Föråd Svensk server el huvud server [löst]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Faie
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Föråd Svensk server el huvud server [löst]

Inlägg av Faie »

Hej.

Jag titta lite närmare på meny > system > programvarukällor och under tabben programvara för Ubuntu
Vid hämta från så finns det en dropp lista fär jag kan välja mellan server för Sverige samt huvud server.

Jag har alltid låtet den vara "server för Sverige" men igår så ändra jag till huvud server. Den läser om förråden när jag stänger [inget konstigt med det] men då enbart 24 pakt som läses om. Samt att det poppar upp updatering [som vid tillfället är] AppArmor.
Utan att uppdatera så ändrar jag tillbaks till "server för Sverige" igen och den ska läsa om då är det 39paket som läses om och uppdatering med Apparmor försvinner.

Vad är det för skillnad egentligen mellan att ha huvudserver och server för Sverige?

mvh

//Faie
Senast redigerad av 1 Faie, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
norhager

Re: Föråd Svensk server el huvud server

Inlägg av norhager »

Jag brukar välja välj annat och där låta den söka efter bästa server.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Jag har faktiskt inget bra svar att ge dig. Men jag har följande:

Om du befinner dig i Sverige är det troligast bäst att ladda ned från en server i Sverige eller något annat land i Norden. Välj förslagsvis Server for Sweden i listan. Om inget annat näraliggande alternativ är tillgängligt kan du välja Main Server ( huvud serveren ).

Min egna personliga erfarenheter har givet mig följande resultat. Jag använder mig alltid av huvud serveren för annars är chansen stor att du missar uppdateringar. Av några ej bekräftade själ tycks vissa uppdateringar komma mycket senare eller i några sällsynta fall helt utebli om man använder den svenska serveren.

Pink Panther

;)
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Faie skrev:Hej.

Jag titta lite närmare på meny > system > programvarukällor och under tabben programvara för Ubuntu
Vid hämta från så finns det en dropp lista fär jag kan välja mellan server för Sverige samt huvud server.

Jag har alltid låtet den vara "server för Sverige" men igår så ändra jag till huvud server. Den läser om förråden när jag stänger [inget konstigt med det] men då enbart 24 pakt som läses om. Samt att det poppar upp updatering [som vid tillfället är] AppArmor.
Utan att uppdatera så ändrar jag tillbaks till "server för Sverige" igen och den ska läsa om då är det 39paket som läses om och uppdatering med Apparmor försvinner.

Vad är det för skillnad egentligen mellan att ha huvudserver och server för Sverige?

mvh

//Faie
Har inte testat "Bästa server" men använder normalt "Huvudserver" om jag får massa "fel meddelanden" vad gäller ex. språkstöd så ändrar jag tillfälligt till "Server för Sverige" när jag väl fått ned paketen så ändrar jag tillbaka till "Huvudserver".
Användarvisningsbild
Faie
Kontakt:

Inlägg av Faie »

tackar för svaren, ska testa att köra med huvud server. Hade misstankar som Pink sa att man kan missa updates..

ha det så bra

//Faie
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Det ska inte vara någon skillnad mellan serverarna eftersom alla andra serverar speglar huvudservern. Vad som kan skilja vid olika enskilda tillfällen är möjligen om spegeln inte hunnit synka emot huvudservern och kanske inte hunnit få uppdateringen än. Hur ofta speglarna synkar är upp till den serverns admin. Jag tror sunet t ex synkar sin server med någon/några timmars mellanrum men då är deras server rätt stor med mycket andra filer också. Hur ofta andra serverar synkar är nog oftare eller något liknande.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
Faie
Kontakt:

Inlägg av Faie »

philip5 skrev:Det ska inte vara någon skillnad mellan serverarna eftersom alla andra serverar speglar huvudservern. Vad som kan skilja vid olika enskilda tillfällen är möjligen om spegeln inte hunnit synka emot huvudservern och kanske inte hunnit få uppdateringen än. Hur ofta speglarna synkar är upp till den serverns admin. Jag tror sunet t ex synkar sin server med någon/några timmars mellanrum men då är deras server rätt stor med mycket andra filer också. Hur ofta andra serverar synkar är nog oftare eller något liknande.

Sweet tack igen :)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"