Screen, bash history och scrollback [LÖST]

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Screen, bash history och scrollback [LÖST]

Inlägg av micke_nordin »

Jag använder screen och har där två ssh sessioner och två tomma terminalfönster vid uppstart. Jag har dock två problem, dels fungerar inte bash history som jag vill efter att jag stänger ned och startar upp terminalen. Det är alltså inte de senaste kommandona som kommer upp om jag trycker pil upp i en nystartat terminalfönster. Sedan funkar det inte att rulla tillbaka i fönstret, utan jag måste alltid använda | less för att kunna läsa lite längre output från nått kommando. Nån som har några idéer? Jag använder gnome-terminal eftersom jag gillar den (och slipper gärna spydigheter om det ;)), om det nu spelar någon roll.

/Micke
Senast redigerad av 1 micke_nordin, redigerad totalt 15 gånger.
Lars

Re: Screen, bash history och scrollback

Inlägg av Lars »

För att kunna rulla fönstret upp och ner trycker du "ctrl+a esc", och sedan "esc" för att gå tillbaka till vanligt läge. Det är iofs ett ganska omständligt sätt att göra det på, är det någon som har bättre förslag?
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Här är lite tips tror jag:

http://www.lornajane.net/posts/2008/Screen-for-Linux

Själv hade jag på Hardy scrollning med mushjulet, det försvann på Jaunty. Högst irriterande. Och tyvärr söker man på 'screen' ute i stora världen hamnar man på xorg-trådar!

Jag skall pröva en egen .screenrc - undrar vad man kan göra där?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Lars skrev:För att kunna rulla fönstret upp och ner trycker du "ctrl+a esc", och sedan "esc" för att gå tillbaka till vanligt läge. Det är iofs ett ganska omständligt sätt att göra det på, är det någon som har bättre förslag?
Det funkar bra nog! Nån som har nått tips om bash history? Varför sparas inte det jag gör i screen, på samma sätt som när jag kör utan screen?

/Micke

Edit: Så här ser min screenrc ut:

Kod: Markera allt

#näst sista raden
caption always "%{= kw}%?%-Lw%?%{+b kw}%n*%t%f %?(%u)%?%{= kw}%?%+Lw%?"

#Sista raden
hardstatus alwayslastline "%{+b kr}[ %H ] %{ky} Load: %l %-=%{kb} %c  %d.%m.%Y"

#Hur många rader som får scrollas tillbaka
defscrollback 5000

#Variabler
startup_message       off

# Start screens
screen ssh -Y micke@192.168.1.XX
title " Dator 1"
screen ssh micke@192.168.1.XX
title " Dator 2"
screen bash
title " En terminal"
screen bash
title " En extra terminal"
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Lars skrev:För att kunna rulla fönstret upp och ner trycker du "ctrl+a esc", och sedan "esc" för att gå tillbaka till vanligt läge. Det är iofs ett ganska omständligt sätt att göra det på, är det någon som har bättre förslag?
shift+pageup
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

micke_nordin skrev: Det funkar bra nog! Nån som har nått tips om bash history? Varför sparas inte det jag gör i screen, på samma sätt som när jag kör utan screen?

Kod: Markera allt

defscrollback 50000 #default: 100
Använder du möjligen xterm?

Edit: Nehepp, inte det.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

webaake skrev:Här är lite tips tror jag:

http://www.lornajane.net/posts/2008/Screen-for-Linux

Själv hade jag på Hardy scrollning med mushjulet, det försvann på Jaunty. Högst irriterande. Och tyvärr söker man på 'screen' ute i stora världen hamnar man på xorg-trådar!

Jag skall pröva en egen .screenrc - undrar vad man kan göra där?

http://www.google.se/search?hl=en&q=.sc ... h&aq=f&oq=
http://www.google.se/search?hl=en&safe= ... tnG=Search
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Jag har hittat nått här tror jag: http://osdir.com/ml/gnu.screen.user/200 ... 00017.html men jag förstår tyvärr inte riktigt var koden skall in, eller hur jag skall modifiera den för att det skall funka för mig. Är det .screenrc? Nån som vet?

/Micke
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

micke_nordin skrev:Jag använder screen och har där två ssh sessioner och två tomma terminalfönster vid uppstart. Jag har dock två problem, dels fungerar inte bash history som jag vill efter att jag stänger ned och startar upp terminalen. Det är alltså inte de senaste kommandona som kommer upp om jag trycker pil upp i en nystartat terminalfönster.
Om man har två bash-sessioner så har de var sin historia i arbetsminnet. Säg att du skriver 50 kommandon i var och en av dem, fast ihopflätat i tiden. Först ett kommando i bash 1, sedan ett i bash 2, och så ett i bash 1, igen, osv, tills du skrivit 50 i varje. När du avslutar bash 1 så sparar den sina 50 sist i ~/.bash_history. När du avslutar bash 2 så sparar den sina 50 allra sist. När du startar en ny bash måste du trycka uppåtpil 51 gånger för att få sista kommandot från bash 1. Är det det du råkat ut för?

(Om bash history problemet är screen-relaterat så vet jag inte vad det är.)
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

David Andersson skrev:När du avslutar bash 2 så sparar den sina 50 allra sist. När du startar en ny bash måste du trycka uppåtpil 51 gånger för att få sista kommandot från bash 1. Är det det du råkat ut för?
Nej, inte riktigt. Säg att jag öppnar en terminal som då har två bash i gång. Sedan gör jag lite i bash 1 och hoppar sedan över till bash 2, t.ex. medan nått installeras eller så. Efter ett tag hoppar jag tillbaka till bash 1 och gör lite grejer och sedan stänger jag terminalfönstret. Då har inget av det jag gjort i någon av de två basharna sparats i historiken, när jag öppnar ett terminalfönster igen kan det vara en vecka gamla grejer som kommer upp först i historiken... Jag fattar inte heller riktigt när det sparas och när det inte gör det. Idealt skulle jag vilja ha det att historiken sparades direkt efter att ett kommando gått klart, så att de ligger blandade i historiken, både från bash 1 och bash 2, så att säga.

/Micke
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

micke_nordin skrev:Idealt skulle jag vilja ha det att historiken sparades direkt efter att ett kommando gått klart, så att de ligger blandade i historiken, både från bash 1 och bash 2, så att säga.
I så fall ska du stoppa in PROMPT_COMMAND="history -a" i din ~/.bashrc
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Konservburk skrev: I så fall ska du stoppa in PROMPT_COMMAND="history -a" i din ~/.bashrc
Tjoho! Det verkar funka! Tack, Konservburk! Och tack, Lars! Nu funkar bägge grejerna jag hade problem med!

/Micke
Lars

Inlägg av Lars »

dmz skrev:
shift+pageup
Jo, det hade ju varit trevligt, men det fungerar inte i någon screen jag har testat. Är det något man kan ställa in?
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"