FTP via sftp, problem med nerladdningshastighet

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Eric

Inlägg av Eric »

Har installerat ssh paketen och kör sftp för att ladda upp å ner filer mellan macbooken å linuxservern.
Problemet är att man bara kan lasta upp och ner i max 200 kb/s vilket är väldigt sakta!
Kan man konfigurera bort spärren som gör att jag inte kommer över 200?

När jag kör proftpd kan man lasta upp med 1,8 mb/s men cyberduck gillar inte proftpd :(

MVH//Eric
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Vill bara kolla: när du skriver 200kb/s menar du kilobytes/s eller kilobit/s? Samma sak med 1,8mb/s : menar du megabytes/s eller megabit/s?
Eric

Inlägg av Eric »

Jag menar kilobyte och megabyte per sekund.. finns det något sätt att andra gränsen.. det finns väl där för att spara bandbredd när många lastar upp/ner?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Visst, det är möjligt att sätta bandbreddsbegränsningar men det kräver i sin tur att du har installerat / konfigurerat det någonstans i din utrustning (din dator, din router / switch, etc) - och då borde du veta det. Eftersom du frågar som du gör så bör problemet ligga någon annanstans...

* Har du testat att se hur lång tid det tar för en större (~50MB) fil att skickas mellan datorerna (kör ~5 gånger med varje metod)?
* Kör du över internet eller har du en hubb / switch / router hemma, som din interna trafik går via?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Vad har du för hårdvara? När man kör sftp går prestanda till att kryptera. Har man för dålig maskin är det det som sätter gränsen. :cool:
fedor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av fedor »

jag har alltid tyckt att sftp suger när det gäller att skicka filer ska skicka filer snabbt så är ftp som gäller
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

[quote="Brodd"]jag har alltid tyckt att sftp suger när det gäller att skicka filer ska skicka filer snabbt så är ftp som gäller[/quote]
MEN ftp är ett klartext protokoll, du kanske inte alltid är intresserad av att delge dina lösenord (och även den data du skickar) för allt och alla - därav behovet av sftp.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Du kan köra ftp över SSL (ftps) så blir din trafik krypterad. Här beskrivs hur man gör:
http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.php?id=1082
Eric

Inlägg av Eric »

Det är så konstig med hastigheten eftersom den ena ftp-servern.. proftpd laddar i 7 gånger så hög hastighet som när jag använder sftp.

Hårdvara:

1,6 ghz P4, 256 ram, 250 GB 7200 rpm 16 cache
borde klara högre hastigheter än 200 kilobite/sekund. Kör bredbandsbolaget 100/10 och använder mest FTP mellan datorerna hemma..
Har Netgear WGT624v3 som router.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Blir OT nu, men men. (Kan man inte skicka PM med det här forumet!?)

Vilken Macbook är det? Pro eller lilla?
Har en Pro här, och har inte lyckats få igång DRI (Med ATI kortet) i Linux. Eller du kanske inte kör linux på den?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Okänd

Inlägg av Okänd »

Man kan inte skicka PM med det här forumet men den som kommer 2007... före Midsommar tror jag.

Man kan skicka E-post genom att klicka på länken E-post till vänster om inläggets skapare. :)

*Och andra sidan ett forums nytta kan urholkas med utnyttjande av PM och E-post -länkarna.*
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"