbordet får reda på mina önskemål?
Påverka tangentbordsavkodning [LÖST]
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Påverka tangentbordsavkodning [LÖST]
Senast redigerad av 1 kgesperanto, redigerad totalt 15 gånger.
- Konservburk
Re: Påverka tangentbordsavkodning
Du har just beskrivit hur compose-tangenten fungerar. Du kan trycka compose följt av ^ följt av C för att få ett Ĉ. Vilken tangent (eller tangentkombination) som ska motsvara compose kan du välja under tangetbordsinställningarna.kgesperanto skrev:Vill jag ha de stora övertecknade bokstäverna trycker jag ner SHIFT + ^ + "grundbokstaven" t.ex C och får då som resultat Ĉ.
Det går att skapa helt egna tangentbordslayouter som fungerar precis som man själv bestämmer. Men det är tyvärr inte direkt nybörjarvänligt. Sök efter xkb för att få reda på mer inforamation.kgesperanto skrev:Kan jag själv påverka någon fil t.ex "kbd.ini", om nu det finns någon sådan i Ubuntu, där tangentbordet får reda på mina önskemål?
-
Man tackar för informationen. Vi får väl se hur det går med xkb :-) till att börja med prövar jag att hitta tangentbordsinställningar och att sätta lämplig "compose"-tangent.
-
Tja. SHIFT + ^ + "grundbokstaven" är väl att ^ är en "död" tangent (dead key).Konservburk skrev:Du har just beskrivit hur compose-tangenten fungerar. Du kan trycka compose följt av ^ följt av C för att få ett Ĉ. Vilken tangent (eller tangentkombination) som ska motsvara compose kan du välja under tangetbordsinställningarna.kgesperanto skrev:Vill jag ha de stora övertecknade bokstäverna trycker jag ner SHIFT + ^ + "grundbokstaven" t.ex C och får då som resultat Ĉ.
I default svensk layout är ^, ̈, ~, `, ' döda. Man trycker dem en gång så händer inget, men de "läggs till" nästa vanliga tecken. Man kan t.ex skriva ñ med altgr+~ n och ~ med altgr+~+~ eller altgr+~ mellanslag och Ĉ med shift+^ C.
Alternativt kan man använda svensk utan döda tangenter (eleminate dead keys) och slå på en Compose-tangent. För att prova, gå in i tangentbordsinställningar och lägg till ytterligare en "swedish" med variant "eliminate dead key". (Jag fick ta bort den första "swedish" för att den andra skulle börja gälla). Gå sedan in i Other Options, Compose key position, och bocka för "Menu is compose". Då kommer meny-knappen till höger om AltGr att bli compose. Nu matar du in ñ med compose altgr+~ n och Ĉ med compose ^ C och æ med compose a e. Alla compose-kombinationer är inte självklara. Man får leta upp en sida och ha som lathund.
-
Re: Påverka tangentbordsavkodning [LÖST]
Tackar för förklaringarna. De förklarar varför jag inte lyckades få "composit" tangenten att funka.David Andersson skrev:Tja. SHIFT + ^ + "grundbokstaven" är väl att ^ är en "död" tangent (dead key).Konservburk skrev:Du har just beskrivit hur compose-tangenten fungerar. Du kan trycka compose följt av ^ följt av C för att få ett Ĉ. Vilken tangent (eller tangentkombination) som ska motsvara compose kan du välja under tangetbordsinställningarna.kgesperanto skrev:Vill jag ha de stora övertecknade bokstäverna trycker jag ner SHIFT + ^ + "grundbokstaven" t.ex C och får då som resultat Ĉ.
I default svensk layout är ^, ̈, ~, `, ' döda. Man trycker dem en gång så händer inget, men de "läggs till" nästa vanliga tecken. Man kan t.ex skriva ñ med altgr+~ n och ~ med altgr+~+~ eller altgr+~ mellanslag och Ĉ med shift+^ C.
Alternativt kan man använda svensk utan döda tangenter (eleminate dead keys) och slå på en Compose-tangent. För att prova, gå in i tangentbordsinställningar och lägg till ytterligare en "swedish" med variant "eliminate dead key". (Jag fick ta bort den första "swedish" för att den andra skulle börja gälla). Gå sedan in i Other Options, Compose key position, och bocka för "Menu is compose". Då kommer meny-knappen till höger om AltGr att bli compose. Nu matar du in ñ med compose altgr+~ n och Ĉ med compose ^ C och æ med compose a e. Alla compose-kombinationer är inte självklara. Man får leta upp en sida och ha som lathund.
Nå jag har tydligen gjort något som gör att Esperanto-tangentbordet är grundinställning istället för det svenska. Jag kan nu använda tangentkombination "shift ^" som anropstangenter och sedan, efter, att ha släppt dessa tangenter få upp bokstäverna ĉĝĥĵûŝ genom att trycka på "grundbokstaven" och ĈŜĜĴĤÛ genom att trycka på "shift" och sedan på grundbokstgaven, med den lilla missen att "taket" på û är felvänt, det borde se ut så här "ŭ" d.v.s "u-brevé". Spelar kanske inte så stor roll, men det vore trevligt om även denna bokstav presenterades på rätt sätt. Jag betrakar problemet som LÖST
- Konservburk
compose + u + u eller compose + b + ukgesperanto skrev:med den lilla missen att "taket" på û är felvänt, det borde se ut så här "ŭ" d.v.s "u-brevé". Spelar kanske inte så stor roll, men det vore trevligt om även denna bokstav presenterades på rätt sätt.
-
Tackar för upplysningen. Dubbel "u" verkar mest logiskt för mig. :-) Skall pröva det så snart som mööjligt.